Studiu Reveal Marketing Research
Cel mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research și-a propus să identifice percepțiile și atitudinile românilor despre diferitele canale mass-media, principalele surse de informare utilizate în viața de zi cu zi, motivațiile ce stau în spatele acestor alegeri, precum și tipurile de conținut preferate de aceștia.
– Topul surselor de informare accesate de români este alcătuit din televiziune (70%), social media (68%) și presa online (56%)
– 5 din 10 români ar fi dispuși să plătească în plus pentru a avea acces la informații relevante și de calitate
– Durata medie petrecută de cei mai mulți dintre români pe social media, la TV sau ascultând radio este de 1-3 ore pe zi.
Chiar dacă televiziunea rămâne cel mai accesat canal de informare (70%), presa tradițională (televiziune, radio, ziare) pierde teren în fața mediului online
Conform datelor studiului Reveal Marketing Research, topul surselor de informare accesate de români este alcătuit din televiziune (70%), social media – Facebook, Instagram etc. (68%) și presa online – site-uri de știri, portaluri etc. (56%). Alte alternative menționate de respondenți sunt radio-ul (38%), podcast-ul (24%) sau presa scrisă – ziar/ revistă (23%).
Ca tendință, cei sub 45 de ani preferă în mai mare măsură mediul online, comparativ cu persoanele peste 45 de ani. Spre exemplu, pentru 80% dintre tinerii între 18-34 ani social media este principala sursă de informare (vs. 68% total eșantion), în timp ce 85% dintre cei peste 55 ani preferă televiziunea (vs. 70% total eșantion).
Platformele pe internet sunt cele mai bune resurse pentru dezvoltarea personală, în timp ce presa tradițională rămâne principalul pilon de informare pentru a fi la curent cu știrile
Aruncând o privire la motivațiile ce stau la baza alegerii diferitelor surse de informare, dorința de a fi la curent cu știrile și evenimentele importante îi determină pe cei mai mulți dintre români să utilizeze televiziunea (77%), presa online (77%), radio-ul (73%) sau presa scrisă (70%). Ca tendință generală, persoanele mature peste 55 ani utilizează în mai mare măsură toate sursele cu scopul de a fi la zi cu știrile și evenimentele.
Pentru a afla mai multe despre subiectele de interes personal (tehnologie, modă, sport etc.), cele mai accesate surse de informare sunt social media (57%), presa scrisa – ziare, reviste (57%), presa online (56%) sau podcast-urile (56%). În această privință, bărbații preferă în mai mare măsură atât presa scrisă, cât și pe cea online (60% vs. 52% femei), iar femeile podcast-ul (61 vs. 50% bărbați).
Din dorința de a-și dezvolta cunoștințele și a învăța lucruri noi cei mai mulți dintre români aleg podcast-urile (62%), în special femeile (67 % vs. 55% bărbați) și tinerii între 18-24 ani (83%), presa online (41%) sau social media (39%).
În ceea ce privește componenta de divertisment și relaxare, cele mai menționate surse sunt social media (54%), radio-ul (52%), podcast-ul (44%) și televiziunea (41%). Social media este considerată în mai mare măsură o sursă de divertisment de către tinerii între 18-24 ani (61% vs. 54% total eșantion), iar televiziunea de către cei peste 55 ani (51% vs. 41% total eșantion).
5 din 10 români ar fi dispuși să plătească în plus pentru a avea acces la informații relevante și de calitate
Impactul în creștere al mass-mediei online este de necontestat, 44% dintre respondenți declarând că urmăresc zilnic presa online, într-o mai mică măsură tinerii între 18-24 ani (21%), în timp ce 37% declară că o accesează de câteva ori pe săptămână. Dacă ne referim la podcast-uri, 47% dintre români le accesează ocazional, mai rar de o dată pe săptămână, în special tinerii între 18-24 ani (71%), iar 31% în mod regulat, mai des de o dată pe săptămână.
De asemenea, platformele de streaming video au devenit mai populare ca niciodată în ultimii ani, în prezent 52% dintre respondenți declarând că dețin, personal sau în gospăodărie, cel puțin un astfel de abonament. Conținutul disponibil pe aceste platforme este vizionat cel mai adesea folosind televizorul (77%), smartphone-ul (63%) sau laptop-ul/ PC-ul (44%), iar timpul mediu de utilizare este de 1-3 ore pe zi, în cazul a 6 din 10 utilizatori.
Referitor la celelalte canale de comunicare, cei mai mulți românii declară că petrec în medie între 1-3 ore zilnic pe social media (40%), la TV (39%) și ascultând radio (33%). În cazul presei scrise și a celei online, 5 din 10 români menționează că o accesează mai puțin de 1 oră pe zi.
Totodată, accesul la un conținut de calitate este foarte important, jumătate dintre respondenți (50%) menționând că ar fi dispuși să platească un abonament pentru a avea acces la informații relevante și de calitate, în special cei cu vârste între 25-34 ani (62%). Suma pe care cei mai mulți ar fi dispuși să o scoată din buzunar este între 20-50 lei (34%) sau 10-20 lei (31%).
Despre tipurile de conținut preferat în funcție de sursa de informare accesată
Când se uită la televizor românii își doresc, fie să se relaxeze vizionând filme/ seriale (70%) și conținut de divertisment (67%), fie să se informeze urmărind documentare și emisiuni educative (66%), dezbateri și analize politice (62%) sau emisiuni de talk-show (62%). Radio-ul este utilizat cu precădere pentru conținutul muzical (46%), iar presa scrisă este preferată pentru a obține informații din sfera politică și economică (24%), informații din domeniul sportului (23%) sau informații din domeniul tehnologiei și științei (20%).
Social media este un canal des utilizat pentru a accesa informații despre hobby-uri și interese personale (45%), meme-uri și conținut umoristic (43%), informații despre persoanele publice urmărite (42%), informații despre celebrități și divertisment (42%) sau informații din domeniul modei și lifestyle-ului (41%). Pe de altă parte, presa online este preferată pentru informații în domeniul tehnologiei și științei (42%), informații politice și economice (39%) sau educație și dezvoltare personală (39%). Podcast-urile sunt accesate pentru interviuri cu personalități (30%), interviuri cu experți în diferite domenii (27%) sau educație și dezvoltare personală (26%).