Caută pe site
Publică anunț în ziar
curierul-national-logo Logo-Curierul-National-Blck
Publică anunț în ziar
  • Actualitate
  • Economie
    • Agricultură
    • Asigurări
    • Auto
    • Companii
    • Construcții
    • Energie
    • Finanțe și Bănci
    • Fiscalitate
    • HR
    • Imobiliare
    • IT
    • Retail
    • Transporturi
    • Turism
  • Extern
  • Politic
  • Cultură și Educație
  • Sport
  • Opinii
Reading: «Les Echos»: «Renault-Nissan – o criză a naționalismelor»
Distribuie
Curierul NationalCurierul National
Search
  • Actualitate
  • Economie
  • Extern
  • Opinii
  • Politic
  • Sport
  • Salvate
  • PUBLICAȚIA
    • Despre noi / Contact
    • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Redacția
Have an existing account? Sign In
Follow
Extern

«Les Echos»: «Renault-Nissan – o criză a naționalismelor»

Maria Capitaine
Autor Maria Capitaine
Publicat 26 noiembrie 2018
Distribuie
foto financialexpress.com

Sub titlul de mai sus, experți de la ziarul «Les Echos» fac o analiză împărtășită de mulți comentatori ai presei franceze – și nu numai – asupra a ceea ce se află în spatele răsunătorului scandal provocat de arestarea la Tokio a lui Carlos Ghosn, fost director general al Alianței Renault-Nissan-Mitsubishi. Reținerea acestuia și plasarea sa în condiții degradante la una din închisorile cu regim extrem de sever din capitala niponă, spune editorialistul ziarului mai sus amintit, are loc pe fondul unei crize profunde între francezi și japonezi privitoare la viitorul mariajului Renault-Nissan. «Considerații de ordin național par totuși să prevaleze interesului general, fie el industrial», relevă ziarul, cu sublinierea că este vorba de acum de o problemă de anvergură mondială.

Fără îndoială, arestarea lui Ghosn, vinovat sau nu, relevă analiștii ziarului citat, este un frumos cadou făcut, în Franța, populiștilor în tumultuoasa atmosferă actuală legată de puterea de cumpărare. Elitele de teapa lui Carlos Ghosn plătite cu milioane și chiar zeci de milioane de euro, plus fraudele fiscale sunt argumente de necontestat, invocate din plin de Marine Le Pen la extrema dreaptă sau de Jean-Luc Mélenchon, la extrema stângă. Analizând însă mai profund evenimentul, nu este greu de constatat că afacerea Renault-Nissan «merge, în realitate, exact împotriva tuturor tezelor naționaliste». Problema pe care o pune Alianța Renault-Nissan-Mitsubishi, subliniază «Les Echos», este, de fapt, cea «a depășirii națiunilor în actuala lume industrială mondializată».

Renault a venit în ajutorul grupului Nissan, al doilea ca putere în construcția de automobile niponă, acum 20 de ani, într-un moment când se afla pe punctul de a intra în faliment. Opinia generală la Paris este că Renault «a salvat Nissan» și că acest lucru legitimează supremația franceză.(Renault deține 43% din capitalul grupului Nissan). La Tokio, însă, opinia este totalmente contrară. În prezent, inginerii de la Nissan au permis dublarea taliei grupului față de ceea ce a realizat inițial salvatorul Ghosn și au reușit să o ia înaintea Renault la multe dosare tehnice. Ceea ce, spun ei, impune redistribuirea puterii, reechilibrarea influenței și, de ce nu, inversarea ei (Nissan deține, la ora actuală, doar 15% în capitalul partenerului francez).

Arestarea lui Ghosn, spune «Les Echos», are fără discuție și un motiv personal fiscal, dar forma, în special faptul că Tokio nu transmite dosarul juridic la Paris alimentează ideea – greu de contrazis – că este vorba, de fapt, de «o lovitură montată de japonezi». În tot cazul, asistăm acum la o «tensiune paroxistică de putere binaţională. Criza în cadrul Alianței este una a naționalismelor».

Faza 2 a mondializării

Momentul actual este decisiv. Am intrat, spune «Les Echos», într-o a doua fază a mondializării, în care problema redeşteptării naționale se pune într-o manieră mai acută, ca urmare a efectelor negative ale primei faze a mondializării asupra uzinelor și a clasei mijlocii. Toate guvernele, nu doar cel populist à la Trump, doresc reindustrializarea, creșterea capacității de cercetare-dezvoltare pe propriul teritoriu și repatrierea locurilor de muncă. Momentul este decisiv și la nivel european. Relansarea Europei nu va avea loc doar prin acordul Macron-Merkel asupra unui buget, sau armonizării fiscale, spun analiștii de la «Les Echos», ci printr-o consolidare a pieței unice, desăvârşirea uniunii bancare, ceea ce înseamnă a se face progrese pe calea mariajelor transfrontaliere a întreprinderilor. În afara emblematicului Airbus, sunt prea puține exemple de acest fel, din cauza susceptibilităţilor naționale, a normelor, cutumelor, a rentabilităţilor disparate și, bineînțeles, din cauza politicii concurențiale. În actualul context, Uniunea «trebuie să strângă rândurile, să desăvârșească piața unică și să dea naștere unor proiecte în Internet, Spațiu, Telecomunicații, sectorul alimentar, Sănătate sau Finanțe. Trebuie deschisă o eră a consolidării indispensabile în fața celor doi giganți – China și Statele Unite». Întrebarea care se pune, subliniază «Les Echos», este ce model, ce formă să aibă «alianțele»?

Ce model va alege Renault-Nissan?

Duritatea situației provine din faptul că «mândria japoneză este egală cu cea franceză. Nimeni nu poate fi lezat fără a-i provoca pagube, ceea ce exclude soluția mariajelor apatride (dorite de către unii, inclusiv Carlos Ghosn) și preluarea controlului de către un partener asupra celuilalt. Rămâne modelul Airbus. Franța nu poate dori păstrarea celei mai mari influențe, pe care de fapt a pierdut-o. Japonia crede că-și poate prelua o poziție influentă, ceea ce Franța nu va permite. «Post-naționalismul echitabil se inventă sub ochii noștri», conchid analiștii de la «Les Echos».

Distribuie articolul
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Reddit Telegram Email Copy Link Print
Distribuie
Articolul anterior Google ia măsuri dure împotriva tentativelor de dezinformare la alegerile europarlamentare din 2019
Articolul următor good wine paunescu A luat sfârşit cea de-a 22-a ediţie a Târgului Bucharest Wine Fair
Un comentariu
  • ticovschi gh spune:
    26 noiembrie 2018 la 20:07

    in opinia mea francezii au stiut de aceasta ,hai sa-i zic,manevra.S-a produs cu acordul lor tacit. Motivul il constitue dezmatul financiar pe care=l practica arestatul. Francezii au fost si au ramas adeptii sintagmei egalitate-fraternitate etc

    Răspunde

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

-Publicitate-
Ad imageAd image

Ultimele articole

Câteva ore la Florenţa
Cultură și Educație
 „Spiderman”, noul kit de phishing care vizează clienții băncilor europene
IT
Google lansează un patch de urgență pentru o vulnerabilitate zero-day din Chrome exploatată activ
IT

RSS Știri Financiare

  • Luca, Petru și Matei domină piața patiseriilor și simigeriilor
  • Largest office occupiers spend under 5% of turnover on modern workspaces
  • Romania’s coworking market expands by 20% this year
  • Piața de coworking din România a crescut cu 20% anul acesta

Citește și

Extern

Flăcări lângă Madrid, în timp ce incendiile mistuie Spania și Portugalia

2 minute
Extern

Un avion cu 181 de persoane la bord s-a prăbuşit şi a luat foc pe un aeroport din Coreea de Sud. Cel puțin 120 de oameni au murit

3 minute
Extern

De luni, Franța a intrat în prima fază a ieșirii graduale din izolare, însoțită însă de mari riscuri

3 minute
Extern

Regatul Unit: Parlamentul britanic a fost oficial dizolvat, în perspectiva alegerilor legislative anticipate din 4 iulie

3 minute
favicon curierul national favicon curierul national
  • EDIȚIA DIGITALĂ
  • ABONAMENT DIGITAL
  • PUBLICĂ ANUNȚ ÎN ZIAR
  • CONTACTEAZĂ-NE

PUBLICAȚIA

  • Despre noi
  • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Anunțuri Mică Publicitate
    • Advertorial
  • Redacția
  • Contact

ȘTIRI

  • Actualitate
  • Extern
  • Cultură și Educație
  • Politic
  • Sport
  • București

BANI

  • Economie
  • Companii
  • IT
  • Agricultură
  • Energie
  • Fiscalitate
  • Imobiliare
  • Turism

PARTENERI

  • B1 TV
  • Gazeta de Sud
  • Money Buzz!
  • Știrile de Azi
  • Goool.ro
  • Bucharest Daily News
  • Slatina Buzz!

BUN DE AFACERI, DIN 1990

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?