7.1 C
București
joi, 21 ianuarie

Cum să alegi nişa în care să îţi deschizi un magazin online

O nişă este ca un soi de sub-domeniu al unei afaceri mai mari / globale. Dacă priveşti „fashion” ca fiind afacerea mare, atunci o nişă ar putea să fie să comercializezi doar hanorace colorate, sau doar haine cu tematică cu pisici, sau o nişă în sine ar putea să fie chiar serviciile de croitorie. Aşadar, poţi alege să vinzi produse sau poţi alege să oferi servicii.

Să găseşti o nişă este foarte important, mai ales în zilele noastre, în contextul în care de la zi la zi devine tot mai uşor să îţi faci un „site la cheie”, iar numărul antreprenorilor creşte foarte mult, foarte rapid. Ceea ce înseamnă că din ce în ce mai multe zone de piaţă sunt acoperite integral. Ceea ce de asemenea mai înseamnă că poate fi o provocare pentru tine să „furi clienţi” de la cei care deja sunt în piaţă. 

Ideal ar fi să identifici o nişă care este aproape integral acoperită, dar pentru care bineînţeles există cerere. Astfel te vei poziţiona mai uşor în piaţă şi nu te vei aventura într-o luptă acerbă cu deja mai experimentaţii tăi competitori.

Înainte de a lua o decizie ţine cont de următorii paşi. Atenţie, nu sunt opţionali, ci obligatorii dacă îţi doreşti să ai un business sustenabil:

  1. research şi cerere 
  2. introspecţie
  3. analiză competiţie
  4. identificare target
  5. plan de afaceri
  6. plan de acţiune
  7. modalităţi de promovare

1.Research şi cerere

Nimic mai simplu în zilele noastre. Poţi face asta de acasă, oricând. Tool-uri precum Google’s External Keyword Tool sau Google Trends te vor ajuta să identifici ce caută publicul, să vezi care este cererea şi care ar fi volumul vânzărilor pe anumite cuvinte cheie. Şi nu uita, orice alegi să comercializezi trebuie să răspundă unei nevoi, iar nevoia să aibă ca reacţie imediată o achiziţie. Nevoia poate să existe deja sau o poţi crea tu exploatând diverşi factori externi. 

2. Introspecţia 

Alege produse sau servicii care se potrivesc ţie. Este foarte important să porţi prima discuţie serioasă cu tine, înainte de a întreba prieteni sau rude. Să încerci să îţi identifici pasiuni / hobby-uri, interese etc. Dacă reuseşti să îmbini plăcutul cu utilul nu vei simţi că munceşti deoarece o vei face din pasiune.

3. Analiza competiţiei

Uită-te la preţurile şi ofertele pe care le practică cei care îţi vor fi competiţie. Astfel vei putea de asemenea să îţi dai seama dacă într-adevăr există piaţă pentru tipul de produse pe care doreşti să îl comercializezi, sau tipul de servicii pe care doreşti să le prestezi. 

Nu te uita doar la preţ şi oferte, uită-te şi la calitatea produselor sau a serviciilor, caută review-uri din care să îţi dai seama care sunt nemulţumirile clienţilor astfel încât să poţi exploata cel mai bine zona care are potenţialul cel mai mare să ofere încredere potenţialilor tăi clienţi. 

De exemplu, dacă vrei să vinzi odorizante de maşină iar nemulţumirea clienţilor este că produsele actuale nu rezistă mai mult de 2 săptămâni, atunci e clar că unul dintre atributele produselor tale, dar şi unul dintre mesajele de promovare, vor fi în zona de „maşina ta va mirosi frumos timp de peste 4 săptămâni”. 

Atenţie, nu mă refer doar la strategia de marketing, ci şi la atributele reale ale produselor tale. Cumpărătorii online din 2020 sunt mult mai pretenţioşi şi mai atenţi la orice înseamnă calitatea. Dacă la începutul comerţului online mulţi au făcut business vânzând produse de o calitate îndoielnică, pe care oamenii le cumpărau oricum, iar apoi nici nu erau surprinşi să constate că nu sunt ceea ce trebuiau să fie (conform descrierii şi promisiunii oferite de vânzător), de câţiva ani încoace cumpărătorul român este din ce în ce mai educat, mai atent, acordă mult mai multă atenţie detaliilor şi urmăreşte atent raportul calitate-preţ. 

Înainte cumva toţi eram convinşi că dacă vrei ceva de calitate trebuie să îl cumperi dintr-un magazin fizic, din offline, deoarece cumpărăturile online „sunt la ghici”, nu poţi avea încredere în comerţul online. În 2020 lucrurile nu mai stau aşa.

4. Target

Să ştii cu cine vorbeşti şi cui se adresează produsele tale este esenţial. Într-un fel comunici dacă produsul este pentru persoane sub 30 de ani şi altfel dacă acesta se adresează celor peste 50+ ani. 

De asemenea, publicul tău este cheia către o poziţionare corectă din punct de vedere al politicii preţului. Produsele destinate publicului tânăr trebuie să fie mai accesibile, prin comparaţie cu cele care se adresează unei categorii de vârstă 25+ ani, care pot suporta costuri ceva mai mari. Nu uita de calitatea despre care vorbeam la punctul anterior. 

5. Plan de afaceri

Este practic o previziune asupra veniturilor şi a cheltuielilor tale. Prin prisma lui poţi estima şi care va fi cota ta de profit. 

6. Plan de acţiune

Adică implementarea ideii. Trecerea de la previziunea cifrelor la fapte. Să spunem că te-ai hotărât asupra tipului de business pe care vrei să îl desfăşori, iar acesta presupune existenţa unui stoc de marfă. Ai ales produsele, ţi-ai găsit furnizorul de unde să le achiziţionezi şi în cele din urmă te trezeşti că îţi vine containerul acasă. Ce faci mai departe? 

Aici ar trebui să intre în schemă capacitatea ta de a externaliza anumite servicii, cele care pot fi migăloase şi care, făcute în regim propriu, te vor împiedica din a te ocupa de creşterea business-ului tău. 

Ca răspuns pentru problema containerului te sfătuiesc să afli mai multe despre serviciile de fulfillment în România şi de ce este esenţial pentru tine să le externalizezi. Nu uita, un business care stă într-un singur om nu are cum să fie unul profitabil. Şi timpul tău costă bani. Să fii antreprenor presupune să îţi triezi activităţile principale, de care să te ocupi personal, iar pentru restul să îţi găaseşti parteneri de încredere. 

Şi fie că vrei sau nu să crezi, există ramuri ale unui business care se eficientizează mai bine prin externalizare, decât în regim propriu. Fulfillmentul, esenţial pentru un magazin online, este una dintre aceste ramuri.

7. Modalităţi de promovare

Dacă intri în horă trebuie să dansezi… iar dacă nu ştii, atunci pune mâna şi învaţă 😊. Dacă deschizi un business, fie că este un magazin online sau vei presta servicii, ai nevoie de vizibilitate. 

Concentrează-ţi eforturile spre a-ţi promova business-ul, altfel nimeni nu va şti despre tine. Alege strategiile de tip marketing afiliat, iar în măsura în care tipul de business îţi permite, comercializează produsele pe platformele de tip marketplace precum emag.ro, cel.ro, breslo.ro etc.

Există acum pe net o multitudine de ghiduri e-Commerce care te pot parcurge prin fiecare pas, de la crearea unui magazin online până la generarea de vânzări. Informează-te şi nu uita să îţi gândeşti mişcările pe termen lung, nu doar pe termen scurt. Un business sustenabil nu stă doar în alegerea corectă a nişei de produse, ci şi în restul deciziilor şi a partenerilor de care ai nevoie în noua ta carieră de antreprenor.

- PUBLICITATE -

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

WWW