Cu șase săptămâni înaintea datei plecării Regatului Unit din Uniunea Europeană, grupul japonez a confirmat închiderea, în 2021, a unicei sale uzine europene, unde sunt produse 10% din vehiculele fabricate anual de Regatul Unit.
Grupul japonez Nissan anunța și el, în urmă cu 15 zile, că renunţă la a mai produce modelul X-Trail la uzina sa din Sunderland, în nord-estul Angliei. Este nimic în comparaţie cu grava decizie luată de Honda, care își va închide pur și simplu, în 2021, uzina amplasată la Swindon. Informația a căzut ca o lovitură de teatru în lumea politică și economică londoneză, spune corespondentul permanent la Londra al ziarului «Les Echos». Honda s-a implantat în Regatul Unit cu zeci de ani în urmă, în 1985, fiind – la vremea respectivă – primul constructor japonez de automobile ce se instala în Europa. Acum sunt în pericol cele 3.500 locuri de muncă. Anul trecut, uzina de la Swindon a produs puțin peste 160.000 vehicule (Civic și CR-V), ceea ce reprezintă peste 10% din producția totală de 1,52 milioane automobile fabricate în Regatul Unit. 90% din automobilele care ies din această uzină sunt exportate în Uniunea Europeană. O minusculă consolare: Grupul Honda își va menține în Marea Britanie sediul european, cu baza la Bracknell, în sud-vestul Angliei, precum și echipa sa de Formula 1.
Anunțul a deranjat-o teribil pe Theresa May
Oficial, decizia luată de grupul Honda nu este legată direct de Brexit. O explicație dată este contextul mondial actual al construcției de automobile, obligând grupul japonez să relocalizeze producția sa europeană, în 2021, în Japonia. Dar, a aflat corespondentul de presă mai sus menționat, un astfel de anunț dat de Honda cu doar șase săptămâni înainte de Brexit nu putea să nu provoace o reacție «furioasă» din partea premierului Theresa May. Plecarea inclusiv a grupului Honda, spun comentatori londonezi, compromit eforturile britanicilor de a susține că Regatul Unit rămâne totuși atractiv pentru investitori și parteneri comerciali și după plecarea din Uniunea Europeană.
Impactul acordului de liber-schimb între Bruxelles și Tokio
Pentru constructorii japonezi de automobile, acordul de liber-schimb încheiat recent de Bruxelles cu Tokio a avut, fără îndoială, un impact decisiv. El garantează fabricanților niponi scutiri de taxe vamale la intrarea pe piețele europene. Motiv pentru a gândi asamblarea vehiculelor în Japonia și apoi exportate în condiții avantajoase pe piețele europene. Londra se vede într-o situație, în opinia unor analiști, dramatică. Constructorii de automobile niponi instalați în Regatul Unit exportă 81,5% din producția lor în țările UE, plus 15,7% către țări ce au semnat acorduri de liber schimb cu UE, începând cu Japonia. Lovitura este, realmente, dură pentru Londra la capitolul construcție de automobile.