Tarifele anunțate sâmbătă de administrația Trump de 25% la mărfurile din Canada și Mexic, precum și un suplimentar de 10% la produsele din China sunt de așteptat să aibă un impact profund asupra industriei auto la nivel mondial, potrivit cnbc.
De luni de zile, producătorii de automobile adoptă o abordare „așteptă și vezi” față de amenințarea tarifară a administrației Trump. Acea perioadă de așteptare se apropie de sfârșit, iar producătorii auto vor trebui probabil să implementeze planuri de urgență anterioare pentru a încerca să compenseze costurile suplimentare în următoarele săptămâni și luni.
În funcție de detalii, tarifele aplicate Mexicului ar putea avea cel mai mare impact asupra industriei auto, urmate de Canada și apoi de China, în funcție de producătorul de automobile.
„Orice acțiune tarifară trebuie urmată de o renegociere a [Acordului Statele Unite-Mexic-Canada] și o revizuire completă a regimului comercial corporativ care a devastat clasa muncitoare americană și globală”, spune Shawn Fain, președintele United Auto.
General Motors și alți mari producători de automobile nu au răspuns imediat pentru comentarii cu privire la tarife sâmbătă seara. Alții, cum ar fi Ford, au refuzat să comenteze, în timp ce Honda a emis o declarație amplă: „Comerțul auto din America de Nord este cheia succesului Honda la nivel global și așteptăm cu nerăbdare o rezoluție rapidă care să ofere claritate și stabilitate în întreaga regiune”.
Majoritatea producătorilor auto mari au fabrici în SUA. Cu toate acestea, se bazează în continuare pe importurile din alte țări, inclusiv Mexic, pentru a satisface cererea consumatorilor americani.
Aproape fiecare mare producător de automobile care operează în SUA are cel puțin o fabrică în Mexic, inclusiv cei șase producători de automobile cei mai vânduți, care au reprezentat mai mult de 70% din vânzările din SUA în 2024.
Un tarif este o taxă pe importuri sau mărfuri străine aduse în Statele Unite. Companiile care importă mărfurile plătesc tarifele, iar unii se tem că companiile vor transfera pur și simplu orice costuri suplimentare asupra consumatorilor – ridicând costurile vehiculelor și, eventual, reducând cererea.
Anunțul oficial oferă o oarecare claritate pentru companii, dar ar putea costa producătorilor de automobile, dintre care mulți au produs vehicule fără tarife în Canada și Mexic de zeci de ani.
Incertitudinea privind comerțul a afectat marți GM, când acțiunile producătorului de automobile au avut una dintre cele mai proaste zile din ultimii ani, chiar și după ce a depășit așteptările Wall Street pentru orientările pentru 2025 și linia de sus și de jos pentru trimestrul al patrulea.
„Un tarif este o taxă pe importuri sau mărfuri străine aduse în Statele Unite.”
De fapt un „tarif” este traducerea din engleza in romgleza a cuvantului american „tariff”
care in limba româna inseamna „taxa vamala”.