Federaţia Elevilor din România solicită Avocatului Poporului să sesizeze prin excepţie de neconstituţionalitate Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/2019, din cauza efectelor majore pe care aceasta le are asupra creşterii abandonului şcolar, lăsând zeci de mii de elevi fără transport spre unităţile de învăţământ la care studiază.
În data de 25 iunie, Guvernul României a adoptat Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/2019, prin care a eliminat transportul judeţean din sfera serviciilor publice, la solicitarea conducerilor consiliilor judeţene şi a transportatorilor. Cel mai proeminent efect al acestei modificări este, din nefericire dispariţia obligaţiilor transportatorilor de a acorda reduceri pentru elevi la transportul judeţean, precum şi de a stabili tarife diferite pentru elevi, conform OUG 69/2016.
Astfel, Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 prevede, la art. 84 alin. (1) şi (2) dreptul tuturor elevilor de a beneficia de tarif redus cu 50% la transportul local în comun (inclusiv între localităţile unui judeţ) pe tot parcursul anului calendaristic. Astfel, operatorii de transport sunt obligaţi să asigure elevilor abonamente cu reduceri. Or, obligarea transportatorilor de a acorda aceste tarife reduse reprezintă o obligaţie de serviciu public prevăzută în contractele încheiate între operatori şi consilii judeţene. Tot în baza acestui contract, operatorii primesc compensaţii (subvenţii) pentru a acoperi diferenţa de tarif şi a nu funcţiona în pierdere. Din nefericire, însă, odată cu eliminarea transportului judeţean din sfera serviciilor publice, nu mai există contracte, obligaţii sau compensaţii de serviciu public, deci operatorii de transport nu mai pot fi obligaţi să acorde reduceri.
Totodată, la art. 84, alin. (3), Legea nr. 1/2011 prevede dreptul elevilor ce nu au profilul sau specializarea dorită sau nu au o unitate de învăţământ liceal în localitatea de domiciliu de a beneficia de decontarea integrală a navetei. Punând în practică, acest lucru înseamnă că elevul îşi cumpără abonamentul cu tarif redus de la transportator, iar diferenţa de preţ o poate deconta de la unităţile de învăţământ, care primesc finanţare de la bugetul de stat pentru acest lucru.
Totuşi, în anul 2016, Guvernul a impus operatorilor de transport plafoane pentru preţurile pe care le pot practica în vânzarea abonamentelor elevilor, instituind tarife maximale, ce constituie obligaţii de serviciu public. Astfel, în momentul eliminării transportului judeţean din sfera serviciilor publice, operatorii nu mai pot fi obligaţi să respecte aceste tarife maximale, motiv pentru care preţurile la abonamentele elevilor pot creşte foarte mult, mai ales având în vedere faptul că, spre deosebire de serviciile publice, atunci când transportul se efectuează în regim de concurenţă (aşa cum se întâmplă ca urmare a adoptării OUG nr. 51/2019), transportatorii îşi pot stabili preţurile în mod discreţionar. Astfel, preţurile foarte mari ce vor fi practicate de transportatori vor duce la imposibilitatea decontării navetei elevilor.
„Din nefericire, aşa cum deja ne-am obişnuit, interesele baronilor locali au primat în faţa bunei desfăşurări a vieţii publice. Elevii au fost lăsaţi din nou, deoparte, actualei Guvernări nepăsându-i de faptul că în fiecare an abandonează şcoala zeci de mii de elevi. În anul 2016, 46.000 de elevi au abandonat şcoala, este exact anul preluării Guvernării de către actuala putere. Deşi situaţia este una alarmantă, Guvernul a refuzat vehement să ia măsuri împotriva acestui fapt. Chiar şi în ultimul ceas, când Comisia Europeană ne comunică că 16,1% din tinerii între 18 şi 24 de ani din România nu au mai mult de 8 clase, Guvernul caută să se răzbune şi mai tare pe elevi, luându-le transportul în comun. Este revoltător şi apelăm la întreaga societate civilă să ne ajute să salvăm elevii de la abandon şcolar”, a declarat Andrei-Mihai Tănase, preşedintele Asociaţiei Elevilor din Constanţa