Suntem români și așa trebuie să fim, deși devine din ce în ce mai clar că nu prea știm ce ar trebui să facem pentru a dovedi că a fi român înseamnă ceva nu doar pentru noi, ci și pentru străinătate.
Ce facem noi pentru a ne promova etosul și calitățile noastre într-o lume în care națiunile au încă un rol extrem de important de jucat?
Voi încerca o comparație cu ceea ce fac alte națiuni, dar nu cu cele care sunt în topul puterilor mondiale, ci cu una din proximitatea noastră. Să vedem ce fac statul polonez și cetățenii săi pentru a dovedi lumii ce înseamnă a fi polonez.
Nu voi face comparații de strategii de dezvoltare (noi nici nu avem așa ceva), nici de politici economice și nici de orientări ale politicii externe sau ale pozițiilor în cadrul instituțiilor europene, ci voi încerca să prezint elemente simple, concrete, la îndemâna fiecăruia dintre noi de a fi sesizate.
Hai să mergem la cumpărături în oricare supermarket doriți și aruncați o privire la mărfurile din raft. Veți vedea multe sortimente de lactate, mezeluri, dulciuri, biscuiți, fructe, conserve de pește, sare, mirodenii, cafea solubilă, băuturi alcoolice poloneze, dar și o mare gamă de produse de panificație coapte la noi, dar din cocă congelată poloneză. Practic, la limită, aceste magazine ar putea funcționa fără a mai aproviziona altceva decât produse poloneze.
Cum au reușit polonezii să ne cucerească piața?
Înainte de a răspunde, să precizez că nu este vorba doar de piața românească, ci de procente importante ale pieței mondiale. Exemplul merelor poloneze este edificator în acest sens.
Stabilită oficial la 4,8 milioane de tone, producția poloneză de mere este probabil de peste 5 milioane de tone. Aceasta reprezintă 37% din recolta totală a UE. În ultimul deceniu, Polonia și-a modernizat și dezvoltat considerabil livezile datorită subvențiilor europene. Între ajutorul european și sprijinul de stat, producătorii au putut beneficia de contribuții financiare care acoperă până la 80% din costurile de dezvoltare și restructurare suportate în fermele lor. Prin dublarea producției sale de mere, Polonia a devenit al doilea cel mai mare producător din lume, la egalitate cu Statele Unite. Aproximativ 70% din recolta poloneză a fost transformată în concentrat, devenind al doilea exportator mondial de concentrat după China.
Care este explicația succesului în obținerea acestui avantaj competitiv?
Experții Uniunii Europene au dat explicația: strategie agresivă de cucerire lansată pe noi piețe, susținerea instituțională și exploatarea unor lacune ale legislației europene în ceea ce privește aplicarea la un nivel inferior a normelor sociale, de mediu și de sănătate. (Vezi: Daniel Sauvaetre. Association Nationale Pommes Poires. Agriculture et Environnement. 29/04.2019).
Merele nu reprezintă un caz singular al succeselor poloneze. Decidenții politici polonezi au conștientizat dificultatea axării pe atribute de competitivitate specifice tehnologiilor înalte și au exploatat unele tendințe ale comerțului mondial cu produse alimentare. Astfel, Polonia este cel mai mare exportator de produse de somon în Norvegia, de ceai în China, de melci în Franța și de pește în Japonia.
Retailerii polonezi reuşesc să pătrundă pe dificila piaţă chineză prin intermediul platformelor online, exporturile de produse alimentare poloneze către China au crescut cu 76%, în timp ce cele către Japonia au crescut cu 73%. Alimentele livrate către China în perioada ianuarie-mai 2019 au fost de 74,9 mil. euro. Unele date statistice (vezi: Polandin.com) sunt chiar surprinzătoare, relevând că anul trecut Polonia a livrat ceai medicinal și de fructe de 2,75 mil. euro către China, dar şi fileuri de peşte de 1,15 mil. euro către Japonia.
Cel mai mare fabricant mondial de produse din somon ”Marine Harvest” prelucrează 70% din somonul de cultură norvegian în fabricile poloneze (Vezi: Pauline Kletti: ”Mon beau saumon, roi des poissons” Contrepoints 56/2019), reexportându-l nu doar în Norvegia, ci în întreaga lume. Polonia a devenit cel mai mare exportator de melci pe piața franceză, considerată cea mai importantă consumatoare a acestui produs (Vezi”L’escargot de Pologne à la conquête des tables européennes”. RelaxNews 20/2019).
Ca urmare a cooperării cu gigantul mondial Nestle Purina, Polonia a devenit cel mai mare producător european de mâncare pentru animalele de companie prin unitatea de producție de la Wroclaw, cu un capital de 96,2 milioane dolari. (Vezi: ”This policy is what we call creating shared value”, Polandin.com).
România are un potențial agro-alimentar uriaș și am putea umple nu numai magazinele din țară, dar și din multe alte țări cu produse alimentare prelucrate superior, dar cu o condiție: să acordăm o atenție specială industriei procesatoare care transformă materia primă agricolă în produse prelucrate superior cu valoare adăugată mare.
Nu mai este nevoie de niciun comentariu. Poate ar trebui doar să ne fie rușine că exportăm grâu boabe și importăm cocă congelată, că exportăm porumb boabe și importăm carne de porc.
Cât timp ne vom mai bate joc de bogăția pe care o avem și pe care nu vrem să o valorificăm superior, așa cum, iată, alții știu și reușesc să facă!?
De asta zic că poate nu ar fi rău să fim mai… polonezi.