Negocierile dintre consumatori și bănci se pot desfășura în ciuda pandemiei de coronavirus. Activitatea Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) se derulează prin e-mail și telefon, iar numărul de cereri și de dosare formate în ultimele două săptămâni a fost apropiat de cel dintr-o perioadă normală. Unul dintre cazurile soluționate în acest interval de timp este al unui consumator din Cluj, care a obținut beneficii de apoximativ 11.500 de Euro prin restituiri de sume și ștergerea unor comisioane.
„Salutăm deciziile băncilor comerciale care au anunțat că vin în sprijinul consumatorilor afectați de criza generată de virusul COVID-19. Totodată, le reamintim atât instituțiilor bancare și IFN-urilor, cât și consumatorilor, că CSALB dispune de infrastructura necesară prin care pot fi negociate și alte măsuri individuale pentru consumatorii care întâmpină probleme în plata ratelor sau în derularea contractelor cu banca/IFN-ul. În opinia noastră, cea mai bună strategie în perioada aceasta dificilă este cea de deschidere către clienți, către procesul de negociere, către modalitățile de soluționare alternativă. Cu atât mai mult într-o perioadă de criză fără precedent în ultima sută de ani, concilierea devine soluția cea mai potrivită de ajustare a dificultăților apărute în derularea contractelor”, spune Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului de Coordonare al CSALB.
Peste 90% dintre cereri sunt gestionate online
De la începutul anului și până pe 20 martie 2020, CSALB a primit 504 cereri din care s-au format până acum 141 de dosare de conciliere. În 2019, până pe data de 22 martie, CSALB primise 454 de cereri din care se formaseră 136 de dosare.
În plus, 41 cereri au fost soluționate amiabil de către comercianți după sesizarea CSALB (prin negociere directă, adică nu a mai fost deschis un dosar de conciliere). Anul trecut, până pe 22 martie, au fost soluționate amiabil 46 de cereri.
11.500 de Euro în urma negocierii online
Un consumator din Cluj a luat un credit de nevoi personale cu ipotecă în anul 2008. A apelat la CSALB prin intermediul avocatului. Negocierile dintre el și bancă au fost intermediate de conciliator prin telefon și e-mail. În urma negocierii s-a obținut restituirea comisionului de analiză dosar, restituirea comisioanelor de administrare credit încasate de instituția bancară și eliminarea pe viitor a acestui comision de administrare credit. În total, beneficiile pentru consumator sunt de 11.436 de Euro. De la data înregistrării dosarului până la data când s-a pronunțat hotărârea au trecut doar 12 zile.