„Atracția și vitalitatea tot mai ridicate ale economiei chineze oferă noi oportunități companiilor străine. Între anii 2023-2025, grupul nostru are programat să deschidă 100 de noi magazine în China”, a declarat directorul pentru Zona Asia-Pacific al companiei americane Tapestry, Inc., Yann Bozec, după ce guvernul chinez a făcut publice datele economice din primele două luni ale anului în curs.
The Wall Street Journal și alte instituții de presă străine informează despre „boom-ul miraculos” din consumul intern, producția industrială și din alte sectoare chineze.
În lunile Ianuarie-Februarie 2025, ritmurile de creștere a majorității principalilor indici economici chinezi sunt peste cele din 2024, fiind menținută tendința de redresare din ultimul trimestru al anului trecut. De exemplu, valoarea adăugată a producției din întreprinderile peste dimensiunea desemnată, adică cele cu venituri anuale de cel puțin 20 de milioane yuani, a crescut cu 5,9% față de aceeași perioadă a anului trecut, cu 0,1% mai mult față de 2024. Investițiile în fondurile fixe au crescut cu 0,9% față de totalul din anul precedent.
Această stabilitate excepțională a determinat dezvoltarea producției de nouă calitate. În primele două luni, valoarea adăugată a producției din industria manufacturieră de tehnologii noi și înalte a crescut cu 0,2%, comparativ cu anul precedent. Rata de creștere a investițiilor în high-tech este mai mare decât investițiile în toate sectoarele din 2024.
În Februarie 2025, au sporit atât Indicele Manufacturier al Managerilor de Achiziții (PMI), cât și Indicele activității de afaceri din sectorul non-manufacturier. Creșterea indicelui de încredere a consumatorilor pentru trei luni consecutive demonstrează ameliorarea prognozei pieței.
Performanțele economiei chineze se datorează atât tenacității, cât și politicilor preferențiale. Pachetul de impulsionare a economiei, lansat de anul trecut, a dat un nou motor producției industriale și vânzărilor de mărfuri. Ținând cont de contextul creșterii factorilor nefavorabili externi și nivelului mare de creștere a indicilor din aceeași perioadă a anului trecut, progresele economice chineze sunt greu de obținut, fiind cu adevărat lăudabile.

Aprecierile străine sunt destul de semnificative. The Financial Times comentează că investitorii străini constată tot mai clar „inovația și șansa” surprinzătoare din anumite sectoare, generate de statul chinez.
Piața reprezintă totdeauna resursa cea mai prețioasă. În primele două luni ale anului 2025, volumul vânzărilor cu amănuntul ale mărfurilor de larg consum din China a crescut cu 4% față de perioada similară a anului precedent. Dovada se poate găsi în reușita peliculei „Ne Zha 2”, intrată între primele cinci filme la nivel mondial, după nivelul încasărilor. Sesiunile anuale ale celor două foruri chineze au stabilit creșterea drastică a consumului drept cea mai importantă sarcină a guvenului pentru acest an.
La data de 16 Martie a.c., autoritățile din Beijing au elaborat Planul de acțiune privind revigorarea consumului. Directorul adjunct pentru filiala din China a gigantului francez Decathlon, Zhang Chundi, a anunțat că firma sa va deschide, în doi ani, 40-60 de magazine.
Din prisma inovației, marele ecou stârnit de DeepSeek și alte modele lingvistice chineze au stabilit o nouă direcție pentru dezvotlarea IA+, oferind noi șanse firmelor străine.
Directorul adjunct al filialei din China a companiei germane Karcher, Rainer Kern, a declarat că accelerarea IA din China presupune că inteligentizarea dirijează viitorul producătorilor de lichide și aparate de curățat.
Planul de acțiune 2025 privind stabilizarea capitalului străin, elaborat în luna Februarie de guvernul chinez, alături de o serie de politici privind deschiderea mai amplă și de calitate spre exterior, inițiate în sesiunile anuale ale celor două foruri, sunt un nou catalizator pentru investițiile străine.
De la începutul anului 2025, China a atras un număr de proiecte de investiții străine, a căror valoare totală a atins 33 de miliarde USD.