Industria construcțiilor de nave este importantă pentru competitivitatea economiei europene în relația cu piața globală. Cota de piață a Uniunii Europene la nivel mondial este de aproximativ 15%. La nivelul UE există în jurul a 150 de șantiere navale mari, în care își desfășoară activitatea aproximativ 120.000 de salariați.
România beneficiază de o pondere de 7% la nivel european la capitolul construcții de nave, fiind unul dintre principalele state receptoare de activității de tip outsourcing în domeniul construcțiilor de nave. Sectorul românesc de construcții de nave beneficiază de elemente de competitivitate importante atât pentru piața europeană, cât și pentru cea globală, referindu-ne la tradiția în construcția de nave, docuri uscate, poziție geografică, forță calificată de muncă, căi navale etc. Aproximativ 11.500 de salariați lucrează în șantierele navale românești, industria reprezentând aproximativ 1% din PIB-ul României.
Condițiile de muncă din industria navală sunt grele, fiind considerate nu numai inconfortabile, dar și periculoase pentru sănătatea lucrătorilor. Munca în construcția navală se desfășoară în principal în aer liber, adesea în condiții meteo neprietenoase (frig, ploaie, ger, căldură) sau în hale de mare capacitate puțin sau deloc încălzite sau ventilate, în care frigul se simte semnificativ iarna iar vara senzația de căldură este amplificată. Mai mult decât atât, utilizarea unor echipamente de mare capacitate sau tonaj generează nevoia unei atenții deosebite deoarece orice eroare poate pune în pericol viața lucrătorilor.
Riscurile la care se expun angajații din șantierele navale sunt semnificative în comparație cu alte sectoare economice. Riscul de alunecare și cădere de la înălțime, riscul de intoxicare acută, riscul de acumulare de gaze ce pot declanșa incendii sau explozii, riscul de electrocutare (prin atingere directă sau indirectă) constituie riscuri profesionale la care sunt expuși zilnic lucrătorii, acestea fiind considerate comune pe șantierele navale, însă nu și cele mai grave. Riscul apariției bolilor articulare pe fondul desfășurării activității în spații înguste, în poziții incomode și/sau forțate, inhalarea de diverse noxe generate în construcția sau reparația de nave, mai ales în cazul activităților care implică sudură în spații închise sau lucrul în spații restrânse/înguste, specifice unor activități precum lăcătușerie, polizare, sablare sau vopsitorie, reprezintă unele dintre cele mai importante riscuri la care se expun salariații. Incapacitatea temporară de muncă în sectorul construcțiilor de nave se află la un nivel îngrijorător, putând fi direct sau indirect asociată condițiilor de muncă, deoarece principalele afecțiuni care generează incapacitatea temporară de muncă sunt, conform statisticilor, bolile aparatului osteo-articular, bolile respiratorii, traumatismele și afectiunile cardio-vasculare.
Având în vedere cele menționate, vă invităm în data de 22.02.2020 la Casa de Cultură a Sindicatelor din Municipiul Constanța, situată în Bulevardul Alexandru Lăpușneanu, nr. 1, Constanța, sala Mică, începând cu ora 12, pentru a dezbate împreună Inițiativa navaliștilor. Inițiativa vizează promovarea unui echilibru între capacitatea angajatului de a livra productivitate, riscurile asumate de angajați, capacitatea de muncă și competitivitatea sectorului construcțiilor de nave, echilibru propus a fi realizat prin amendarea actualei legislații în domeniul pensiilor. În cadrul evenimentului vor participa aproximativ 100 de persoane, reprezentanți ai lucrătorilor din sectorul construcțiilor de nave, reprezentanți ai mediului politic (deputați, senatori), ai patronatelor și mass media. Evenimentul va avea o durată de aproximativ de 3 ore.