Sondaj World Vision România
- În contexul apariţiei Ordinului 300 din 19 februarie 2021 care reglementează educaţia remedială, aproape jumătate dintre profesorii din mediul rural care au răspuns unui sondaj al Fundaţiei World Vision România consideră că elevii lor au pierdut între 11% și 45% din materie în pandemie.
- În 9% dintre cazuri, pierderile de învățare sunt majore, de la 46% la 80 % din materie.
- O treime dintre profesori spun că notele copiilor s-au deteriorat în perioada școlii online
- Doi din trei profesori afirmă că este necesar un ghid standardizat pentru educație remedială, iar 80% spun că au nevoie de formare în domeniul educației digitale.
Pierderile de învățare ale elevilor din mediul rural acumulate în perioada în care școala s-a desfășurat online sunt majore și necesită intervenție imediată prin sprijinirea recuperării materiei, arată un sondaj efectuat de Fundaţia World Vision România efectuat în perioada 5-12 februarie 2021 în 74 de unități de învățământ din 14 judeţe din mediul rural.
Sondajul a fost efectuat în contextul redeschiderii şcolilor şi al publicării Ordinului 300 din 19 februarie 2021 care reglementează educaţia remedială.
În total, 46% dintre profesorii intervievați au apreciat că elevii lor au pierdut între 11% și 45% din materia care trebuia asimilată. Pe o scală a severității pierderilor de învățare, 17% dintre cadrele didactice au afirmat că elevii au pierdut între 11% și 20% din materie, în timp ce 19% au indicat o pondere de 21-30%, iar unu din zece profesori a indicat pierderi de învățare grave, de la 46% la 80 % din materie. Pe de altă parte, 30% dintre respondenți au afirmat că pierderile de învățare sunt relativ mici, de până la 10% din materie.
Situația este reflectată de evoluția notelor elevilor în perioada în care școala s-a desfășurat online (octombrie-decembrie 2020) comparativ cu cea anterioară: 54% dintre profesori au declarat că notele copiilor nu au suferit modificări semnificative, însă 31% au afirmat că acestea au scăzut.
În acest context, o treime dintre profesorii chestionați au declarat că au mare nevoie de pregătire pentru integrarea noțiunilor de educație remedială, în timp ce un număr egal dintre aceștia se consideră pregătiți. O pondere dublă, de 63%, afirmă că este necesar un ghid standardizat pentru educație remedială.
În ceea ce privește educația digitală, 80% au nevoie de formare în acest domeniu, iar 77% vor un ghid standardizat pentru a preda și a evalua elevii online.
Peste 60% dintre profesori consideră că au nevoie de adaptarea programelor și a materialelor de predare.
„Pentru a avea noi înșine o imagine cât mai aproape de realitate a efectelor pandemiei asupra școlilor din mediul rural, am derulat o cercetare de teren în prima linie, în rândul profesorilor. Rezultatele ne confirmă temerile: copiii care merg la școlile din mediul au pierdut părți mari din materie, iar impactul pandemiei a adâncit decalajul deja existent între școlile de la oraș și cele de la sate. Solicitările profesorilor arată că provocările şcolii online şi cea a recuperării materiei pierdute în pandemie nu pot fi depăşită fără ajutor. Profesorii sunt partenerii noștri în acest efort și sunt singurii care pot remedia efectele pandemiei asupra copiilor.
World Vision România va sprijini profesorii, elevii şi părinţii din cele peste 400 de şcoli din mediul rural unde activează pentru a putea evalua copiii, a identifica lacunele acumulate în această perioadă şi a recupera materia pierdută într-un mod cât mai eficient.”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.
Pe de altă parte, profesorii înșiși spun că impactul pandemiei nu se reduce doar la pierderile de învățare. „Elevii au pierdut considerabil”, afirmă unul dintre profesorii respondenți. „Acest lucru nu se poate vedea imediat, ci se va descoperi în timp, privit atât din punct de vedere cognitiv, cât mai ales emoțional. Subliniez acest ultim aspect deoarece la baza tuturor proceselor de învățare stă cunoașterea de sine, un echilibru emoțional pe care de cele mai multe ori nu îl formăm acasă, ci la școală, cu un cadru didactic competent. Consider că elevii vor avea nevoie de un program de remediere. Un astfel de program are un impact semnificativ în viața școlară, având ca obiectiv schimbarea atitudinii față de fiecare copil, educația remedială fiind necesară atât la nivel de grup, cât și la nivel individual.”
În ceea ce privește resursele materiale, 39% dintre respondenți au menționat nevoia de materiale igienico-sanitare, 30% de materiale de protecție (măști etc.), 14% au semnalat limitarea indusă de spațiile restrânse care nu permit distanțarea fizică, iar 9% au indicat nevoia de responsabilizare a personalului și elevilor (pentru a se respecta regulile de protecție sanitară).