Principala preocupare a britanicilor este să aibă destui bani pentru a trăi și a plăti facturile. Creșterea prețurilor și incertitudinile legate de Brexit le diminuează serios moralul.
Apropierea Crăciunului nu i-a stimulat pe consumatorii britanici să facă obișnuitele cheltuieli pentru aceste sărbători. Dimpotrivă, potrivit unui studiu publicat de institutul de analize economice GfK, în luna decembrie, încrederea consumatorilor britanici a scăzut până la un nivel nemaicunoscut în ultimii cinci ani. Indicele cu care se măsoară moralul consumatorilor nu s-a diminuat decât cu un punct în luna decembrie, dar suficient pentru a avea un impact extrem de grav. El s-a diminuat în decembrie cu 14 puncte, după ce în noiembrie a fost mai mic cu 13 puncte, cu 10 puncte în octombrie și cu 7 puncte în august. «Consumatorii Regatului Unit termină anul 2018 pe o notă negativă, cu puține motive de a celebra Crăciunul», a declarat Joe Staton, directorul pentru probleme de strategie la institutul GfK. Și există toate datele pentru a concluziona că moralul consumatorilor este lovit, de fapt, de situația economiei britanice. Concret, subliniază studiul GfK, prima preocupare a consumatorilor britanici este să aibă destui bani pentru trai și plata facturilor. Urmează starea serviciului public de sănătate și abia pe locul al treilea se află Brexitul. În fața creșterii fără încetare a prețurilor, a pericolului inflației combinată cu incertitudinea privind rezultatul negocierilor Brexit, nu mai surprinde pe nimeni descurajarea consumatorilor legată de perspectivele anului 2019», a explicat de asemenea Joe Staton, de la GfK. Consumatorii, adaugă el, sunt la fel ca piețele financiare, care scad atunci când apar incertitudini economice și politice. Ceea ce este valabil chiar în momentul actual, când sunt mai puțin de 100 de zile înaintea Brexitului și se intră în vacanță parlamentară pentru Crăciun fără un acord al Parlamentului asupra acordului de ieșire din UE, plus o multitudine de îndoieli referitoare la ceea ce urmează după Brexit.
Mai puține cheltuieli pentru Crăciun
Neliniștiți în urma declarațiilor alarmiste ale ministrului de Finanțe și ale Băncii Angliei privind consecinţele plecării din UE, comenta zilele trecute BBC, britanicii «strâng deja baierele pungii lor cu bani» , cheltuind mult mai puțin chiar și pentru Crăciun. De fapt, luna noiembrie a fost pentru comercianți, în ciuda promoțiilor gen Black Friday, una dintre cele mai proaste de la recesiunea din 2008.