Sub titlul de mai sus, experți de la ziarul «Les Echos» fac o analiză împărtășită de mulți comentatori ai presei franceze – și nu numai – asupra a ceea ce se află în spatele răsunătorului scandal provocat de arestarea la Tokio a lui Carlos Ghosn, fost director general al Alianței Renault-Nissan-Mitsubishi. Reținerea acestuia și plasarea sa în condiții degradante la una din închisorile cu regim extrem de sever din capitala niponă, spune editorialistul ziarului mai sus amintit, are loc pe fondul unei crize profunde între francezi și japonezi privitoare la viitorul mariajului Renault-Nissan. «Considerații de ordin național par totuși să prevaleze interesului general, fie el industrial», relevă ziarul, cu sublinierea că este vorba de acum de o problemă de anvergură mondială.
Fără îndoială, arestarea lui Ghosn, vinovat sau nu, relevă analiștii ziarului citat, este un frumos cadou făcut, în Franța, populiștilor în tumultuoasa atmosferă actuală legată de puterea de cumpărare. Elitele de teapa lui Carlos Ghosn plătite cu milioane și chiar zeci de milioane de euro, plus fraudele fiscale sunt argumente de necontestat, invocate din plin de Marine Le Pen la extrema dreaptă sau de Jean-Luc Mélenchon, la extrema stângă. Analizând însă mai profund evenimentul, nu este greu de constatat că afacerea Renault-Nissan «merge, în realitate, exact împotriva tuturor tezelor naționaliste». Problema pe care o pune Alianța Renault-Nissan-Mitsubishi, subliniază «Les Echos», este, de fapt, cea «a depășirii națiunilor în actuala lume industrială mondializată».
Renault a venit în ajutorul grupului Nissan, al doilea ca putere în construcția de automobile niponă, acum 20 de ani, într-un moment când se afla pe punctul de a intra în faliment. Opinia generală la Paris este că Renault «a salvat Nissan» și că acest lucru legitimează supremația franceză.(Renault deține 43% din capitalul grupului Nissan). La Tokio, însă, opinia este totalmente contrară. În prezent, inginerii de la Nissan au permis dublarea taliei grupului față de ceea ce a realizat inițial salvatorul Ghosn și au reușit să o ia înaintea Renault la multe dosare tehnice. Ceea ce, spun ei, impune redistribuirea puterii, reechilibrarea influenței și, de ce nu, inversarea ei (Nissan deține, la ora actuală, doar 15% în capitalul partenerului francez).
Arestarea lui Ghosn, spune «Les Echos», are fără discuție și un motiv personal fiscal, dar forma, în special faptul că Tokio nu transmite dosarul juridic la Paris alimentează ideea – greu de contrazis – că este vorba, de fapt, de «o lovitură montată de japonezi». În tot cazul, asistăm acum la o «tensiune paroxistică de putere binaţională. Criza în cadrul Alianței este una a naționalismelor».
Faza 2 a mondializării
Momentul actual este decisiv. Am intrat, spune «Les Echos», într-o a doua fază a mondializării, în care problema redeşteptării naționale se pune într-o manieră mai acută, ca urmare a efectelor negative ale primei faze a mondializării asupra uzinelor și a clasei mijlocii. Toate guvernele, nu doar cel populist à la Trump, doresc reindustrializarea, creșterea capacității de cercetare-dezvoltare pe propriul teritoriu și repatrierea locurilor de muncă. Momentul este decisiv și la nivel european. Relansarea Europei nu va avea loc doar prin acordul Macron-Merkel asupra unui buget, sau armonizării fiscale, spun analiștii de la «Les Echos», ci printr-o consolidare a pieței unice, desăvârşirea uniunii bancare, ceea ce înseamnă a se face progrese pe calea mariajelor transfrontaliere a întreprinderilor. În afara emblematicului Airbus, sunt prea puține exemple de acest fel, din cauza susceptibilităţilor naționale, a normelor, cutumelor, a rentabilităţilor disparate și, bineînțeles, din cauza politicii concurențiale. În actualul context, Uniunea «trebuie să strângă rândurile, să desăvârșească piața unică și să dea naștere unor proiecte în Internet, Spațiu, Telecomunicații, sectorul alimentar, Sănătate sau Finanțe. Trebuie deschisă o eră a consolidării indispensabile în fața celor doi giganți – China și Statele Unite». Întrebarea care se pune, subliniază «Les Echos», este ce model, ce formă să aibă «alianțele»?
Ce model va alege Renault-Nissan?
Duritatea situației provine din faptul că «mândria japoneză este egală cu cea franceză. Nimeni nu poate fi lezat fără a-i provoca pagube, ceea ce exclude soluția mariajelor apatride (dorite de către unii, inclusiv Carlos Ghosn) și preluarea controlului de către un partener asupra celuilalt. Rămâne modelul Airbus. Franța nu poate dori păstrarea celei mai mari influențe, pe care de fapt a pierdut-o. Japonia crede că-și poate prelua o poziție influentă, ceea ce Franța nu va permite. «Post-naționalismul echitabil se inventă sub ochii noștri», conchid analiștii de la «Les Echos».
in opinia mea francezii au stiut de aceasta ,hai sa-i zic,manevra.S-a produs cu acordul lor tacit. Motivul il constitue dezmatul financiar pe care=l practica arestatul. Francezii au fost si au ramas adeptii sintagmei egalitate-fraternitate etc