1.2 C
București

Drumul expres Craiova-Piteşti, tot cu frâna pusă şi la începutul lui 2020

Guvernul a alocat 96 de milioane de lei din bugetul de stat pentru drumul expres Craiova-Piteşti. Restul banilor ar urma să vină din fonduri europene. Însă CNAIR a confirmat pentru GdS că nici până acum nu a fost depusă cererea de finanţare pentru banii europeni nerambursabili. Pe un segment din Tronsonul 1 încă nu a fost emisă autorizaţia de construire.

Drumul expres Craiova-Piteşti este departe de a fi în linie dreaptă. Până la această dată nu a fost emisă autorizaţia de construire pe o porţiune din Tronsonul 1 al drumului. Adică tronsonul care se întinde pe teritoriul judeţului Dolj, de la Craiova, până la limita cu judeţul Olt. Construcţia drumului expres ar trebui să înceapă, oficial, în acest an.

Execuţia lucrărilor se întinde pe doi ani. Doar tronsoanele 1 şi 2 sunt funcţionale, în sensul că s-au încheiat licitaţiile de proiectare şi execuţie. Constructorii au finalizat proiectarea şi au început lucrările, cu sincope pe tronsonul 1. Pe tronsoanele 3 şi 4 ale drumului, licitaţiile au fost organizate anul trecut.

Prin legea bugetului de stat pe 2020 a fost alocată o sumă modică pentru construirea drumului expres pentru anul în curs. GdS a solicitat date suplimentare de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), legate de alocarea bugetară.

„Prin Legea bugetului de stat pe anul 2020, a fost alocată suma de 96,104 milioane de lei. Având în vedere că în anul 2020 se va semna contractul de finanțare, suma reprezintă contribuția bugetului de stat în procent de 15%, restul de 85% fiind asigurați din fonduri europene nerambursabile. De asemenea, menționăm că o dată cu semnarea contractului de finanțare se poate rambursa și 85% din lucrările plătite în anul 2019, respectiv 93 milioane de lei”, au precizat reprezentanţii CNAIR.

Întrebaţi ce vor face cu sumele alocate şi pentru ce lucrări va ajunge finanţarea pe 2020, CNAIR a răspuns la modul generalist. „În conformitate cu tehnologia de execuție, Autorizațiile de Construire și Condițiile de Contract, se vor executa lucrări pe toată lungimea traseului Drumului Expres Craiova-Pitești, ca de exemplu: forare piloți fundație poduri, execuție poduri și podețe, săpături, umpluturi etc.”, se arată în răspunsul transmis de instituţie către GdS.

Încă nu a fost depusă cererea de finanţare la Comisia Europeană

În calitate de beneficiar al drumului expres Craiova-Piteşti, CNAIR susţine că cea mai mare parte a finanţării ar veni din fonduri europene nerambursabile. Anul trecut, nu se depusese cererea de finanţare la Comisia Europeană. Întrebaţi de GdS despre cererea de finanţare, CNAIR a răspuns că nu a fost depusă. Abia în trimestrul al doilea al anului vor fi ceruţi oficial banii europeni nerambursabili.

„Aplicația de finanțare pentru Drumul Expres Craiova-Pitești este în curs de finalizare. Estimăm că aplicația de finanțare va fi transmisă pentru evaluare la Comisia Europeană în trimestrul II 2020. Totodată, menţionăm că aprobarea aplicației de finanțare permite rambursarea sumelor cheltuite în cadrul proiectului, dar nu are impact asupra evoluției lucrărilor sau sumelor alocate de la bugetul de stat pentru plata lucrărilor executate”, se arată în răspunsul CNAIR către GdS.

Traseul drumului expres a trebuit deviat pe lângă depozitul de gaze de la Gherceşti

Lucrările nu pot începe pe întregul Tronson 1 al drumului expres. Nici în 2019 nu se putea lucra, şi nici acum, la începutul lui 2020. GdS a arătat de ce nu are un segment din Tronsonul 1 al drumului expres autorizaţie de construire. Constructorul italian Tirrena Scavi a constatat că pe traseul iniţial al drumului expres exista un câmp de sonde de gaze. De fapt, este vorba despre un depozit de gaze naturale, care trebuia ocolit.

Pentru drumul expres se utilizează un Studiu de Fezabilitate (SF) realizat din 2007. Deşi depozitul de gaze exista din 2002, nu a fost prins în SF. Consecinţa a fost aceea că traseul iniţial al drumului expres a trebuit deviat. Pentru noul traseu a fost nevoie de alte exproprieri. Respectiv, era nevoie de un proiect tehnic adecvat.

Dacă ar exista documentele necesare, avizarea ar dura… o oră

DEPOGAZ Ploieşti a făcut clarificări, pe pagina sa de internet, după publicarea articolului din GdS cu titlul „Drumul expres, „înţepenit” între spitalul regional şi câmpul de sonde“. Compania a arătat că în zona Gherceşti există „un depozit important de înmagazinare subterană a gazelor naturale“.

Depozitul de Înmagazinare Ghercești a luat ființă în anul 2002 prin transformarea câmpului de producție gaze, care a fost exploatat încă din anii 1959-1960. Depozitul este „un element important în asigurarea securității energetice a țării“, arată compania.

„După câștigarea licitației, constructorul italian Tirrena Scavi a solicitat DEPOGAZ o întâlnire pentru stabilirea traseului optim care să evite obiectivele depozitului de înmagazinare, traseu care, după finalizarea detaliilor de execuție, aprobarea de către CNAIR și emiterea noului certificat de urbanism, urmează sa fie reavizat de către DEPOGAZ. Procedura de avizare de către DEPOGAZ, în acest caz, durează maximum o oră din momentul sosirii documentelor”, se arată pe pagina de internet a DEPOGAZ Ploieşti.

Parte din tronsonul 1 încă nu are autorizaţie de construire

Nici în debutul anului 2020 nu a fost emisă autorizaţia de construire pentru segmentul de drum din tronsonul 1. Pe finalul lunii noiembrie 2019, primul-ministru Ludovic Orban anunţa la Balş, în judeţul Olt, că nu exista nici proiectul tehnic pentru întregul tronson 1. „Proiectul tehnic trebuie aprobat de către beneficiar, adică de Compania de Autostrăzi (CNAIR – n.r.).

În plus, trebuie realizate toate celelalte proceduri care sunt specifice şi care rezultă în urma studiului de fezabilitate, a documentaţiei tehnico-economice şi a proiectului tehnic. Ce pot să vă spun este că primul tronson, de la Craiova, nici până astăzi nu are proiectul tehnic finalizat. Acolo a fost necesară modificarea proiectului tehnic datorită unui aviz condiţionat care a fost dat de Romgaz (DEPOGAZ Ploieşti – n.r.).

S-a ajuns la o înţelegere între constructor şi Romgaz privind modificarea proiectului tehnic. Acest proiect tehnic trebuie să ajungă din nou la Romgaz“, a spus Ludovic Orban la vremea respectivă. Fără proiect tehnic nu putea fi emisă nici autorizaţia de construire.

Mai este nevoie de documente

CNAIR confirmă că până pe 10 ianuarie 2020 nu fusese emisă autorizaţia de construire pentru segmentul de drum pe care au fost problemele enumerate mai sus. „Ca urmare a avizului negativ emis de către ROMGAZ Ploiești (DEPOGAZ Ploieşti – n.r.), pentru secțiunea de la km 0+000 la km 10+000 a traseului drumului expres a fost modificat pentru evitarea sondelor de gaz (depozitului de gaze naturale – n.r.).

Antreprenorul a refăcut studiile geotehnice și studiile topografice, urmând ca la începutul anului 2020 să predea Proiectul Tehnic de Execuție în vederea obținerii Autorizației de Construire“, răspundea CNAIR pe 10 ianuarie 2020. Înseamnă că până la 10 ianuarie nu se predase proiectul tehnic. Deci nu exista autorizaţie de construire pentru prima parte a drumului expres.

Unde se poate lucra legal, pe Tronsonul 1

Legal, se pot face lucrări doar pe mai puţin de jumătate din lungimea tronsonului 1 al drumului expres. „Pentru zona de la km 10+000 la km 17+700 au fost demarate lucrările, respectiv pentru o lungime de 7,7 km din 17,7 km din lungimea totală a Tronsonului 1, a fost obţinută Autorizația de Construire și a fost emis și Ordinul de Începere a Lucrărilor în data de 16.09.2019“, informează CNAIR, la solicitarea GdS.

Valoarea contractului de proiectare și execuţie a Tronsonului 1 este de 358 de milioane de lei, fără TVA. Tronsonul are 17 kilometri și 700 de metri, pleacă din varianta de ocolire Craiova Nord şi se oprește la limita județului Dolj cu judeţul Olt. Traversează teritoriile administrative ale localităților Craiova, Ghercești, Pielești și Robănești.

Constructorul încă nu a început lucrările în 2020: „Este încă îngheţ“

Contactat de GdS, directorul adjunct de proiect al Tirrena Scavi, Davide Pes, a menţionat că încă nu au început lucrările pe porţiunea pe care există autorizaţie de construire. „Condiţiile meteo încă nu ne permit să reîncepem lucrările. Este încă îngheţ. Ar însemna să lucrăm doar de la 12.00 la 14.00 şi doar pentru lucrări minime. Nu se justifică. Nu putem turna betoane, nu putem fora. Abia am venit din concediu şi ne reorganizăm. Peste circa două săptămâni vom începe lucrările֧”, a precizat Davide Pes, pentru GdS.

Reprezentantul Tirrena Scavi a menţionat că, până acum, s-a lucrat efectiv din apropiere de km 13 al drumului (de la km 12,60, efectiv) şi până la km 17,7. Davide Pes a spus ce lucrări s-au efectuat până în prezent pe tronsonul de drum de care răspunde: drumul tehnologic; organizarea de şantier; fundaţia de la poduri; terasamente pe lungimea câtorva km de drum; s-au efectuat săpături pentru piloţii de la poduri etc.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

ULTIMA ORĂ

Inspecția Muncii anunță Programul cadru de acțiuni pentru anul 2020

Acțiunile de control desfășurate de Inspecția Muncii în cursul anului 2019, s-au concretizat în următoarele rezultate: numărul...

Mirabela Miron lansează seria conferințelor „Antreprenoriat și Leadership Feminin”

Mirabela Miron, președinte U.G.I.R. Regiunea Nord-Est, organizează o primă conferință despre Antreprenoriat&Leadership Feminin, cu un titlu sugestiv: „Estetica minții feminine”....

Profit și afaceri în creștere pentru service-urile auto

In perioada 2013- 2018 cifra de afaceri inregistrata de unitatile reparatoare auto (cod CAEN 4520) a inregistrat...

Cum își croiește viitorul politic Vladimir Putin: în primul rând, un guvern nou axat pe relansarea economică

Corespondenții presei străine la Moscova au urmărit cu mare interes ce a vizat de fapt Vladimir Putin prin schimbarea...

TRENDING

În luna iulie rata şomajului a fost de 3,9%

Rata şomajului în luna iulie 2019 a...

Directorul şcolii din Brăeşti, demis după decesul unui copil de 3 ani

Consiliul de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean...