În ziua de astăzi, cărțile continuă să își păstreze farmecul magnetic pentru copii.
Dar oare cum ar arăta clubul de lectură ideal dacă ar fi proiectat chiar de cei mici? Ce elemente ar include și ce activități ar prefera ei în acest spațiu magic dedicat lecturii?
Un spațiu care sparge tiparele
Dacă ar fi să lăsăm frâiele complet în mâinile copiilor, primul lucru care ar dispărea ar fi probabil rigiditatea. Adio scaune aliniate perfect și mese ordonate! În viziunea celor mici, clubul ideal de lectură ar semăna mai degrabă cu un fort magic, construit din perne uriașe, baldachine colorate și colțuri secrete în care să te poți ascunde alături de cartea preferată.
Pereții nu ar fi albi, ci o explozie de culoare și creativitate! Poate pictați chiar de micuții membri ai clubului. Să ne imaginăm un perete întreg transformat într-un copac imens al poveștilor, cu crengi care se întind spre tavan și frunze pe care sunt scrise titluri de cărți citite de membrii clubului!
Și cine spune că trebuie să citim stând pe scaune? În clubul imaginat de copii, ar putea citi stând în hamace suspendate, cuibăriți în căsuțe miniaturale sau balansoare confortabile. Spațiul ar fi fluid, mereu în schimbare, la fel ca imaginația celor mici.
Cărți sortate după suflet, nu după reguli
Oare cum ar arăta biblioteca ideală? Cu siguranță nu organizată după autori sau subiecte prea formale! În clubul de lectură al copiilor, cărțile ar putea fi aranjate după culori, formând un curcubeu literar care îți atrage atenția imediat ce intri în încăpere. Sau poate ar fi grupate după personaje – un colț pentru cărți cu dragoni, altul pentru detectivi și poate unul special pentru animale care vorbesc.
Biblioteca ar putea fi organizată după emoțiile pe care le trezesc cărțile – “Cărți care te fac să râzi până te doare burta”, “Cărți pentru când te simți curajos”, “Cărți care te ajută când ești trist”. Sau poate organizarea s-ar putea face după tipul de aventură – “Călătorii în spațiu”, “Mistere de rezolvat”, “Prieteni neașteptați”, “Lumi magice”.
Și de unde ar lua copiii aceste comori pentru clubul lor de lectură? Ei bine, și-ar dori un loc special unde să găsească exact cărțile care le plac – un loc practic de unde pot comanda cărți pentru copii cu tot ce le trebuie pentru club, de la povești amuzante la aventuri care să le dezvolte curiozitatea.
Program flexibil – sau lipsa totală a programului
Clubul de lectură traditional are ore fixe, întâlniri programate și agende prestabilite. Dar în versiunea creată de copii? Timpul ar deveni flexibil! Copiii ar veni când simt nevoia să citească, ar sta cât timp îi ține interesul și ar pleca atunci când simt că e momentul. Unii ar citi în sesiuni scurte și intense, alții s-ar cufunda ore întregi în aceeași carte.
Ideea că toți copiii trebuie să citească aceeași carte în același timp ar dispărea complet. În schimb, fiecare ar explora ce-l atrage în momentul respectiv, împărtășind ocazional descoperirile cu ceilalți. Nu ar exista „prea ușor” sau „prea greu” – doar cărți care rezonează sau nu cu fiecare copil în parte.
Activități care depășesc simpla discuție despre cărți
Dacă i-ai întreba pe copii ce vor să facă după ce termină o carte, puțini ar răspunde „să o analizăm din punct de vedere literar”. În clubul lor ideal, lectura ar fi doar punctul de plecare pentru aventuri mult mai complexe.
Ei ar transforma poveștile în piese de teatru improvizate, folosind costume și recuzită! Ar construi machete ale tărâmurilor din cărți, poate chiar un întreg oraș în miniatură inspirat din locațiile favorite. Și-ar crea propriile continuări ale poveștilor care i-au captivat, desenând, scriind sau chiar filmând noi aventuri pentru personajele îndrăgite.
Clubul de lectură care trezește toate simțurile
În clubul reimaginat de copii, lectura nu ar fi doar o activitate mentală, ci o experiență senzorială completă! Gustările nu ar lipsi – dar nu ar fi simple snack-uri, ci preparate inspirate din cărțile citite. Îți poți imagina bucuria de a muşca dintr-un fursec exact ca cel care a transformat-o pe Alice în gigant sau de a sorbi un ceai special pregătit după rețeta din „Grădina secretă”?
Muzica ar completa perfect atmosfera, schimbându-se în funcție de genul cărților citite în acel moment. O colecție de instrumente simple ar permite copiilor să creeze propriile „coloane sonore” pentru scenele favorite – de la tobe care marchează momentele de tensiune până la xilofoane delicate pentru pasajele magice.
Poate chiar o bibliotecă audio cu sunete ambientale: valuri pentru aventuri marine, foșnet de frunze pentru povești din pădure, ecouri de peșteră pentru explorări subterane.
Rolul adulților – parteneri de drum
Ce rol ar avea adulții în acest club ideal? Surprinzător sau nu, copiii nu își doresc să fie lăsați complet pe cont propriu. Ei apreciază prezența adulților – dacă aceștia se arată ca parteneri și îndrumători.
Adulții ideali din acest club ar citi alături de copii, s-ar lăsa surprinși de interpretările neașteptate ale celor mici și ar învăța să vadă poveștile prin ochii lor. Nu ar corecta sau direcționa, ci ar adăuga perspective complementare și ar ajuta atunci (și numai atunci) când li se cere explicit ajutorul.
Mai mult, copiii înșiși ar prelua, pe rând, roluri de lider. Azi, Matei ar putea fi „expertul în dinozauri” care recomandă cărți pe tema asta. Mâine, Sofia ar putea conduce o expediție imaginară inspirată din ultima carte de aventuri citită de grup.
De ce nu există încă acest club?
De ce continuăm să organizăm cluburi de lectură pentru copii după modele stricte, academice, când viziunea lor ar putea fi atât de mult mai captivantă și eficientă? Poate din teamă că fără o structură și o direcție concretă, copiii nu vor învăța „cum trebuie”. Sau poate din simpla inerție a sistemelor educaționale tradiționale.
Dar gândește-te! Un club în care copiii vin cu bucurie, în care cărțile sunt asociate cu experiențe multi-senzoriale pozitive și în care creativitatea înflorește natural nu ar fi mai eficient în cultivarea dragostei pentru lectură decât oricare abordare convențională?
Ce-ar fi să le dăm copiilor materialele, spațiul și libertatea de a-și construi propriul club de lectură? Să le permitem să reinventeze complet ideea de „a citi împreună”? Rezultatele ar putea fi uimitoare – și, mai important, autentice. Pentru că, la urma urmei, cine înțelege mai bine mintea și inima unui copil dacă nu… chiar copiii înșiși?