Ai o afacere și ceea ce știi sigur este că obiectivul tău principal este să vinzi, că ai un public țintă, că acesta trebuie analizat pentru a obține un prototip de client ideal și că trebuie să construiești o strategie pentru a intra în relația cu clientul ideal. Cum faci toate astea?
Răspunsul la întrebare se regăsește în conceptul de marketing funnels (pâlnia de marketing) – un proces structurat prin care vei reuși să ghidezi clientul ideal de la primul contact cu business-ul tău până la la achiziționarea unui bun care îi satisface nevoia și/sau îi rezolvă problema și, ulterior, la fidelizare.
Fazele călătoriei utilizatorului până la achiziționarea unui produs
Indiferent care este tipul afacerii tale, călătoria utilizatorului până la achiziționarea unui produs/serviciu cuprinde niște faze care sunt mereu aceleași.
- Problema/nevoia de recunoaștere: starea emoțională a utilizatorului, nevoia de a rezolva o anumită problemă și recunoașterea acesteia, vor determina întotdeauna decizia de cumpărare a acestuia;
- Căutare de informații: atunci când își va recunoaște nevoia, utilizatorul va începe să caute informații prin Google sau alte motoarele de căutare;
- Evaluarea alternativelor: utilizatorul va analiza mai multe opțiuni înainte de a alege o soluție definitivă pentru problema sa;
- Decizia de cumpărare: utilizatorul se transformă în client și decide să-ți cumpere produsul sau serviciul;
- Comportament post-cumpărare: se referă la acele comportamente pe care compania le va implementa pentru a câștiga încrederea clientului. Poate fi vorba despre suport clienți, chat, e-mail-uri personalizate. De regulă, clientul mulțumit își va dori să împărtășească experiența cu alți utilizatori.
Cum poți să utilezi marketing funnels în strategiile de marketing digital?
Pâlnia de marketing te ajută să vizualizezi toți pașii parcurși de consumatori înainte de a achiziționa produsul sau serviciul tău. Ajută la conturarea procesului de achiziție și la identificarea tuturor fazelor care îl compun. Vizualizarea fiecărei etape din pâlnia de marketing îi asigură afacerii un instrument valoros, ajutând-o să înțeleagă în detaliu călătoria clientului. Acest proces ajută la identificarea momentelor cheie în care potențialii cumpărători pot fi influențați sau sprijiniți, astfel încât să fie ghidați mai eficient spre achiziție.
Imaginea pâlniei indică faptul că numărul utilizatorilor care intră pe site nu corespunde cu numărul acelora care se vor transforma în clienți. De astfel, unii dintre utilizatori vor abandona calea în diferitele etape ale pâlniei, fă să ajungă să se convertească în clienți. Acesta este motivul pentru care faza finală se găsește în porțiunea în care pâlnia se îngustează.
Prin urmare, sarcina pe care o au specialiștii în marketing funnels este de a atrage un număr cât se poate de mare de utilizatori în faza inițială și de a crește procentul de clienți potențiali care se transformă în clienți în faza finală. Modelul pâlniei este flexibil și adaptabil, deoarece poate fi aplicat tuturor proceselor măsurabile.
Cunoscând fazele pâlniei te va ajuta să reduci numărul utilizatorilor care abandonului și să aduci cât mai mulți clienți în ultima fază, acolo unde are loc vânzarea efectivă. Pentru a se atrage atenția clientului în fiecare etapă a pâlniei de marketing trebuie să se implementeze diferite strategii.
Avantajele Marketing Funnels
Profesioniștii în marketing funnels cresc ratele de conversie utilizând tehnologii avansate, precum inteligența artificială, machine learning și big data, pentru a înțelege în profunzime comportamentul consumatorilor. Prin aceste analize, adaptează și personalizează fiecare funnel în funcție de nevoile și preferințele specifice ale publicului. Fiecare etapă din călătoria clientului este optimizată strategic, asigurând o experiență optimizată care îi conduce eficient spre conversie și maximizează rezultatele afacerii.
De asemenea, marketing funnels ajută la automatizarea proceselor de vânzare, personalizarea experienței userilor și reducerea timpului de decizie. Datorită avantajelor sale, marketing funnels reprezintă un instrument esențial pentru a înțelege, structura și optimiza călătoria clientului, de la primul contact până la fidelizare.