Autori: Profesor dr. Daniela SANDU – Manager general de proiect
Profesor Constantin HARABOR – Autor și Coordonator de proiect
Una dintre direcțiile principale promovate de UE în domeniul educației este folosirea STEAM – Știință, Tehnologie, Engineering (Inginerie, în engleză), Arte și Matematică. Educația STEAM este o abordare a învățării care utilizează știința, tehnologia, ingineria, artele și matematica drept căi de acces pentru a ghida curiozitatea, capacitatea de comunicare, colaborare și gândire critică ale elevilor. Obiectivul final al acesteia este formarea unor elevi care să aibă capacitatea de a-și asuma riscuri prevăzute, de a se angaja în învățarea experiențială, care perseverează în rezolvarea problemelor, utilizează colaborarea și învață/se formează printr-un proces creativ. Aceștia vor fi inovatorii, educatorii, liderii și cursanții secolului XXI (a se vedea pe Internet – Institute for ARTS INTEGRATION and STEAM ).
În vederea perfecționării și modernizării activității de educație a elevilor, colectivul de conducere al Școlii Gimnaziale Nr. 311 din București, sector 6, a decis organizarea și desfășurarea unui proiect internațional de tip Școli surori cu școala Baglarbași-Maltepe din Istanbul, Turcia, cu două obiective: realizarea unui schimb de experiență practică în educația STEAM și schițarea unui proiect educativ european ERASMUS+ pe această temă. Ca urmare, în perioada 16 – 22 octombrie 2023, o delegație de 4 profesori din această școală, formată din: director Veysel Gül, profesor de filozofie, director adjunct Tayfun Kocabaş, profesor pentru învățământul primar, Müjgan Ertürk, profesor de chimie și Asude Savan, profesor de limba engleză, a participat la prima etapă a acestui proiect desfășurată în România.
Proiectul a avut două părți: primele patru zile s-au desfășurat în București, iar ultimele trei zile – în județul Vâlcea.
În debutul activității, fiecare participant a primit o mapă personalizată cuprinzând programul detaliat pe zile și ore, precum și prezentarea pe scurt a obiectivelor culturale și turistice ce vor fi vizitate.
În primul rând, oaspeții au participat la activități practice de formare a elevilor din școala noastră, în care au fost inserate elemente de educație tip STEAM. Principalele activități au fost „Forme și culori” (Clasa pregătitoare A), prof. înv. Primar Otcă Virginia, , „În lumea științei”, învățător Piticu Ambra, „Principalele grupe de animale” (clasa a III-a B), prof. înv. primar Dragnea Maria și „Turcia prin ochi de copil” (clasa a II-a C), profesor înv. primar Șerbănescu Irina. Ultimele două activități s-au desfășurat în Smart Lab, cel mai performant laborator de acest gen din capitală, investiție realizată în școala noastră de Primăria Sectorului 6. Echipamentul acestuia, constând într-o tablă smart, 25 de calculatoare, tot atâtea perechi de ochelari VR, căști audio, pixuri și imprimante 3 D sprijină demersul didactic, indiferent de materia predată. Echipa de robotică a școlii, „Star Robotics”, sub îndrumarea doamnelor profesoare Cristina Marghescu și Nicoleta Beliciu și mentorată de colegii liceeni de la Colegiul Național „Ion Creangă”, a prezentat pe scurt activitatea unui inginer programator care gândește mecanismele, asamblează roboții și programează mișcările automate.
La final, pe baza observațiilor realizate, s-au desfășurat discuții moderate de doamna directoare a școlii, prof. dr. Sandu Daniela. Partenerii turci au apreciat abilitățile și implicarea activă în procesul instructiv-educativ a elevilor, dar și creativitatea și dăruirea colegilor români.
În cadrul proiectului au avut loc și vizite la cele mai importante obiective turistice ale Bucureștiului. Bineînțeles, a impresionat prin grandoare și opulență clădirea Palatului Parlamentului. După participarea la turul ghidat, echipa școlii din Turcia a avut o întâlnire cu doamna senator Silvia Dinică, discutându-se cele mai importante probleme ale învățământului din cele două țări. Pentru cunoașterea mai largă a culturii române s-a organizat o vizită la Muzeul Național de Istorie a României unde au văzut celebrul Tezaur, o alta la Muzeul Satului, iar seara au fost efectuate vizite în Centrul vechi pentru a cunoaște viața de noapte a capitalei.
Cea mai apreciată activitate a fost petrecerea organizată de profesorii și elevii Școlii Gimnaziale Nr. 311, care a debutat cu interpretarea imnurilor celor două state, dar și a unor cântece românești, de căte corul coordonat de doamna profesor Daniela Stan. Elevii clasei a V-a B, pregătiți de doamna dirigintă Claudia Smărăndoiu, au interpretat magistral „Capra cu trei iezi”. Programul artistic a fost completat de dansuri populare, la care au fost invitați și oaspeții turci. Atmosfera tradițional românească a fost completată de servirea unor preparate culinare pregătite de profesori și părinți, sub coordonarea doamnelor profesoare Laura Georgescu, Ramona Constantin, Sina Buzăianu, Denisa Zahiu.
Partea a doua a proiectului s-a desfășurat în municipiul Râmnicu Vâlcea, în primul rând participându-se la activități practice:
- „Educație profesionistă tip STEAM” – la Palatul Copiilor unde, prin amabilitatea domnului director profesor Siulescu Cătălin, oaspeții au vizitat Palatul și au participat la demonstrații practice realizate de elevii membri ai cercurilor de robotică, automodele, navomodele, karting și matematică aplicată;
- „Educație prin Arte” – au admirat excelentele panouri decorative din Centrul municipiului concepute și pictate de domnul profesor Luță Adrian, conducătorul cercului de Arte plastice, la realizarea cărora au fost implicați și elevi din cerc. În total sunt 58 de panouri care contribuie la înfrumusețarea municipiului, dar și la educarea prin artă atât a elevilor, cât și a adulților, cetățeni ai municipiului, dar și a turiștilor. Lucrarea este in curs de omologare la Guinness Book.
- „Educație tip STEAM pentru cititori” – la Departamentul pentru copii al Bibliotecii Județene Antim Ivireanu, urmată de o foarte instructivă întâlnire cu directorul instituției, dl. lector universitar Grigorescu Remus, doctor în economie, specialist în statistică economică și cu o bogată experiență în managementul educației ca fost profesor și inspector general al Inspectoratului Școlar al județului Vâlcea. Menționăm doar faptul că Biblioteca Județeană Vâlcea este prima și unica bibliotecă din țară care utilizează IA în comunicarea și educarea abonaților ei, copii și adulți!
Oaspeții au vizitat apoi Salina Ocnele Mari, Cetatea Buridava, Mânăstirea Cozia, Schitul Ostrov, grupul statuar cabalin de la Balta lui Căliman din Căciulata, s-au plimbat cu vaporașul pe râul Olt, la Cozia fiind încântați de fabulosul peisaj de toamnă. Pentru a cunoaște practic tradițiile culturale și ospitalitatea poporului român s-a organizat o vizită la familia Florescu Marius din Comuna Orlești. Aici au servit și o masă de prânz tipic românească preparată cu produse ecologice din gospodăria proprie.
În managementul de proiect educațional tip Școli surori utilizăm și voluntari. În acest sens precizăm că activitățile desfășurate în județul Vâlcea au fost concepute și realizate cu implicarea directă a domnului profesor pensionar Vlăduț Dumitru, fost Inspector școlar pentru activități extrașcolare, coordonatorul cluburilor copiilor din județul Vâlcea.
În toată această perioadă, oaspeții au fost cazați la Casa DeLux din orașul Băile Olănești.
La sfârșitul vizitei, musafirii s-au declarat încântați de calda primire, de experiență practica acumulată, de noii prieteni pe care și i-au făcut în România , iar noi, organizatorii, ne-am simțit fericiți că am reușit să finalizăm cu succes această primă parte a proiectului tip Școli surori. Vizita delegației școlii noastre va avea loc în perioada 17-22 februarie 2024 când vom definitiva și Proiectul ERASMUS+ ce va fi depus pentru finanțare la Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale.
Frumos, interesant, educativ. Felicitări organizatorilor și tuturor celor implicați în proiect.
Foarte frumos,o organizare perfecta.
Felicitări celor implicați în acest proiect.