Formatul de cooperare dintre China și statele din Europa Centrală și de Est (China-ECE, „17 + 1”) este o platformă de cooperare trans-regională bazată pe aspirațiile comune ale Chinei și ale statelor ECE. În cei opt ani de la înființare, a fost pus în aplicare un cadru multidimensional cuprinzător pe mai multe niveluri cu o gamă variată, au fost stabilite mecanisme de cooperare în aproape 20 de domenii și s-au obținut realizări timpurii și rezultate importante în fiecare domeniu. Accelerarea conectivității infrastructurii este o prioritate pe agenda de dezvoltare a multor țări din Europa Centrală și de Est și este, de asemenea, o modalitate importantă de cooperare a formatului „17 + 1” pentru a obține beneficii reciproce și rezultate cu câștiguri mutuale. În ultimii ani, proiectele vedete precum calea ferată Ungaria-Serbia, Portul Pireu din Grecia, autostrada Nord-Sud din Muntenegru și Podul Pelješac din Croația au progresat fără probleme, iar statele ECE și-au îmbunătățit în continuare statutul de hub-uri în conectivitatea Asia-Europa.
1. Calea ferată Ungaria-Serbia
Calea ferată Ungaria-Serbia leagă Budapesta, capitala Ungariei, de Belgrad, capitala Serbiei. Aceasta a fost construită în 1882, până în prezent încă este cale de o singură linie. Proiectul de modernizare a acestei linii este unul dintre proiectele emblematice ale cooperării China-ECE, cu o lungime totală de 350 de kilometri, aceasta se desfășoară pe 166 de kilometri în Ungaria și 184 de kilometri în Serbia. În iunie 2018, a început construcția tronsonului de pe partea sârbă. De la începutul acestui an, partea maghiară a făcut, de asemenea, progrese importante și proiectul va intra în curând în faza de implementare.
Semnificația căii ferate Budapesta-Serbia nu este doar modernizarea unei căi ferate finalizate în comun de cele trei țări, ci și construirea unui coridor comercial internațional important între China și Europa și promovarea dezvoltării comune ale statelor de-a lungul căii ferate. După finalizarea renovării, aceasta va fi conectată cu Portul Pireu din Grecia prin Macedonia, creând o linie expres terestră-maritimă China-Europa. Mărfurile exportate din China în Europa pot fi transportate direct în inima Europei din calea ferată de transbordare a portului Pireu, iar mărfurile exportate în China din țările de-a lungul căii ferate, de asemenea, pot fi transportate mai ușor. Nu numai participanții direcți precum Ungaria și Serbia pot beneficia de aceste proiecte, ci și statele ECE și din întreaga Europă pot împărtăși beneficiile acestui coridor economic care leagă China și Europa.
2. Portul Pireu, Grecia
Portul Pireu este cel mai mare port din Grecia, situat la aproximativ 10 kilometri sud-vest de Atena. În 2016, Grupul COSCO SHIPPING a câștigat cu succes licitația pentru proiectul de privatizare al Autorității Portuare din Portul Pireu și a devenit oficial acționarul de control al Autorității Portuare și a preluat operațiunea și gestionarea, răspunzând activ la situațiile nefavorabile, stabilizând operațiunile, extinzând piața, îmbunătățind serviciile și reducând costurile. După mulți ani de muncă grea, portul și-a transformat pierderile într-un câștig, iar capacitatea de transport a containerelor a crescut mult, avansând în clasamentul mondial de la locul 93 în 2010 la 32 în 2018. Astăzi, a creat în mod direct și indirect locuri de muncă pentru mai mult de 10.000 de localnici și a devenit cel mai mare port din Marea Mediterană, al patrulea port din Europa și unul dintre terminalele de containere cu cea mai rapidă creștere din lume. În primul trimestru al anului 2020, în ciuda adversității, portul a înregistrat o creștere de 3,9% în cantitatea de containere, în comparație cu perioada similară a anului precedent.
3. Autostrada Nord-Sud din Muntenegru
Autostrada Nord-Sud din Muntenegru este prima autostradă a țării, cu o lungime totală de aproximativ 180 de kilometri. Conform planului Guvernului Muntenegrului, secțiunea Smokovac-Matesevo, de 41 km, va avea prioritate pentru construcții, care vor fi întreprinse de China Road & Bridge Corporation și China Communications Construction Company. După finalizarea autostrăzii, aceasta va fi integrată în rețeaua internațională de transport rutier, conectând mai multe țări din Europa Centrală, ceea ce are o mare importanță pentru interconectarea regională de transport.
Podul Moracica este cea mai mare și mai dificilă structură din secțiunea Smokovac-Matesevo. Podul are 960 metri lungime, 23,4 metri lățime, lungimea spanului ajunge până la 190 metri și o înălțime maximă a digului de 161 metri. În octombrie 2019, finalizarea podului marchează faptul că construcția structurii principale a acestei secțiuni a intrat în etapa finală.
4. Podul Pelješac, Croația
Conducând mașina pe coasta de la Zagreb, capitala Croației, la Dubrovnik, trebuie să traversați țările vecine prin coridorul Neum, care are o lungime de aproximativ 20 km. Construcția unui pod maritim care leagă vârful sudic al Croației de partea de nord a Peninsulei Pelješac a fost o dorință a croaților de mulți ani. Conform planului Guvernului Croației, podul Pelješac și proiectul său de linie de legătură constă din două părți: podul de trecere a mării și linia de legătură a podului. Astfel, podul are o lungime de 2,4 kilometri, lățimea punții podului este de 22,5 metri, iar înălțimea navigabilă este de 55 de metri; linia de legătură are o lungime de 1,5 kilometri, iar lățimea drumului este de 12 metri. În ianuarie 2018, consorțiul China Road & Bridge Corporation a fost selectat ca constructor de poduri, iar proiectul a început în același an. Începând cu iulie 2020, un total de 76% din pilonii podurilor au fost finalizați, un total de 91,7% din structura de susținere a fost finalizată și un total de 99,4% din fundațiile pilonilor au fost finalizate.