Se află în dezbatere, lansat de Ministerul Educației și Cercetării, proiectul unei ordonanțe de urgență „privind luarea unor măsuri pentru buna funcționare a sistemului de învățământ și pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare”. În esență, este vorba despre acordarea suportului legal unor adaptări deja aplicate în activități din acest an școlar (examene, concursuri) și unor adaptări în perspectiva viitorului an școlar (planuri de învățământ preuniversitar, examene universitare). Sunt inclusiv modificări ale unor modificări care nici nu au apucat să fie puse în practică.
În plină frământare legată de diminuarea cât se poate, de unde se poate a statului și a lucrului la un loc în clasă, în școală, tocmai o cale către această diminuare e gata-gata să fie blocată printr-o prevedere care ar urma să fie inclusă în Legea educației naționale prin proiectata ordonanță de urgență. Legiferată de anul trecut, reducerea planurilor-cadru, adică a numărului de ore odată cu începerea noului an școlar la toate clasele în același timp, nu ar mai apuca să intre în vigoare, pentru că ar fi să se aplice în 2020-2021 numai la clasele de început de ciclu și apoi la celelalte clase, eșalonat anual. Anunțată ca o ispravă (și înghițită ca atare mediatic), reducerea numărului de ore la clasa pregătitoare, clasa a V-a și clasa a IX-a din viitorul an școlar înseamnă, de fapt, un pas înapoi, o renunțare.
Modificată încă din noiembrie 2019, Legea nr. 1/2011 a educației naționale prevede la această oră, cu aplicare din anul școlar care vine, în medie săptămânal 20 de ore la ciclul primar (de la 19-22 de ore, în prezent), 25 de ore la gimnaziu (de la 26-34, acum), 30 de ore la liceu (în prezent, și 36 de ore). Prin încă o modificare (deocamdată, doar proiectată), legea ar urma să prevadă aplicarea reducerilor în anul școlar 2020-2021 numai la clasele de început de ciclu și ulterior să se generalizeze: „Numărul de ore alocat disciplinelor de studiu/modulelor de pregătire, stabilit prin planurile-cadru, se aprobă prin ordin al ministrului educației și cercetării și se aplică pentru clasele de început de ciclu, respectiv clasa pregătitoare, clasa a V-a și clasa a IX-a, începând din anul școlar 2020-2021. Aplicarea prevederilor alin. (11) se va finaliza pentru toate clasele până la începerea anului școlar 2025-2026”. Scurt spus, este proiectată o modificare a Legii nr. 1/2011 a educației naționale care să ducă la o amânare de cinci ani a ceva bine-venit în condițiile din acest moment. În general, în condiții precum cele din perioada actuală, numărul de ore din planurile-cadru ar urma să poată fi modificat prin ordin al ministrului: „În situația limitării sau suspendării activităților didactice pentru realizarea cărora se impune prezența fizică a beneficiarilor direcți ai sistemului de educație în unitățile de învățământ, ca urmare a deciziei autorităților competente, Ministerul Educației și Cercetării poate modifica prin ordin de ministru numărul de ore alocat disciplinelor de studiu/modulelor de pregătire prin planurile-cadru de învăţământ, precum și ponderea numărului de ore de predare şi evaluare în programa școlară aprobată”. Așadar, de bine ce se discută despre găsirea modalităților de lucru, a mijloacelor tehnice etc. de respectare a mersului școlii chiar în condiții excepționale, indiferent că apar momente, locuri când activitatea se petrece în clasă cu colectiv restrâns, acasă online sau chiar se oprește, iată că soluția proiectată este de a putea deforma, tăia, abate prin ordin al ministrului una-alta din mersul școlii fixat prin lege. Măsura s-ar adăuga altora din aceeași zonă, de asemenea proiectate sau legiferate, aplicabile în situații similare: susținerea tezelor de doctorat și de abilitare online, înlocuirea unor probe de evaluare națională și de bacalaureat prin echivalare cu medii de pe parcursul gimnaziului, respectiv, al liceului. S-au putut organiza și desfășura cu bine examene naționale, concurs pentru posturi, admiteri cu participare de ordinul miilor și sub presiunea termenelor, și nu se vor putea organiza și desfășura susțineri individuale, fără condiționare de date?! Doamne ferește să nu se legifereze și echivalarea doctoratului cu vreo medie de medii ale cine știe căror examene sau colocvii!
Amputarea unor ore, înlocuirea unor probe sau examene vor duce la amputări în educație și formare, la școală cu înlocuitori. Efectele se vor vedea în prestația absolvenților în mediul economico-social în care se vor afla dincolo de situații excepționale.
Legea educatiei in Ro=Legenda Mesterului Manole, ce faci ziua se darama noaptea.
Explozia nr de imbolnaviri cu coranovirus din Ro se datoreaza NUMAI examenelor de bac, evaluare nat, titularizare etc la care s-au in hesuit peste 1 milion de elevi, parinti, cadre didactice, personal administrativ etc.
Ministerul Educației și Cercetării–INCORECT !
Ministerul Educației și al Cercetării– CORECT !
Pai fa, voi le puneti note la altii si ii catalogati si voi nu stiti nici macar sa va scrieti corect numele ministerului ?