Înainte de a solicita încetarea unui contract încheiat cu un furnizor de servicii de telefonie, internet sau televiziune, utilizatorii sunt sfătuiţi de ANCOM să verifice condiţiile de încetare din respectivul contract.
Încetarea contractului la cererea utilizatorului
În primul rând, atunci când solicită încetarea contractului încheiat cu un furnizor de servicii de comunicaţii electronice, utilizatorul trebuie să ţină cont de câteva aspecte, pe care trebuie să le găsească menţionate în contract:
– dacă a expirat perioada contractuală iniţială;
– ce penalităţi i se aplică dacă solicită încetarea contractului, iar perioadă iniţială nu a expirat;
– termenul şi modalităţile în care poate depune o cerere de încetare a contractului, precum şi termenul în care este operată efectiv încetarea contractului (de exemplu, 30 de zile de la data depunerii cererii de către utilizator).
Unii furnizori oferă posibilitatea ca solicitarea de încetare a contractului să fie adresată şi telefonic. Cu toate acestea, este mai sigur dacă cererea va fi făcută în scris si transmisă prin poştă, cu confirmare de primire, sau dacă va fi depusă la un punct de lucru/ magazin al furnizorului, iar utilizatorul va cere si va primi un număr de înregistrare. De asemenea, trebuie luat în calcul şi faptul că, de regulă, furnizorii condiţionează procesarea cererii de încetare de returnarea echipamentelor oferite în custodie / chirie şi de plată unor eventuale datorii.
Obligaţiile furnizorilor
În plus faţă de informaţiile prevăzute în contractele încheiate cu utilizatorii, furnizorii de servicii de telefonie, internet si televiziune de pe piaţa din România sunt obligaţi să publice pe site-urile proprii:
– informatii legate de încetarea contractelor încheiate cu utilizatorii, respectând, astfel, Decizia ANCOM nr.158/ 2015 privind obligaţiile de informare a utilizatorilor finali;
– informatii privind demersurile pe care utilizatorii trebuie să le facă pentru a obtine încetarea contractului;
– adresa de e-mail, adresa poştală si numărul de telefon/ fax, la care utilizatorul poate transmite cererea de încetare a contractului;
formulare/ cereri-tip, dacă se solicită completarea acestora, precum si informatii legate de modalităţile prin care utilizatorii pot intra în posesia lor, dacă este cazul;
– informatii legate de penalităţile care pot fi aplicate în cazul încetării anticipate a contractului, dacă astfel de penalităţi sunt percepute.
Potrivit unei decizii ANCOM, toate informaţiile destinate utilizatorilor trebuie să se regăsească pe site-urile furnizorilor într-un loc uşor accesibil, prezentate într-un mod vizibil şi bine structurat.
Reclamaţii
ANCOM poate lua măsuri dacă furnizorul nu a prevăzut în contract sau pe pagina sa de internet informaţii legate de încetarea contractelor.
În cazul în care un furnizor nu dă curs cererii de încetare a contractului, utilizatorii se pot adresa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.