miercuri, 27 mai, 2020
10.8 C
București

De ce BMW își construiește prima uzină în Europa Centrală

Constructorul german de automobile va investi un miliard de euro în Ungaria, la Debreţin, orientându-se, ca și alte mari companii, spre țări din centrul și estul Europei. Nu doar pentru cazul în care ar putea interveni un Brexit «dur», cât mai ales – o spune deschis – pentru a profita de mâna de lucru de înaltă calificare și de costuri mult mai mici de producție decât în Europa occidentală. Din aceleași motive au făcut investiții în această parte a Europei și Mercedes, Audi sau Jaguar Land Rover.

Decizia BMW de a investi în Europa centrală, concret în Ungaria, intervine după ce în ultimii ani investise masiv doar în China, Mexic sau Statele Unite. Uzina plănuită în Ungaria este prima în Europa centrală, după ce de mai bine de 15 ani nu mai investise pe Vechiul Continent. Anunțul, relevă analiști economici de la «Les Echos», survine în contextul «războiului comercial», deși, așa cum reamintește un purtător de cuvânt al BMW, implantarea în Ungaria era negociată înaintea recentelor măsuri protecționiste americane.

O soluție de repliere în cazul unui Brexit «dur»

Noua uzină de la Debreţin, a cărei construcție urmează să înceapă în al doilea trimestru al anului 2019, reprezintă o investiție de un miliard de euro, pentru o capacitate de producție de 150.000 de vehicule. Grupul (BMW, Mini și Rolls Royce) a precizat că va produce, la fel ca toate uzinele grupului, concomitent, vehicule termice și electrice, fără a oferi însă prea multe detalii.

În opinia analistului Denis Schemoul de la IHS Technology, sunt mari șanse de a se produce automobile mici, reamintind totodată că BMW a anunțat recent și o investiție importantă în uzina sa de la Leipzig, pentru a o adapta la creșterea cererilor de vehicule electrice. Demersurile grupului BMW se înscriu în logica creșterii activității sale de producție, a declarat purtătorul de cuvânt al BMW în Franța, reamintind că Europa reprezintă, totuși, 45% din vânzările sale. Noua uzină din Ungaria, mai spune el, ar putea să-i permită înlocuirea producției cu sub-tretanţi din Europa (VDL în Olanda sau Magna în Austria), dar și o soluție de repliere în cazul unui Brexit «dur» (BMW produce actualmente Mini în uzina sa din Oxford).

Costuri mici de producție

BMW se alătură, de fapt, celorlalți mari constructori de automobile orientați spre Europa Centrală. Noile uzine de automobile în Europa pot fi încă numărate pe degetele de la mână: în ultimii ani, doar Mercedes (grupul Daimler), în Ungaria, și Jaguar Lan Rover în Slovacia și-au creat noi situri de producție. Anterior, în 2006, devenea prezent Hyundai în Cehia. Nu este ascuns motivul important al orientării lor spre țări din centrul și estul UE: să se profite de rețelele existente de sub-tretanţi, de o mână de lucru cu înaltă calificare și… mai ales de costurile de producție sensibil mai scăzute decât în Europa occidentală. Expertul Denis Schemoul, citat de «Les Echos», evocă cifre ale Eurostat, potrivit cărora o oră de lucru în industria constructoare de automobile este de patru ori mai mare în Germania decât în Ungaria, în Cehia sau în Slovacia. În Ungaria, informează «Les Echos», BMW se alătură grupului Mercedes, a cărui primă uzină a demarat în 2012, și grupului Audi, implantat istoric în această țară. Cu uzina de la Debreţin vor fi create peste o mie de locuri de muncă.

- Publicitate -

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

ULTIMA ORĂ

Sondaj comandat de PE: Europenii doresc ca UE să aibă mai multe competențe în abordarea crizelor similare celei provocate de COVID-19

- Aproape șapte din zece respondenți (69%) doresc ca Uniunea Europeană să poată juca un rol mai...

Înapoi în viitor

După două luni de izolare, mulți se străduiesc să întoarcă timpul. Chiar și cu riscul unui nou...

146 de noi cazuri de îmbolnăvire cu COVID-19

Grupul de Comunicare Strategică a dat publicității noul bilanț al pandemiei de coronavirus în România. Au fost...