Comunicat al Biroului de presă al PE
Mai multe informații despre reclamele politice vor ajuta alegătorii să ia decizii în cunoștință de cauză
Protecția libertății de exprimare și a datelor cu caracter personal
Interzicerea sponsorizării anunțurilor din afara UE înainte de alegeri.
Noile norme vor urmări să sporească încrederea cetățenilor în campaniile electorale și să contribuie la combaterea dezinformării și a ingerințelor străine.
Marți, Parlamentul European a adoptat noi norme privind transparența și direcționarea publicității politice, care vor face campaniile electorale și pentru referendumuri mai transparente și mai rezistente la interferențe. Noile norme vor reglementa reclamele politice, în special cele online, oferind în același timp un cadru pentru ca actorii politici să își facă publicitate mai ușor în întreaga UE.
Mai multă transparență și răspundere
Potrivit noilor norme, publicitatea politică va trebui să fie etichetată în mod clar. Cetățenii, autoritățile și jurnaliștii vor putea obține cu ușurință informații în cazul în care au fost vizați de o reclamă, despre cine o plătește, care este costul reclamei, dar și la ce alegeri sau referendumuri face referire. Toate materialele publicitare politice și informațiile conexe vor fi stocate într-un registru public online.
Pentru a limita ingerințele străine în procesele democratice europene, sponsorizarea reclamelor din afara UE va fi interzisă pe o perioadă de trei luni înaintea alegerilor sau referendumului.
Reglementarea strategiilor de direcționare
Pentru a-i porteja pe alegători de manipulare, tehnicile de direcționare și amplificare vor fi posibile numai pentru publicitatea politică online bazată pe date cu caracter personal colectate după ce a fost obținut consimțământul explicit și separat al subiectului. Nu pot fi utilizate categorii speciale de date cu caracter personal (legate, de exemplu, de etnie, religie, orientare sexuală) sau date ale minorilor.
Protejarea libertății de exprimare
Normele se referă doar la reclamele politice remunerate. Ele nu afectează conținutul reclamelor politice și nici regulile privind desfășurarea și finanțarea campaniilor politice. Opiniile personale, opiniile politice, cum ar fi orice conținut jurnalistic nesponsorizat, sau comunicarea privind organizarea sau participarea la alegeri (de exemplu, anunțarea candidaților) din surse oficiale naționale sau europene nu sunt afectate.
Precizări ale raportorului
Raportorul Sandro Gozi (Renew, Franța) a declarat: „Tehnologiile digitale îi fac pe cetățeni mai vulnerabili în fața dezinformării și a ingerințelor străine. Acum, mai mult ca oricând, este esențial să ne protejăm procesele democratice și electorale. Normele adoptate astăzi joacă un rol esențial în a-i ajuta pe cetățeni să discearnă cine se află în spatele unui mesaj politic și să facă o alegere în cunoștință de cauză atunci când se îndreaptă spre urne. Odată cu apropierea alegerilor europene, îndemnăm toate platformele online majore să înceapă să aplice noile norme cât mai curând posibil și să se asigure că spațiul digital rămâne un loc sigur pentru schimbul de idei și opinii politice”.
Pașii următori
În urma adoptării în plen (cu 470 pentru, 50 împotrivă și 105 abțineri), Consiliul trebuie să adopte în mod oficial textul. Normele se vor aplica la 18 luni de la intrarea în vigoare, în timp ce definițiile și măsurile privind furnizarea nediscriminatorie a publicității politice transfrontaliere (inclusiv pentru partidele politice europene și grupurile politice europene) se vor aplica deja după 20 de zile de la publicarea în Jurnalul Oficial al UE.
Prin aceste norme, Parlamentul răspunde direct preocupărilor cetățenilor cu privire la o societate digitală sigură și de încredere, în special propunerea 33(5) din concluziile Conferinței privind viitorul Europei.