Având deja aproape două secole de istorie, încălțămintea sport (pantofii tip sneakers sau „adidași”, așa cum mai sunt aceștia cunoscuți în zilele noastre) a evoluat enorm, nu doar în ceea ce privește partea tehnică, ci și pe zona de estetică, precum și în ceea ce privește uzabilitatea sau sfera de utilizare.
Mai exact, putem vorbi de o componentă culturală, de un mod nou de a privi pantofii sport – de la accesorii pentru practicarea unui sport, la încălțăminte casual, funcțională și chiar fashion.
Inițial, pantofii sport tip sneakers erau un simbol pentru atletism și, ulterior, pentru alte sporturi. Funcția lor primară era aceea de a ajuta sportivii să performeze.
Este celebru „războiul rece” dintre Adidas și Puma, cu fel de fel de inovații la partea tehnică, dar și lovituri în partea de marketing, prin asocierea cu sportivi de top.
Marile mărci de încălțăminte (și mai nou îmbrăcăminte) sport sunt și astăzi centrate pe inovație tehnică, fiind sponsori tehnici ai echipelor sportive și ai sportivilor, în țara noastră și peste tot în lume. Însă piața reală (cea care aduce profit) nu este de fapt aceasta, ci este cea reprezentată de consumatorii normali, de fanii sporturilor și nu numai – de toți cei care vor să arate bine și să se simtă bine, în încălțămintea pe care o poartă.
Astfel, pantofii tip sneakers barbati și sneakers femei au trecut de la funcția primară, spre partea comercială, obiecte de fashion atât de dorite – must-have. Astăzi, în continuare vorbim despre performanță tehnică, inovații diverse, promovate de producători, însă mai degrabă pentru utilizatorul obișnuit, nu pentru sportivi.
Consumatorul își dorește pantofi comozi nu doar pentru practicarea de sport ca hobby, ci mai ales pentru utilizarea zilnică în diverse contexte, de obicei personale, dar tot mai des și profesionale.
Pantofii sport trebuie să fie extrem de comozi, rezistenți, practici. Și, mai mult decât atât, sunt mereu în trend, moda îi include chiar în cele mai inedite combinații.
Pantofii sport sunt asociați cu tot mai multe contexte, cu anumite haine și accesorii care țin mai mult de eleganță. Moda se reinventează, curajul este tot mai prezent în fashion, nevoia de a ieși din rutină. Iar sneakerșii fac senzație prin design cu efect wow, surprind aducând moda în viața de zi cu zi, chiar și pe filiera sport.
Pantofii sport tip sneakers au devenit astfel tot mai prezenți în „moda de mall”, în plimbări, în ieșiri în oraș etc. Consumatorul modern dorește, pe de-o parte, confort maxim, pe de altă parte, aspect impresionant. Iar mărcile de sneakers știu acest lucru și lansează permanent colecții noi, din ce în ce mai comode, dar care țin pasul cu trendurile din modă (și chiar le inventează).
Piața globală de încălțăminte de tip sneackers este evaluată la aproximativ 79 miliarde USD în anul 2020 și se estimează că va ajunge la 120 miliarde USD până în anul 2026.
Și asta tocmai pentru că pantofii sport invadează tot mai multe sectoare de modă, reușesc să creeze noi stiluri, noi tendințe. Sunt purtați în tot mai multe contexte și rămân mereu în trend, fiind inspirație chiar și pentru brandurile care, în mod tradițional, nu mizau deloc pe producția de încălțăminte sport.