Caută pe site
Publică anunț în ziar
curierul-national-logo Logo-Curierul-National-Blck
Publică anunț în ziar
  • Actualitate
  • Economie
    • Agricultură
    • Asigurări
    • Auto
    • Companii
    • Construcții
    • Energie
    • Finanțe și Bănci
    • Fiscalitate
    • HR
    • Imobiliare
    • IT
    • Retail
    • Transporturi
    • Turism
  • Extern
  • Politic
  • Cultură și Educație
  • Sport
  • Opinii
Reading: ”Epava”, o poveste despre trecut de un tragism aparte
Distribuie
Curierul NationalCurierul National
Search
  • Actualitate
  • Economie
  • Extern
  • Opinii
  • Politic
  • Sport
  • Salvate
  • PUBLICAȚIA
    • Despre noi / Contact
    • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Redacția
Have an existing account? Sign In
Follow
Cultură și Educație

”Epava”, o poveste despre trecut de un tragism aparte

Mihai Gîndu
Autor Mihai Gîndu
Publicat 24 aprilie 2019
Distribuie
sursa foto: cinemagix.ro

Cel mai recent film al lui Cornel Gheorghiţă (regizor, producător, scenarist, de 20 de ani profesor la ESAV (Ecole Supérieure d’Audiovisuel – Universitatea Toulouse II), iar din 2001, la ESMA (Ecole Supérieure des Métiers Artistiques), în Toulouse, cunoscut cinefililor din România şi datorită filmelor Europolis, 2010, şi Cripta, 2014), ”Epava”, este o dramă despre trecut şi suferinţă umană de un tragism şi o sensibilitate aparte, chiar dacă pe alocuri ne este prezentată şi realitatea într-o formă dură, necosmetizată.

Elocvente pentru calitatea peliculei sunt şi premiile obţinute până în prezent: Calcutta International Cult Film Festival – Outstanding Achievement Award – Best Narrative; Virgin Spring CineFest – Gold Award – Narrative Feature; L’Age D’Or International Arthouse Film Festival – Outstanding Achievement Award – Best Narrative; Cult Critic Movie Awards – Best Feature Film.

Cadru din timpul filmărilor la „Epava”

Omar Khayyam spunea în două celebre catrene: ”Niciodată despre dusul ieri să nu-ţi aduci aminte” şi ”Nu regreta trecutul, trăieşte şi petrece!”. Filmul lui Cornel Gheorghiţă arată (cu argumente artistice, bineînţeles) că aşa ceva este imposibil.

Nu ai cum să fugi de trecut, nu ai unde să te ascunzi de el, acesta face parte din tine.

Firu Dorileanu (interpretat de Bogdan Marhodin) este un tânăr care pare mai curând introvertit şi care porneşte în căutarea propriului destin, descoperind o scrisoare într-un contrabas. Scrisoare trimisă de mama sa, între timp trecută în nefiinţă.

De asemenea, vizionează o casetă video cu un film alb-negru intitulat ”Epava”, în care apărea şi mama sa, Miruna. Mai precis începe să facă acest lucru, pentru că trebuie să întrerupă vizionarea din cauza unei defecţiuni tehnice.

(În film sunt evocate şi realităţi triste din perioada de dinainte de 1989, ca şi de după, care te fac să înţelegi ce drame au avut şi mai au loc, dar este departe de a fi un film care să pună accentul pe politic).

Alt cadru din timpul filmărilor

Trei colegi de promoţie – regizori de film – se întâlnesc într-o noapte pe malul Mării Negre. Printre ei, şi Gino Pescariu (interpretat de Constantin Florescu), fost iubit al Mirunei.

Obsedat de descoperirea propriului trecut şi de reapropierea (imaginară, fiindcă în lumea reală nu mai era posibil) de cea care i-a dat viaţă, Firu ascultă, din umbră, dialogurile acestora. Felul în care asistă, mut, la diferite relatări ale unor amintiri ireverenţioase legate de mama sa mi-a amintit pregnant de modul în care Maddalena Cecconi (Anna Magnani) îi surprinde la un moment dat pe realizatorii unui film râzând în hohote de prestaţia fiicei sale, aspirantă la un rol într-o peliculă, din celebra creaţie ”Bellissima”, a lui Luchino Visconti. Acolo intriga era alta, dar scenele (şi încărcătura emoţională) sunt oarecum asemănătoare. Şi, fără a face neapărat comparaţie între filme, prestaţia Cosminei Olariu în rolul Ica, actriţă, dar şi amantă a unuia dintre regizori mi-a amintit de rolul lui Liv Tyler în ”Tinereţe furată”, de Bertolucci. Bine, nu are o partitură la fel de complexă, dar e aceeaşi poveste: tinereţea, prospeţimea, seducţia înconjurate de viciu, amintiri, perversitate, nostalgie.

Beneficiind de o coloană sonoră de excepţie (Hyperborean, compozitor Arild ANDERSEN; Patch of Light, compozitor Arild ANDERSEN; Comme une absence, compozitor Anouar BRAHEM; Skyline, compozitor OREGON; La mama acasă, Marcel Barosanu – acordeon), cadrele din filmul vechi, precum şi cele obsedante cu nava, scufundată într-o mare ce pare a semnifica destinul, sunt, fără exagerare, o capodoperă cinematografică. Nu iubeşti cu adevărat filmul dacă nu iubeşti această combinaţie fantastică, ce apare de mai multe ori pe parcursul peliculei.

Ies la iveală secrete din trecut şi Firu se întâlneşte cu Gino, fostul iubit al mamei sale. Plecaţi într-o acţiune de improbabilă recuperare a unei drone căzute pe navă (simbol evident al confruntării trecutului cu prezentul), cei doi joacă un joc teribil, al implacabilităţii destinului. Când tânărul, uşor jignit de remarcile celuilalt, porneşte spre epavă, Gino îi strigă: ”Am glumit!”. Dar tânărul nu se opreşte. Când, văzând că nu ajunge cu bara pe care o ţinea la dronă, îi strigă: ”Dacă nu ajungi, las-o, c-o iau eu!”, Firu de asemenea nu se opreşte. Şi scapă din mâini bara, care, fatal, îl omoară pe Gino.

Remarcabilă intrigă, având şi ceva (nu total) din complexul oedipian. E o scenă care taie răsuflarea spectatorului, iar finalul, în care Firu se aşază în întregime în cutia contrabasului este unul logic, chiar dacă regizorul a declarat, la finalul proiecţiei de gală, că nu l-a premeditat: povestea se sfârşeşte în acelaşi loc din care începe, precum ciclul etern al alternanţei dintre viaţă şi moarte. Acolada se încheie, inevitabilul se produce.

- Publicitate -

Şi aş zice că realizatorul filmului nu este neapărat fatalist, ci în primul rând artist: fără acest final, fără moarte, fără durere, fără sacrificiu nu avem artă cu adevărat. Şi se vede că este o poveste trăită, simţită, şi nu una pentru public.

De remarcat şi prestaţia actorilor, care se achită de sarcină mai mult decât onorabil.

Cred că singurul lucru care poate fi considerat perfectibil în acest film eminamente artistic este tuşa de vulgaritate excesivă ce apare uneori, fără însă a predomina, care poate contrasta nedorit cu efectul de sublim al cadrelor amintite mai sus. Dar am impresia că scopul a fost de a arăta viaţa aşa cum este ea, cu mirific şi grotesc, cu spiritualitate şi animalitate, şi aici nu am nimic de comentat.

Scrisoarea pe care Firu o desface febril în debutul filmului se încheie cu următoarele cuvinte: ”Nu vreau să cred că aceste rânduri vor sfârşi precum un mesaj într-o sticlă aruncată în mare”. (Am citat din memorie).

Sper din tot sufletul că şi mesajul filmului ”Epava”, o ”pată de culoare” în peisajul filmului românesc, deşi are şi cadre alb-negru, va ajunge la destinaţie, adică la publicul românesc de ieri şi de azi.

Puteţi viziona trailerul filmului ”Epava”, recent lansat în cinematografele bucureştene, aici: https://bit.ly/2Z23o17

Distribuie articolul
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Reddit Telegram Email Copy Link Print
Distribuie
Articolul anterior Daniel Barbu, urmărit penal de DNA
Articolul următor Prima întâlnire cu Epava – Cornel Gheorghiţă
Niciun comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

-Publicitate-
Ad imageAd image

Ultimele articole

Frumusețe dincolo de cuvinte: Un spectacol uimitor de dans clasic chinezesc sosește la Timișoara
Cultură și Educație
Festivalul Internațional George Enescu: peste exact două luni România se va transforma în cea mai mare scenă a muzicii universale
Cultură și Educație
FPTR nu poate înțelege de ce se dorește eliminarea de pe piața concurențială a întreprinderilor mici și mijlocii, cu capital autohton
Economie

RSS Știri Fotbal

  • Vis frânt în Giulești. „Tricolorii” mici se opresc în fața unei Olande impecabile!
  • La ce echipe de club evoluează tinerii de la Naționala U19? Patru au trecut pe la Steaua
  • Scoruri fluviu în manșa tur a barajului de promovare în Liga 3. Surpriză la Beiuș!
  • Remiză spectaculoasă pentru Rapid în primul amical din Slovenia
  • Victorie la limită pentru Dinamo în amicalul cu CS Afumați. Gol Caragea

Citește și

Cultură și Educație

Expoziția Pict-Oniric, o poartă dincolo de realitatea imediată

2 minute
Cultură și Educație

Retrospective de autor la TIFF

6 minute
Cultură și Educație

Poemele bihoreanului Gavril Voivozeanul

4 minute

American Councils for International Education anunţă deschiderea unei noi runde de candidaturi pentru bursele FLEX 2019-2020

3 minute
favicon curierul national favicon curierul national
  • EDIȚIA DIGITALĂ
  • ABONAMENT DIGITAL
  • PUBLICĂ ANUNȚ ÎN ZIAR
  • CONTACTEAZĂ-NE

PUBLICAȚIA

  • Despre noi
  • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Anunțuri Mică Publicitate
    • Advertorial
  • Redacția
  • Contact

ȘTIRI

  • Actualitate
  • Extern
  • Cultură și Educație
  • Politic
  • Sport
  • București

BANI

  • Economie
  • Companii
  • IT
  • Agricultură
  • Energie
  • Fiscalitate
  • Imobiliare
  • Turism

PARTENERI

  • B1 TV
  • Gazeta de Sud
  • Money Buzz!
  • Știrile de Azi
  • Goool.ro
  • Bucharest Daily News
  • Slatina Buzz!

BUN DE AFACERI, DIN 1990

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?