„Prin noua noastră strategie, stabilim BASF pe o traiectorie de creștere”, a spus dr. Martin Brudermüller în cadrul prezentării noii strategii a BASF în Ludwigshafen. Președintele Consiliului Director a subliniat evoluțiile pozitive din ultimii ani: „Din 2012, veniturile obținute din operațiuni înainte de depreciere, amortizare și elemente speciale au crescut, în medie, cu 8% pe an, semnificativ mai rapid decât creșterea anuală de 3% a costurilor fixe”. Creșterea veniturilor BASF a depășit, astfel, creșterea anuală de 3,7% a producției chimice globale. În plus, în ultimii ani s-a înregistrat o evoluție puternică a fluxului de numerar disponibil și o rentabilitate ridicată a capitalului angajat (ROCE), cel mai recent de 15,4%. Mai presus de toate, noua strategie își propune să crească vânzările și volumele.
BASF se concentrează asupra creșterii economice organice. Pentru a se dezvolta mai rapid, BASF se va concentra chiar mai mult asupra clienților săi și va dezvolta oferte personalizate pentru aceștia. Cu scopul de a deveni mai rapidă și mai flexibilă, compania va simplifica în mod semnificativ structuri și procese, își va consolida portofoliul și sistemul Verbund. „Ne vom transforma organizația astfel încât să devină mai orientată către client și mai agilă”, a spus Brudermüller.
Piața asiatică, unde BASF este deja foarte bine poziționată, joacă un rol important în strategia sa de creștere. Cu o cotă pe piața mondială de peste 40%, China este cea mai mare piață de produse chimice și determină creșterea producției chimice globale. „Până în 2030, cota de piață a Chinei va crește la aproape 50% și ne dorim să contribuim la această creștere”, a spus Brudermüller. „Noua noastră locație Verbund din Zhanjiang, din provincia Guangdong, precum și extinderea locației din Nanjing ne vor spori semnificativ creșterea pe această piață dinamică”.
BASF își stabilește obiective financiare și non-financiare ambițioase
Prin noua sa strategie, BASF urmărește obiective ambițioase – financiare și non-financiare. „Ne dorim să creștem mai puternic decât piața și ne propunem să ne creștem volumele de vânzări peste nivelul producției chimice globale”, a declarat Dr. Hans-Ulrich Engel, Chief Financial Officer și Vicepreședinte al Consiliului Directorilor Executivi.
BASF dorește, de asemenea, să își crească în continuare profitabilitatea și vizează o creștere a profitului operațional (EBITDA) înainte de elementele speciale de 3, până la 5% pe an. „În plus, BASF își propune să obțină o rentabilitate a capitalului angajat cu mult peste costul capitalului, în fiecare an. Asta înseamnă că vom crea valoare adăugată reală”, a spus Engel.
Totodată, BASF dorește să fie lider în ochii investitorilor săi și își propune să le livreze o valoare peste medie, raportat la industria chimică. „În consecință, ne dorim să creștem dividendul pe acțiune în fiecare an, susținut de un flux de numerar disponibil puternic”, a spus Engel.
Pentru a putea atinge aceste obiective ambițioase, BASF inițiază un nou program de excelență, care se va desfășura între 2019 și 2021. Acesta vizează contribuții anuale la venituri de 2 miliarde de euro, începând cu finalul anului 2021. Programul va include măsuri axate pe producție, logistică, cercetare și dezvoltare, precum și activități de digitalizare și automatizare și dezvoltare organizațională.
BASF și-a stabilit și obiective non-financiare ambițioase. „BASF se angajează să mențină emisiile de gaze cu efect de seră la nivelul anului 2018, până în 2030 – chiar dacă urmărim o creștere semnificativă a producției anuale”, a spus Brudermüller. „Asta înseamnă că vom decupla emisiile de gaze cu efect de seră de creșterea organică.” Obiectivul include investiții majore planificate, precum noua locație Verbund din provincia Guangdong, din sudul Chinei. Pentru a realiza acest lucru, BASF va îmbunătăți managementul, eficiența și integrarea fabricilor sale și, ori de câte ori este posibil, va achiziționa o cotă mai mare de energie electrică din surse de energie regenerabilă. „Ținând cont de standardele tehnologice deja foarte avansate din fabricile noastre, acesta este un obiectiv foarte ambițios, care va necesita o creativitate excepțională”, a spus Brudermüller. El a adăugat că acest lucru ar presupune un mediu de reglementare adecvat în Germania, Europa și în întreaga lume. BASF și-a redus deja emisiile de gaze cu efect de seră cu 50% în termeni absoluți, față de nivelurile din 1990 – timp în care și-a dublat volumele de producție.
Pe lângă obiectivul de dezvoltare fără a crește emisiile de dioxid de carbon până în 2030, BASF dorește să genereze în anul 2025 vânzări în valoare de aproximativ 22 miliarde de euro, prin produse din cadrul programului Accelerator. Acestea sunt produse care contribuie în mod substanțial la sustenabilitatea lanțului de valori.
„Cu toate astea, nimic nu ar fi posibil fără angajații noștri. Acesta este motivul pentru care, pentru prima dată, stabilim un obiectiv privind satisfacția angajaților”, a spus Brudermüller. „Vrem ca mai mult de 80% dintre angajații noștri să simtă că la BASF pot să prospere și obțină performanțe de top”.
Arii de acțiune pentru îndeplinirea obiectivelor
„Ne dorim ca clienții noștri să aibă o nouă experiență cu BASF”, a spus Brudermüller. Prin urmare, BASF își va dezvolta în continuare organizația, astfel încât să poată funcționa mai eficient și să fie mai orientată către client.Vrem să întărim orientarea către clienți la nivelul întregii organizații. Vrem să anticipăm și să îndeplinim cerințele clienților noștri și mai bine”, a spus Brudermüller. Combinarea expertizei unice a BASF în industria chimică, cu competențele clienților, va permite dezvoltarea de soluții care să fie atât profitabile, cât și responsabile. În acest scop, BASF lansează o serie de măsuri care, printre altele, vor spori transparența pentru clienți, vor îmbunătăți serviciile pentru clienți și vor explora potențialul comun de creștere. BASF se va concentra pe următoarele arii de acțiune: portofoliu, oameni, inovație, sustenabilitate, operațiuni și digitalizare.
Dezvoltarea ulterioară a structurii de segmente BASF
BASF a întreprins o revizuire a structurii sale de segmente și va introduce modificări începând cu anul 2019. „Ne vom consolida portofoliul și vom direcționa alocările de capital mai mult către creșterea zonelor de afaceri”, a spus Brudermüller. „Noua structură pe segmente BASF va crea mai multă transparență privind modul în care ne conducem activitățile, importanța lanțurilor de valori și rolul Verbund.”
Începând cu 1 ianuarie 2019, BASF va avea șase segmente, fiecare conținând două diviziuni operaționale, cu excepția segmentului de Soluții Agricole, care va continua să includă o diviziune:
- Produse chimice
Produse petrochimice și Produse intermediare - Materiale
Materiale Performante și Monomeri - Soluții industriale
Dispersii & Pigmenți și Produse chimice performante - Tehnologia Suprafețelor
Catalizatori și Produse de acoperire - Nutriție & Îngrijire
Produse chimice de îngrijire și Nutriție & Sănătate - Soluții Agricole
BASF își propune să își poziționeze în mod clar activitățile în raport cu competitorii relevanți și să creeze o companie de înaltă performanță, capabilă să aibă succes într-un mediu de piață din ce în ce mai competitiv.
BASF se va concentra în principal pe creșterea organică prin cheltuieli de capital și inovare, dar va face și achiziții acolo unde este necesar. „Vom pune accentul, în principal, pe proiectarea proceselor astfel încât să fie eficiente și fiabile. Dacă vor exista activități în care nu putem obține o astfel de poziție, în cele din urmă, vom renunța la ele”, a spus Brudermüller.
Verbund joacă un rol central
Sistemul Verbund va continua să joace un rol central pentru BASF. Portofoliul BASF se bucură de beneficii unice datorită avantajelor Verbund fizice, precum și tehnologice, legate de piață și digitale. Verbund ajută compania să realizeze avantaje tehnologice pe toate segmentele. BASF își poate sprijini în mod eficient clienții cu un portofoliu extins.
Mai mult decât atât, lanțurile de valori pot fi operate cu adevărat eficient numai în Verbund. Datorită producției integrate din Verbund, BASF realizează economii anuale de cel puțin 1 miliard de euro, spre exemplu, pentru materii prime, energie și costuri logistice. În același timp, compania reduce o cantitate semnificativă de emisii drept rezultat al sistemului Verbund. BASF va continua să fie lider în industrie prin construirea și dezvoltarea structurilor Verbund și prin consolidarea operațiunilor într-un număr redus de locaţii, cu un nivel ridicat de eficiență.
Crearea unei organizații de înaltă performanță
Pentru a schimba cu succes BASF, compania îmbunătățește, de asemenea, procesele interne și modul în care oamenii lucrează împreună. Angajații sunt cheia succesului implementării noii strategii. BASF va oferi structuri flexibile și se va asigura că angajații dețin instrumentele și abilitățile necesare pentru a putea oferi clienților produse și servicii diferențiate și personalizate. „Este esențial să devenim mai rapizi și mai agili și, prin urmare, mai eficienți”, a spus Engel.
Ca parte a dezvoltării ulterioare a organizației, BASF va crea structuri de servicii mai suple în funcțiile de cercetare și dezvoltare și în cele de conducere. Prin integrarea unor părți semnificative ale serviciilor funcționale în diviziile de operațiuni, BASF își va aduce angajații mai aproape de clienți. În plus, activitățile funcționale și de cercetare rămase vor fi organizate mai eficient. Aproximativ 20.000 de angajați din întreaga lume vor fi afectați în mod direct sau indirect de această reorganizare. „Ne așteptăm ca toate aceste măsuri să ducă la o mai bună diferențiere a unităților de afaceri, precum și la câștiguri substanțiale în materie de productivitate”, a spus Engel.
Atunci când se va considera potrivit, o autoritate mai mare de luare a deciziilor va fi transferată unităților de afaceri. Engel: „Asta înseamnă că vom facilita o mai mare libertate antreprenorială, dar în același timp vom aloca și responsabilități clare”. Prin urmare, BASF sporește eficiența unităților de afaceri și, în consecință, îmbunătățește și satisfacția clienților. Pentru a se asigura că BASF valorifică potențiale oportunități de piață în fiecare țară, compania va introduce modele complementare de dezvoltare a pieței. Diviziile de operare vor decide care sunt piețele locale de maxim interes deservite de personalul propriu și care sunt piețele în care vor ceda mandatul de conducere organizațiilor locale din țările respective. În plus, BASF a înființat un grup operativ de simplificare a proceselor, care se va concentra asupra simplificării proceselor cheie. Compania va simplifica și va scurta procesele, ceea ce va permite un plus de rapiditate în luarea deciziilor.
Rezolvarea provocărilor prin soluții ingenioase
BASF a lucrat întotdeauna la dezvoltarea celor mai atractive inovații pentru clienții săi. „Competitivitatea și relevanța pentru clienți sunt realizate prin excelența în procese și tehnologii. Noua noastră aliniere strategică ne va aduce unitățile de cercetare mai aproape de cerințele afacerilor și ale clienților „, a spus Brudermüller. Cercetarea și dezvoltarea BASF va fi mai strâns legată din punct de vedere organizațional și, prin urmare, va fi mai bine axată pe cerințele clienților. Acest lucru va contribui la reducerea timpului scurs până la comercializare și la accelerarea creșterii organice a companiei.
A fi lider în domeniul operațional
Excelența operațională a fost întotdeauna unul dintre punctele forte ale BASF. „Clienții se așteaptă ca noi să livrăm produse conform specificațiilor și la timp”, a spus Engel. „Pentru a face acest lucru, trebuie să ne conducem producția în condiții de siguranță, eficiență și fiabilitate”. BASF își va crește fiabilitatea fabricilor și își va îmbunătăți flexibilitatea. Prin urmare, BASF și-a mărit bugetul dedicat creșterii excelenței operaționale la 400 de milioane de euro pe an. Acesta are o valoare semnificativ mai mare decât media ultimilor ani.
Valorificarea digitalizării în cadrul companiei
Digitalizarea oferă oportunități fără precedent de-a lungul întregului ciclu de viață al activelor BASF. De exemplu, diferite procese sau idei de investiții pot fi simulate pe calculatoare, ceea ce contribuie la reducerea costurilor. Realitatea augmentată este deja utilizată pentru a sprijini forța de muncă BASF în operațiunile zilnice. BASF își propune să digitalizeze procese la mai mult de 350 de fabrici din întreaga lume, până în 2022.
Digitalizarea va fi o parte integrantă a activității BASF. BASF va crea valoare adăugată pentru clienți, își va crește afacerea și își va îmbunătăți eficiența prin digitalizare. De asemenea, va crește creativitatea în domeniul cercetării și dezvoltării, nu în ultimul rând și datorită utilizării mai intense a supercomputerului său, Quriosity. Pentru a se asigura că BASF obține maximum din datele sale, compania va îmbunătăți în continuare disponibilitatea și calitatea datelor, va furniza infrastructura necesară pentru a conecta sistemele Back-End și va folosi datele existente pentru a sprijini luarea deciziilor. BASF va câștiga viteză, impact și accesibilitate în eforturile sale de digitalizare, pentru a rămâne în fruntea colegilor săi din industria chimică.