Caută pe site
Publică anunț în ziar
Logo-Curierul-National-Wht Logo-Curierul-National-Blck
  • Actualitate
  • Economie
    • Agricultură
    • Asigurări
    • Auto
    • Companii
    • Construcții
    • Energie
    • Finanțe și Bănci
    • Fiscalitate
    • HR
    • Imobiliare
    • IT
    • Retail
    • Transporturi
    • Turism
  • Extern
  • Politic
  • Cultură și Educație
  • Sport
  • Opinii
Reading: Eminescu și misterul transcendentului
Distribuie
Curierul NationalCurierul National
Search
  • Actualitate
  • Economie
  • Extern
  • Opinii
  • Politic
  • Sport
  • Salvate
  • PUBLICAȚIA
    • Despre noi / Contact
    • Publicitate
    • Redacția
Have an existing account? Sign In
Follow
Cultură și Educație

Eminescu și misterul transcendentului

Mihai Gîndu
Autor Mihai Gîndu Publicat 15 ianuarie 2023
Distribuie
Mihai Eminescu Foto: De la Jan Tomas - M. Manea, B. Teodorescu, Istoria românilor de la 1821 până în 1989, Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1998, p. 188, Domeniu public, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=178408
Distribuie

Poezia eminesciană este mereu actuală prin lirism, prin fiorul pe care îl trasnmite, prin forma aproape de perfecțiune – dar mai este ceva.

Mihai Eminescu s-a referit de multe ori la transcendent, la acea zonă supra-umană despre care nu știm foarte multe, dar a cărei existență a fost susținută de mulți filosofi, de la Platon până la Kant.

Acest areal care iese în afara terestrului este prin esența sa veșnic, imuabil – și, ca atare, scrierile care se referă la el sunt perene.

Această tangență cu zona transcendentală este vizibilă pregnant în probabil cel mai cunoscut poem eminescian, ”Luceafărul”, dar și în alte scrieri.

”Din sfera mea venii cu greu

Ca să-ți urmez chemarea,

Iar cerul este tatăl meu

Și muma-mea e marea”.

Coborât pe pământ din sfere înalte, eroul eminescian uită de menirea sa și chiar se revoltă:

”Reia-mi al nemuririi nimb

Și focul din privire

- Publicitate -

Și pentru toate dă-mi în schimb

O oră de iubire…”.

Pentru a se reîntoarce, în final, acolo unde-i era locul:

”Trăind în cerul vostru strâmt

Norocul vă petrece,

Ci eu în lumea mea mă simt

Nemuritor și rece”.

Viața este chin, luptă, transformare. Spiritul este încătușat în trup, silit să se supună altor reguli.

”Mortua est!” e de aceeași sorginte:

”Văd sufletu-ți candid prin spațiu cum trece;

Privesc apoi lutul rămas… alb și rece.

Cu haina lui lungă, culcat în sicriu,

Privesc la surâsu-ți rămas încă viu –

Și-ntreb al meu suflet rănit de-ndoială:

De ce-ai murit, înger cu fața cea pală?”.

Sau:

”Să văd cerul negru că lumile-și cerne

Ca prăzi trecătoare a morții eterne…”

Iar tema este reluată și în ”Întunericul și poetul”:

Întunericul: ”Căci lumea este piatră și ea nu te admiră

Ci tu, nebun și palid, la poalele ei plângi

Ca valul care cântă trecutul unei stânci”.

Poetul: ”Și tu crezi, geniu negru, că fără scop și țintă

A lumei und-amară mă-neacă, mă frământă?

Tu crezi că eu degeaba m-am scoborât din stele

Purtând pe frunte-mi raza a națiunii mele?”.

Pe Pământ, omul se află într-o misiune pe care, dacă o înțelege, lupta-i cu haina terestră va fi mai ușoară – totuși, nu lipsită de chin, de îndoială, uneori chiar de jertfă.

Trecerea prin viața terestră este un mister, după cum mister rămâne și lumea de dincolo.

Dar cu elementele care ne sunt accesibile ne putem strădui să reconstruim, fie și parțial, acest întreg pentru a înțelege încotro ne îndreptăm.

Eminescu a înțeles perfect aceste lucruri și le-a redat în versuri de o stranietate și de o frumusețe tulburătoare și azi, la 173 de ani de la nașterea sa.

Notă: De altfel, biblicul ”crede și nu cerceta” nu trebuie luat ad litteram, adică drept o interdicție care ar putea părea absurdă, venită din partea divinității. ”Nu cerceta” se referă la acea lume a esențelor, a monadelor despre care scria Kant, care este prin definiție incognoscibilă pentru ființa umană.

”Nu cerceta” pentru că îți irosești timpul, nu fiindcă ți se interzice să-L cunoști pe Dumnezeu.

Mihai Gîndu 15 ianuarie 2023
Distribuie articolul
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp LinkedIn Email Copy Link Print
Articolul anterior Prima și ultima fotografie ale lui Mihai Eminescu, expuse de Ziua Culturii, la Palatul Cesianu-Racoviță
Articolul următor Pentru un Institut Cultural ”Mihai Eminescu” în ţara noastră şi străinătate!
Lăsați un comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Volodimir Zelenski: Situația pe front ”se complică” în fața trupelor ruse din ce în ce mai numeroase trimise de Moscova
Extern
Statele Unite au doborât în cele din urmă balonul chinez în largul coastelor de est. Beijingul ridică tonul
Extern
Din deciziile la summitul UE-Ucraina: Nu s-au făcut progrese mari în grăbirea aderării Ucrainei la UE, dar s-a căzut de acord asupra unor dosare
Extern Featured
Paco Rabanne a murit: Mesajul companiei care deține marca
Actualitate
National League: Echipa de hochei Servette Geneva, de neoprit
Sport

RSS Money Buzz!

  • Giganții tech au făcut primele raportări pentru T4 2022. Cum arată cifrele? 4 februarie 2023
  • Aproape jumătate dintre angajați lucrează exclusiv de la birou 4 februarie 2023
  • Piața industrială din România a stabilit un nou record istoric în 2022 4 februarie 2023

Trebuie să citești

Cultură și Educație

La Beijing, alături de Confucius

Dr. Dan Mihai Bârliba Împreună cu soţia mea Maria Cornelia, am vizitat în august 2002 Templul lui Confucius din Capitala…

9 minute
Actualitate

Cetățeanul viitorului

Sigur, pentru a vorbi despre cetățeanul viitorului ar trebui să fim siguri că acesta va exista, la fel ca/în condiții…

5 minute
Cultură și Educație

Ambasada Italiei și Institutul Italian de Cultură din București inaugurează expoziția „Universul Olivetti. Comunitatea ca utopie concretă”

Ambasada Italiei și Institutul Italian de Cultură din București, în colaborare cu Agenția ICE România, inaugurează sâmbătă, 4 februarie 2023,…

3 minute
Cultură și Educație

Titluri de operă și balet la început de februarie pe scena Operei Naționale București

Începutul lunii februarie aduce pe scena Operei Naționale București două titluri de operă „Samson și Dalila” de Camille Saint-Saëns și…

4 minute
Logo-Curierul-National-Icon Logo-Curierul-National-Icon-Blck
  • EDIȚIA DIGITALĂ
  • ABONAMENT DIGITAL
  • PUBLICĂ ANUNȚ ÎN ZIAR
  • CONTACTEAZĂ-NE

PUBLICAȚIA

  • Despre noi
  • Publicitate
  • Redacția

ȘTIRI

  • Actualitate
  • Extern
  • Politic
  • Sport
  • București

BANI

  • Economie
  • Companii
  • IT
  • Agricultură
  • Energie
  • Fiscalitate
  • Imobiliare
  • Turism

TEMATICE

  • Cultură și Educație
  • Eveniment
  • Opinii
  • Sănătate
  • Caricatură

BUN DE AFACERI, DIN 1990

Ștergeți din lista de lectură

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?