Cererea puternică este manifestată prin randamente mai ridicate atinse în orașele emergente precum Dublin, Lisabona, Madrid și unele piețe din Europa de Est, care par să fie din ce în ce mai atractive pentru investitorii care doresc să depășească curba de risc
Cumpărătorii transfrontalieri domină majoritatea investițiilor hoteliere în orașele europene
Potrivit celui mai recent raport Savills al tendințelor pe piața hotelieră din Europa, orașele turistice europene precum Dublin, Lisabona și Madrid și structurile alternative de operare, cum ar fi structurile neînchiriate, oferă oportunități mai bune pentru acei investitori dispuși să-și asume un risc mai mare.
Richard Dawes, directorul diviziei de hoteluri Savills, a declarat: „Cele mai recente date Savills arată că piața hotelieră europeană este acum o clasă de active mult mai matură și mai lichidă comparativ cu un deceniu în urmă, cu una dintre cele mai diversificate plaje de cumpărători din istoria industriei imobiliare. Pe măsură ce randamentele continuă să se comprime pe multe piețe principale, cum ar fi Paris, Amsterdam, Londra și marile orașe din Germania, cei care sunt dispuși să depășească curba de risc în orașele turistice emergente și în structurile de operare neînchiriate beneficiază de un arbitraj de randament atractiv.“
Volumele tranzacțiilor cu active hoteliere în Europa au rămas ridicate în 2018, depășind volumele din 2017 conform Real Capital Analytics RCA. Investitorii transfrontalieri au fost cei mai activi, reprezentând 65,4% din totalul volumelor în 2018, depășind media pe 10 ani de 54,9%.
Marie Hickey, director în cadrul echipei de research Savills, completează: „Extinderea cheltuielilor de consum ale europenilor pe experiențe precum vacanțele, paralel cu tendința de creștere a numărului de călătorii internaționale la nivel global, reprezintă principalele fundamente ale unei cereri sănătoase pentru piața hotelieră europeană. Numărul de turiști înregistrat la nivel global a ajuns la 1,4 miliarde în 2018, potrivit Organizației Mondiale a Turismului UNWTO. Dintre aceștia, mai mult de jumătate reprezintă sosirile în Europa, în valoare totală de 713 milioane, în creștere cu 6% față de anul precedent – întărind poziția Europei ca lider mondial în ceea ce privește călătoriile în străinătate și creșterea cerințelor de cazare „.
Potrivit Savills, în timp ce orașe turistice consacrate precum Londra și Paris înregistrează o pondere semnificativă în totalul sosirilor internaționale, orașele emergente mai mici sunt cele care înregistrează cea mai puternică creștere. București, Budapesta, Praga și Lisabona au raportat o creștere puternică a numărului de sosiri internaționale în aeroporturi în ultimii trei ani, alături de creșterea nivelului de interes, așa cum arată căutările Google legate de călătorii. Acest lucru s-a reflectat în mare parte în performanța operațională, deși această era deja la un nivel ridicat în 2017 și creșterea ulterioară a stocurilor pe unele piețe au generat unele efecte negative asupra performanței RevPAR (Revenue Per Available Room- veniturile pe cameră disponibilă) în 2018. Piețele turistice mai mari, cum ar fi Madrid și Amsterdam, care se află între primele 20 piețe în creștere, au beneficiat, de asemenea, de niveluri de interes continuu și de conectivitate îmbunătățită. Pentru investitori, această creștere, alături de randamentele mai ridicate în comparație cu piețele mai mature, se va dovedi a fi atractivă pentru cei care caută oportunități pentru a obține randamente mai mari.
Piața hotelieră din România
Potrivit companiei de consultanță imobiliară Crosspoint Real Estate, asociat internațional Savills în România, la nivel național 2018 a cunoscut o creștere atât la nivelul capacității de cazare cât și din punct de vedere al numărului de turiști cazați, capacitatea de cazare fiind cu 1,6% mai mare ca în 2017 în timp ce numărul turiștilor a crescut cu 6,7% comparativ cu anul anterior.
Potrivit unui comunicat al Ministerului Turismului, turiștii străini au cheltuit anul trecut peste 1 miliard de Euro în România. Cifra de afaceri estimată pentru 2018 a industriei hoteliere se situează în jurul valorii de 1,2 miliarde de Euro.
Pentru perioada 2019-2020, ne așteptăm la o creștere de aproximativ 10% a numărului de hoteluri operaționale în România, de la 1.633 la 1.800. Printre cele mai importante livrări pentru această perioadă se numără hotelurile Courtyard și Autograph Collection aparținând Marriott International în București, o serie de hoteluri ibis în București și Timișoara sau extinderea brand-ului Mercure în orașe precum Timișoara, Sibiu și Brașov. Există de asemenea o tendință de renovare, modernizare și reintroducere în circuitul turistic a unor hoteluri vechi, cu istorie bogată și arhitectură caracteristică. Un exemplu în acest sens este inaugurarea hotelului Lido în luna ianuarie a acestui an, o clădire emblematică a Bucureștilor anilor ’30.
În ceea ce privește atractivitatea produselor hoteliere din punct de vedere investițional, Codrin Matei, Managing Partner, Head of Capital Markets la Crosspoint declară ”Interesul crescut pentru această clasă de active se poate observa prin prisma dezvoltărilor începute în ultimul an atât în București, cât și în orașele secundare, în contextul în care din ce în ce mai multe fonduri de investiții doresc o diversificare a portofoliului.”
El completează: “Hotelurile de brand sunt cele mai vizibile pe radarul investitorilor, iar tranzacția de referință ce a validat acest interes a fost vânzarea Radisson Blu din București către fondul de investiții Revetas Capital. Cumpărătorii activi pe piață vizează hoteluri de 4 și 5 stele cu peste 100 camere, amplasate în locații centrale sau mai ales în apropierea unor hub-uri de business”,
“Există un stoc vechi de astfel de active care necesită renovări, dar procesul greoi de obținere a autorizațiilor în acest sens sau diversele situații neclare din punct de vedere al documentelor de proprietate, limitează procesul de dezvoltare al acestui segment de piață”, concluzionează Codrin Matei.