Trei străzi din Craiova au fost reabilitate cu bani europeni de o asociere de firme condusă de Tel Drum, contractul de circa nouă milioane de euro fiind atribuit în 2013 de Primăria Craiova, atunci când șef peste administrația locală era Olguța Vasilescu, actualul ministru al muncii și unul dintre oamenii de încredere ai președintelui PSD, Liviu Dragnea. Dintre cele trei străzi, una este făcută praf după aproape doi ani de la inaugurare: strada Râului. Aici a lucrat chiar liderul asocierii de firme, Tel Drum, societate apropiată de Liviu Dragnea, pe care inspectorii de la Inspectoratul de Stat în Construcții Dolj au acuzat-o că a lucrat fără autorizație de construire. Contractul a intrat și în atenția procurorilor de la Parchetul General. Inițial, dosarul a fost instrumentat de Parchetul de pe lângă Judecătoria Craiova, care și-a declinat ulterior competența către colegii de la București, dată fiind calitatea uneia dintre persoanele care ar face obiectul anchetei. Singura persoană care își schimbase statutul în acea perioadă și care avea legătură cu contractul este Olguța Vasilescu, ajunsă între timp din primar, parlamentar și ministru. Contractul a făcut pagubă și în bugetul de stat, guvernul fiind de acord să plătească o corecție financiară de 5% din valoarea contractului.
Informația pe scurt:
• lansată în 2013, licitația a fost atribuită asocierii de firme Tel Drum – lider de asociere, Dancor Romconstruct, Imob Lux Construct și Garden Center Grup. Din punct de vedere al prețului, asocierea a solicitat o sumă cu mult peste cele oferite de celelalte firme și totuși a câștigat, beneficiind de retragerea competitorilor. O singură firmă a contestat rezultatul licitației, dar a pierdut. Grupurile de interese reprezentate de firmele care compuneau asocierea erau acestea: Liviu Dragnea (Tel Drum), frații Ciocan din Olt, lideri PSD (Dancor) și Marian Vanghelie (Imob Lux).
• Inspectoratul de Stat în Construcții Dolj a refuzat să semneze recepția lucrărilor de pe strada Râului după ce în asfaltul proaspăt turnat au apărut fisuri, sesizând Parchetul de pe lângă Judecătoria Craiova pentru efectuarea de lucrări fără autorizație de construire. Fisurile nu au împiedicat Primăria Craiova să recepționeze lucrarea fără avizul Inspectoratului. Soluția găsită pentru a se face că nu vede fisurile: le-a astupat cu mastic, un fel de pastă corectoare.
• Scandalul creat de lucrările din cadrul proiectului au ajuns și pe masa oficialilor europeni. Structura de control din cadrul Autorității de Management a Programului Operațional Regional a solicitat o corecție financiară de 5%, dar banii au fost plătiți de la bugetul de stat.
• Tel Drum și-a cerut insolvența din cauza altor scandaluri la nivel național, iar Primăria Craiova s-a văzut nevoită să se înscrie la masa credală. Firma datorează primăriei peste 2 milioane de euro – sumă compusă din penalități de întârziere –, bani europeni pierduți din cauza finalizării lucrărilor după termenul-limită de 31 decembrie 2015 impus de Comisia Europeană și din garanția de bună execuție.
În 2012, Olguța Vasilescu a fost aleasă, în premieră pentru Craiova, primar al orașului după o luptă la fotografie cu fostul primar Antonie Solomon. Odată instalată în fotoliul de edil-șef, Vasilescu a acționat pe două planuri: a demarat programe noi de achiziții și a continuat licitațiile demarate pe vremea fostului primar. Cum proiectul de reabilitare a celor trei străzi fusese aprobat în mandatul celuilalt primar, Vasilescu s-a văzut nevoită să purceadă la organizarea licitației. Așa se face că, în anul 2013, începe odiseea desemnării firmei sau asocierii de firme care să reabiliteze cele trei străzi, cu o lungime totală de circa 10 kilometri.
Cu 98% finanțare nerambursabilă de la Comisia Europeană, proiectul de reabilitare a străzilor Râului, Caracal și Bariera Vâlcii din Craiova se anunță o poveste de succes, numai bună de povestit alegătorilor. Ciuruite, măcinate de vremuri și pline de petice, cele trei străzi puneau la grea încercare nervii șoferilor, fiecare dintre ele fiind importante. Strada Caracal făcea legătura cu drumul către Alexandria spre est, Bariera Vâlcii reprezenta calea către nordul județului și făcea joncțiunea cu Centura de Nord a orașului, iar strada Râului reprezenta breteaua de acces dinspre sudul județului către vest. Mare parte din tirurile care veneau dinspre vămile Calafat și Bechet tranzitau Craiova pe această stradă și își continuau drumul spre vestul țării.
Odiseea unui contract de milioane de euro
Licitația a fost lansată în 2013, iar suma estimată a fost de 62,4 milioane de lei, fără TVA (peste 17 milioane de euro). Bătălia între firmele participante a fost dură. După luni de analiză, primăria a declarat câștigătoare asocierea de firme formată din Tel Drum – lider de asociere, Dancor Romconstruct, Imob Lux Construct și Garden Center Grup. Din punct de vedere al prețului solicitat, asocierea se situa undeva în afara podiumului. Astrele s-au aliniat cum trebuie, iar Tel Drum-ului i s-a eliberat calea către contractul de milioane de euro, prin retragerea din cursă a anumitor societăți concurente.
Singura stradă dintre cele trei care a fost reabilitată la timp a fost Caracal, de care s-a ocupat Dancor. Bariera Vâlcii a fost un dezastru din cauza firmei Imob Lux, care intrase în insolvență, iar primăria habar nu avea despre acest lucru, iar pe strada Râului problemele au curs gârlă și au culminat cu un dosar penal. Suma din contractul atribuit: 40 de milioane de lei (circa 9 milioane de euro).
Pe strada Râului, lucrările au demarat pe 26 martie 2014, având ca termen de finalizare 18 luni. În final, au durat 27 de luni, fiind recepționate pe 24 iunie 2016, cu obiecții din partea primăriei doar în ceea ce privește spațiul verde care separă sensurile de mers. În timpul recepției lucrărilor, s-a decoperit că, pe un tronson de circa doi kilometri, în sensul dinspre intersecția cu strada Tabaci către strada Brestei, au apărut crăpături transversale și longitudinale, pe care constructorul le-a astupat cu mastic. Inspectoratul de Stat în Construcții (ISC) a recomandat respingerea recepției și efectuarea unei expertize tehnice, pentru a determina cauza fisurilor. Primăria a ignorat recomandarea ISC, a recepționat strada și a dat-o în exploatare. Ulterior (21 septembrie 2016), ISC a făcut un control și a descoperit că pentru o parte dintre lucrări Tel Drum nu avusese autorizație de construire. Concret, este vorba despre fundația de balast (tronson I, II, III – parțial), stratul de bază din mixturi asfaltice (tronson I, II), dar și părți însemnate din lucrările efective la tronsoanele I, II și III. Acoperirea canalului și betonarea pistelor pentru bicicliști au fost și ele executate fără autorizații.
În urma controlului de pe strada Râului, ISC a făcut o sesizare penală (28 septembrie 2016) către Parchetul de pe lângă Judecătoria Craiova, iar ulterior (4 octombrie 2016) cazul a ajuns la Poliția Municipiului Craiova, Serviciul Investigații Criminale, pentru cercetări. În dosarul penal constituit (nr. 12712/P/2016) s-a dispus începerea urmăririi penale „in rem“ (față de faptă) pentru „executarea de lucrări de construcții fără autorizație“, infracțiune prevăzută de Legea nr. 50/1991 privind construcțiile. Textul de lege invocat (art. 24, lit. a) spune că executarea fără autorizație de construire ori cu nerespectarea acesteia a mai multor tipuri de lucrări, printre care și cele privind «reabilitarea căilor de comunicație de orice fel»“ (art. 3, alin. 1, lit. c), constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la trei luni la un an sau cu amendă.
Inițial, Parchetul de pe lângă Judecătoria Craiova susținea că nu are nici un dosar înregistrat pornind de la această plângere, pentru ca, apoi, la insistențele jurnaliștilor, să recunoască existența lui. Dosarul nu a zăbovit prea mult la Craiova, el fiind preluat de Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție (14 aprilie 2017), ca urmare a faptului că una dintre persoanele care ar putea face obiectul lui și-a schimbat calitatea.
Parchetul General nu a oferit detalii, rezumându-se la invocarea caracterului nepublic al anchetei în această fază. Singura persoană care și-a schimbat calitatea și a avut legătură cu acest contract este Olguța Vasilescu, deputat și ministru al muncii.
Recepționată și distrusă
Recepționată în ciuda recomandării Inspectoratului de Stat în Construcții și dată în folosință în timp ce crăpăturile din asfaltul de pe o lungime de câteva sute de metri fuseseră astupate cu mastic, strada Râului s-a deteriorat rapid. Covorul asfaltic s-a lăsat pe porțiuni însemnate, iar craterele formate pun în pericol șoferii. Singura soluție de moment găsită de autorități a fost să monteze indicatoare care îi avertizează pe șoferi că drumul prezintă denivelări. Cel mai afectat sector este cel care pleacă de la intersecția cu strada Popoveni, sensul de mers spre Brestei, acolo unde și proiectul a prevăzut doar lucrări de reparații și așternerea unui strat de mixtură asfaltică de 4 cm (aici s-a păstrat fundația existentă, în comparație cu celălalt sens de mers, unde s-a refăcut complet sistemul rutier). Pe acest tronson, denivelările sunt din ce în ce mai mari și mai multe, iar gurile de canalizare lăsate întregesc aspectul de stradă veche și peticită, nicidecum de una modernizată cu fonduri europene.
În mod normal, pentru problemele apărute ar fi trebuit să răspundă constructorul, firma Tel Drum SA din Alexandria. Numai că societatea este în insolvență, iar primăria nu prea are pe cine să tragă la răspundere în perioada de garanție a lucrărilor – cinci ani. Primăria Craiova a purtat o corespondență asiduă cu reprezentanții Tel Drum, dar aceștia au spus că vina pentru situația creată nu este a lor, că garanția nu acoperă problemele apărute și că nu va interveni acolo pentru reparații.
„Constructorul ne-a trimis o notificare cum că nu-și recunoaște vina. (…) Am dispus Direcției Servicii Publice să facă o verificare, pentru că în zonele respective canalul nu a fost reabilitat acum, ci prin anii ‘90, iar casetele de la canalul colector au fost așezate direct pe pământ, față de varianta recentă, când casetele au fost așezate pe o placă de beton, pe fundul canalului. În atâția ani, pământul a lucrat și casetele s-au îndepărtat. Din cauza acestei îndepărtări, atunci când apar debite masive de apă după ploi, apa pătrunde printre casetele respective și spală o parte din suportul de sub stratul de asfalt de pe stradă. Lucrul acesta l-a sesizat constructorul și ne-a transmis această pretenție a lui, spunându-ne că situația nu i se datorează, că nu e vorba de lucrări prost executate și că nu fac obiectul garanției“, spunea acum ceva vreme actualul primar al Craiovei, Mihail Genoiu.
El preciza că a dispus efectuarea unei expertize, „ca să se stabilească cine este vinovatul“. „Dacă vom constata că acele lăsări de asfalt sunt din vina constructorului sau măcar o parte din ele, i se va cere să le refacă. Dacă se va constata că nu e vina constructorului, atunci se va găsi o soluție să se execute lucrările de către primărie sau de către Compania de Apă. Firma care lucrează pe strada Râului este în insolvență și trebuie să parcurgi foarte exact pașii ca să nu pierzi garanția. Chiar dacă facem noi lucrările și apoi se constată că vina era a constructorului, tot poți să pierzi garanția, pentru că te-ai atins de drum fără acordul lui. Și dacă avaria este produsă din cauza canalului sau mai știu eu a cui, tot trebuie să cerem acceptul constructorului ca să intervenim. Asta e procedura“, preciza Genoiu.
Speriată că ar putea returna o parte din fondurile europene, primăria condusă de PSD a „jucat“ tare cu Tel Drum-ul condus de apropiați ai președintelui PSD, Liviu Dragnea, și i-a spus direct că va executa garanția de bună execuție dacă nu repară drumul. Ca prin miracol, Tel Drum s-a prezentat la Craiova și a început lucrul. În van, însă. La puțin timp de la remedierea problemelor, asfaltul s-a încăpățânat să nu stea plat la comandă, așa că denivelările au reapărut. Și așa au și rămas.
Guvernul, bun de plată pentru Tel Drum
Cum un necaz nu vine niciodată singur, Uniunea Europeană a stabilit și ea o corecție financiară în ceea ce privește proiectul de modernizare a străzilor Râului, Caracal și Bariera Vâlcii. Informația a fost oferită GdS de către Agenția pentru Dezvoltare Regională (ADR) Sud-Vest Oltenia, care a precizat că, „după finalizarea verificărilor efectuate de către structura de control din cadrul AMPOR (Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Regional), a fost întocmită Nota de constatare a neregulilor și de stabilire a corecțiilor financiare nr. 65776/14.07.2016, prin care a fost stabilită o corecție financiară de 5%“.
În continuare, ADR Oltenia a menționat care este situația legată de corecțiile aplicate în cadrul contractului de finanțare „Reabilitarea infrastructurii rutiere pe relația Nord-Sud-Est a Polului de creștere Craiova în vederea fluidizării traficului în Zona Metropolitană Craiova“, care cuprinde cele trei străzi, Râului, Caracal și Bariera Vâlcii. Astfel, pentru contractul de servicii de proiectare „a fost aplicată o reducere procentuală de 5%, conform Notei de neconformitate nr. 67555/11.09.2014“, iar pentru contractul de lucrări „a fost aplicată o reducere procentuală de 2%, conform Notei de neconformitate nr. 25343/30.09.2014“. Sumele au fost suportate de la bugetul de stat, după ce primăria a formulat o cerere în acest sens, după cum a mai precizat Agenția pentru Dezvoltare Regională.
În ceea ce privește corecția financiară de 5%, ADR spune că Primăria Craiova a fost informată cu privire la aprobarea solicitării de plată. „În acest context, raportat la dispozițiile OG nr. 14/2013, a fost finalizată și acțiunea civilă privind reținerea sumelor cu titlul de corecție financiară, dat fiind faptul că sumele reținute municipiului Craiova au fost și încasate“, se mai arată în răspunsul oferit GdS de către ADR Oltenia.
Primăria și Tel Drum, război de 2,4 milioane de euro
După ce a tras linie și a calculat de mai multe ori, Primăria Craiova și-a dat seama că are de recuperat bani de la Tel Drum. O dată pentru întârzierile din contractul de execuție, a doua pentru că a pierdut fonduri europene din cauza nefinalizării la timp a lucrărilor. În total, aproape 11 milioane de lei, adică 2,4 milioane de euro. Cum Tel Drum și-a cerut și obținut insolvența în primăvara acestui an, primăria a rămas doar cu varianta înscrierii la masa credală. Potrivit tabelului preliminar al creanțelor publicat de administratorul judiciar, Casa de Insolvență Transilvania, sumele pe care le revendică municipalitatea se împart astfel:
1. Creanța de 1.089.078 de lei, formată din suma de 1.050.254,73 (reprezentând 30% din garanția de bună execuție virată conform contractului de lucrări nr. 160722/2013, sume nedeblocate și care urmează a fi restituite) și suma de 38.820 de lei (reprezentând 30% din garanția de bună execuție virată conform contract de lucrări nr. 166875/17.11.2014), sume nedeblocate și care urmează a fi restituite. Această sumă a fost înscrisă sub condiție suspensivă a emiterii certificatului de recepție finală.
2. Creanța de 9.736.560 de lei reprezentând penalități de întârziere și bani care trebuie recuperați ca urmare a pierderii unor sume din finanțarea nerambursabilă din cauza executării și finalizării cu întârziere a lucrărilor conform contractului de lucrări. Această sumă a fost înscrisă sub condiția suspensivă a stabilirii întinderii prejudiciului de către instanța de judecată în urma administrării probatoriului care să stabilească culpa executantului.