Caută pe site
Publică anunț în ziar
curierul-national-logo Logo-Curierul-National-Blck
Publică anunț în ziar
  • Actualitate
  • Economie
    • Agricultură
    • Asigurări
    • Auto
    • Companii
    • Construcții
    • Energie
    • Finanțe și Bănci
    • Fiscalitate
    • HR
    • Imobiliare
    • IT
    • Retail
    • Transporturi
    • Turism
  • Extern
  • Politic
  • Cultură și Educație
  • Sport
  • Opinii
Reading: ”La Prière”, o replică aparte a filmului ”Stations of the Cross”
Distribuie
Curierul NationalCurierul National
Search
  • Actualitate
  • Economie
  • Extern
  • Opinii
  • Politic
  • Sport
  • Salvate
  • PUBLICAȚIA
    • Despre noi / Contact
    • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Redacția
Have an existing account? Sign In
Follow
Cultură și Educație

”La Prière”, o replică aparte a filmului ”Stations of the Cross”

Mihai Gîndu
Autor Mihai Gîndu
Publicat 19 septembrie 2018
Distribuie
foto: rfi.fr

Filmul regizorului francez Cédric Kahn, nominalizat la Ursul de Aur 2018, este un film realist, pe alocuri dur, chiar dacă eroul ajunge să se izoleze într-un soi de mănăstire. Thomas este un fost consumator de droguri, care în urma şocului provocat de o supradoză decide să se lase şi ajunge într-o mică comunitate religioasă unde erau îndrumaţi cei ”cu probleme”, cei asemeni lui.

Desigur, trecerea bruscă la un regim spartan pare cam neverosimilă, însă realizatorii filmului sugerează astfel că numai printr-un sacrificiu, printr-o luptă continuă cu sine însuşi un tip ca Thomas (care de fapt poate fi oricare dintre noi) are o şansă în lupta nemiloasă cu drogurile.

Doar că Thomas este încă nepregătit. În momentul în care corul cântă, el tace, absent. Nu ştie dacă aparţine cu adevărat nici acestei noi lumi, nu ştie dacă ar trebui să se bucure.

O altă întrebare care se pune este dacă adresarea pe un ton oarecum forţat, într-o manieră scolastică, divinităţii este suficientă pentru a evita căderea în păcat.

Thomas ezită, şi spectatorul se va întreba curând dacă nu cumva va apărea un nou conflict în conştiinţa tânărului.

Neputând adera la un grup uniform care avea reguli ce semănau oarecum a sectă, Thomas are un acces de furie şi se hotărăşte să plece. Numai că este nevoit să rămână peste noapte la cei care îl îndrumaseră, şi Sybille, fiica acestora, îi arată o înţelegere şi chiar un dram de afecţiune pe care nu-l întâlnise la ceilalţi. Vorbindu-i-se mai pe limba lui, este convins să revină.

Numai că marele ”păcat” (dacă se poate spune astfel) al acelei comunităţi era că toţi deveneau asemănători, uniformi, depersonalizaţi, precum membrii unei secte. Transformarea nu venea din ceva profund, interior, nu apărea în urma unei revelaţii autentice, ci doar te confruntai cu un simplu enunţ: ”aşa este bine”.

Nimeni nu e perfect

Sentimentele faţă de Sybille, cu care are o relaţie, ”lecţia” primită de la o maică, ce citeşte în el că nu crede cu adevărat şi nu este fericit cu adevărat, şi că, într-un fel, deşi animat de cele mai bune intenţii, trăieşte în minciună, precum şi moartea unui coleg completează un tablou al conflictelor şi al suferinţelor, chiar dacă se lăsase de droguri.

Fiindcă aceasta este realitatea cu care ne confruntăm pe Pământ: nimeni nu este perfect, nimeni nu este ”doar bun” sau ”doar rău”, nimeni nu este scutit de suferinţă – şi în aceasta constă, cred, adevărata morală a filmului.

Proba cea mai importantă o dă pe munte, când este la un pas de moarte, dar rugându-se (cu toată sinceritatea de data aceasta) este salvat.

Poate un pic exagerată opţiunea sa din final de a încerca să devină preot şi să renunţe la tot ce este lumesc (nu spun că nu ar exista convertire sau recuperare, dar parcă ştacheta era cam sus). Însă tocmai fiindcă Thomas era, până la urmă, sortit unei meniri mai terestre (deşi nu era un om obişnuit) renunţă şi se întoarce la fata pe care o iubea.

Un film bun, peste medie, care ridică mai multe probleme – poate că aplică prea multe şabloane când vorbeşte despre ”bine”, în ansamblul său, dar merită din plin văzut, e un fel de replică cu erou masculin a cunoscutului ”Stations of the Cross”, regizat de Dietrich Brüggemann, premiat cu Ursul de Argint pentru cel mai bun scenariu în 2014. Nu spun că e acelaşi lucru, e realizat diferit, dar abordează aceeaşi temă (în ce măsură un om obişnuit poate prelua mitul cristic) şi e cam de aceeaşi calitate – o calitate înaltă, cum din păcate găseşti mai rar astăzi. Se vede că e film de festival.

- Publicitate -

În rolul principal, Anthony Bajon joacă foarte bine, iar filmul, personal, îl notez cu 8.

Distribuie articolul
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Reddit Telegram Email Copy Link Print
Distribuie
Articolul anterior Trei lideri PSD îi cer la unison demisia lui Liviu Dragnea
Articolul următor “Banii sunt bani”, din 21 septembrie la cinema
Niciun comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

-Publicitate-
Ad imageAd image

Ultimele articole

Sursa – arta din lumină sparge ziduri. Un nou festival de light art în București, în toamna lui 2025
Cultură și Educație
GMP&U colaborează cu ASE în dezvoltarea unui program de masterat conectat la nevoile reale ale industriei
Economie
stefan-radeanu
Secretarul General UGIR, Ștefan RĂDEANU, la FERM 2025: „Fără vocea antreprenorilor, nicio strategie de dezvoltare nu are fundament”
Actualitate

RSS Știri Fotbal

  • PENIBIL! FC FCSB se face de râs și este prima echipă românească învinsă vreodată de Andorra
  • Thriller la Miercurea Ciuc: Csíkszereda – Dinamo 2‑2 în prima etapă a Superligii
  • CFR Cluj începe cu emoții: victorie chinuită în prelungiri cu Unirea Slobozia
  • Start în trombă pentru „Șepcile Roșii”: 4-1 în deplasare cu Metaloglobus
  • Victorie la scor pentru Steaua în primul meci din Bulgaria. Transfer în defensivă!

Citește și

Cultură și Educație

Câteva cuvinte despre Europa

7 minute
andronescu
Cultură și Educație

Studenţii aduc recomandări metodologiei şcolilor doctorale a Ecaterinei Andronescu

4 minute
examen
Cultură și Educație

7.400 de candidaţi la proba scrisă a examenului de definitivare în învăţământ

3 minute
Cultură și Educație

Voxa, prima platformă românească de streaming pentru audio-books și e-books, creştere importantă

5 minute
favicon curierul national favicon curierul national
  • EDIȚIA DIGITALĂ
  • ABONAMENT DIGITAL
  • PUBLICĂ ANUNȚ ÎN ZIAR
  • CONTACTEAZĂ-NE

PUBLICAȚIA

  • Despre noi
  • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Anunțuri Mică Publicitate
    • Advertorial
  • Redacția
  • Contact

ȘTIRI

  • Actualitate
  • Extern
  • Cultură și Educație
  • Politic
  • Sport
  • București

BANI

  • Economie
  • Companii
  • IT
  • Agricultură
  • Energie
  • Fiscalitate
  • Imobiliare
  • Turism

PARTENERI

  • B1 TV
  • Gazeta de Sud
  • Money Buzz!
  • Știrile de Azi
  • Goool.ro
  • Bucharest Daily News
  • Slatina Buzz!

BUN DE AFACERI, DIN 1990

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?