Având în vedere “Protestul Asociației Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) împotriva modului de departajare a companiilor selectate de Ministerul Economiei pentru a primi ajutor de stat conform HG 959/2022”, precum și informațiile apărute în mass-media privind acest subiect, Ministerul Economiei face următoarele precizări:
Procedura de înscriere, Ghidul solicitantului, precum și Hotărârea Guvernului nr. 959/2022 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind acordarea de granturi pentru investiții destinate industriei prelucrătoare au fost publicate în transparență înainte de a fi aprobate, entitățile interesate având posibilitatea de a transmite propuneri și observații. După analiză, multe din aceste propuneri și observații au fost preluate.
– Precizăm că AOAR nu a făcut niciun demers în etapa de consultare, ci a comunicat doar disponibilitatea de a participa la sesiunile de evaluare a dosarelor, însă conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 959/2022 doar Ministerul Economiei, în calitate de inițiator și furnizor al ajutorului de stat se ocupă de selecția și evaluarea cererilor de finanțare.
– Obiectivul esențial, strategic, al programului este dezvoltarea industriei prelucrătoare românești.
– Prin urmare, criteriile de selecție sunt menite să promoveze, să susțină investițiile în noi companii de producție. Astfel, ajutorul de stat este acordat pentru realizarea de investiții inițiale sau pentru o investiție inițială în favoarea unei noi activități economice. Sunt considerate eligibile investițiile în active corporale și necorporale, costurile salariale estimate care rezultă din crearea de noi locuri de muncă, calculate pe o perioadă de doi ani. De altfel, conform Ghidului solicitantului, până la data de 1 iulie a anului următor finalizării investiţiei, respectiv realizării ultimei plăţi a ajutorului de stat aprobat, după caz, începând cu anul 2023, întreprinderea prezintă Ministerului Economiei un raport auditat de către un auditor autorizat care va certifica faptul că în urma implementării investiţiei întreprinderea realizează activitatea care a fost finanţată prin proiect.
– Numărul angajaților sau dimensiunea cifrei de afaceri analizate punctual, la momentul licitației, reprezintă doar elemente care definesc startul evaluării dosarelor, dar relevant este angajamentul propriu asumat pentru investiția ce urmează să fie realizată.
– Schema de ajutor de stat s-a bucurat de un foarte mare interes din partea industriei. Au fost depuse 97 de cereri de finanțare și nu 81, cum eronat enunță AOAR.
Toate cererile de finanțare au intrat în aceeași grilă de evaluare, fiind analizate în mod obiectiv, exact așa cum impune legea pentru a asigura corectitudinea deplină a selecției.
– Cele 8 companii câștigătoare au asumat investiții proprii totale de 2,1 miliarde de lei, adică de peste 430 de milioane de euro. Pentru realizarea acestor investiții statul asigură, în plus, sub forma grantului pentru industria prelucrătoare, încă 984 de milioane de lei.
– În esență, la fiecare 2 euro investiți de investitorul privat, statul acordă încă un euro. Și, lucru foarte important, statul român nu acordă acest ajutor de stat decât pe măsura realizării efective a investiției! Mai mult, potrivit Ghidului solicitantului, cheltuielile solicitate în cadrul cererilor de plată trebuie să fie susținute de documente justificative care să dovedească faptul că acele cheltuieli au fost angajate și plătite, în caz contrar acestea nu se decontează.
-Totodată, potrivit art. 27 din Hotărârea Guvernului nr. 959/2022 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind acordarea de granturi pentru investiții destinate industriei prelucrătoare:
„Ministerul Economiei, în calitate de furnizor al ajutorului de stat, îşi rezervă dreptul de a verifica oricând la fața locului, notificând în prealabil, în perioada implementării și monitorizării investiției și locurilor de muncă nou-create, veridicitatea și conformitatea documentelor privind realizarea investiției și conformitatea documentelor privind realizarea investiției și achitarea costurilor eligibile aferente locurilor de muncă nou create”.
În concluzie, schema de ajutor de stat pentru industria prelucrătoare este menită structural să aducă noi investiții pentru dezvoltarea economiei naționale.
-Datorită interesului crescut din partea industriei, așa cum a fost comunicat deja oficial, începând de anul viitor Ministerul Economiei ia în calcul majorarea resurselor alocate la 500 de milioane de euro/anual.