Indiferent de țara de reședință, fiecare cetățean trebuie să își plătescă taxele către stat. În unele țări, se întâmplă să existe o plată în exces a impozitului la finalul anului fiscal. Fiecare român care a lucrat în aceste țări poate recupera acești bani prin depunerea unei declarații fiscale.
Pentru a aplica, e nevoie de depunerea unor documente și completarea formularului de înregistrare. Dacă ați muncit în străinătate în ultimul an, aceste informații ar trebui să fie relevante pentru dumneavoastră.
Ce este rambursarea taxelor și cum funcționează acest proces?
Cea mai frecventă întrebare când vine vorba despre recuperări de taxe e dacă acest proces este cu adevărat legal. Răspunsul specialiștilor este clar și pozitiv. Rambursarea acestor taxe funcționează pe același principiu în oricare țară care a semnat un acord de evitare a dublei impuneri.
Angajatorul plătește către stat, un impozit lunar dedus din salariu. Dacă se deduce plata unor taxe excesive, atunci prin depunere declarației fiscale acest excedent este rambursat cetățeanului. Acest lucru necesită inițiativa individuală a fiecăruia.
Un alt lucru important care trebuie amintit este acela că rambursările de taxe nu conduc la pierderea garanțiilor sociale. Auzim adesea zvonuri cum că declararea veniturilor realizate în străinătate și recuperarea taxelor au ca rezultat pierderea dreptului de a mai munci în țara respectivă sau suspendarea pensiei. Niciunul din aceste mituri nu trebuie luate în considerare.
Rambursările de taxe dintr-o țară străină se bazează și pe legislația transfrontalieră armonizată existentă între mai multe țări, așa că nu ar trebui să existe loc de îngrijorări la acest aspect.
Care este primul pas pentru recuperarea taxelor?
Angajarea în procesul rambursării taxelor poate părea dificilă la început, asta depinde dacă încredințați acest proces unor specialiști sau aplicați pe cont propriu.
Indiferent de decizia pe care o luați, cursul de acțiune al acestui proces nu se schimbă. Așadar, iată care sunt principalele aspecte importante de care să țineți cont ca să puteți recupera suma maximă posibilă.
1. Calculați venitul câștigat și perioada lucrată
Acesta este primul pas pentru a vă oferi o idee de ansamblu asupra sumei pe care ați putea-o recupera. Suma venitului realizat și perioada lucrată determină valoarea impozitelor plătite. O modalitate simplă de calcul este accesarea online a calculatoarelor fiscale. Desigur, suma va fi estimativă însă vă oferă o siguranță ca să știți la ce să vă așteptați.
2. Fiți atenți la termenii specifici
Pentru cei care s-au întors în România înainte de perioada pandemică și s-au gândit doar acum să aplice, este important să verifice perioada limită de depunere a dosarelor. Acest detaliu e stabilit individual la nivelul fiecărei țări, de exemplu: pentru Olanda, rambursarea se poate realiza pe ultimii 5 ani fiscali. Deci dacă ați muncit din 2017 până în 2021 inclusiv, atunci puteți începe să colectați actele necesare.
Pentru Germania, taxele le puteți recupera pe ultimii 4 ani fiscali.
Un alt aspect pe care trebuie să-l rețineți este că durata procesului poate varia în funcție de țara în care ați muncit. Rambursările de taxe din Germania pot dura între 3-6 luni de la trimiterea declarației fiscale în timp ce în Olanda pot dura între 5-7 luni.
Acest lucru se datorează sistemelor fiscale diferite, regulilor de depunere a actelor și programului de lucru a instituțiilor. Procesul poate dura mai mult dacă aplicați pe cont propriu deci cu siguranță va fi nevoie de multă răbdare.
3. Colectați și completați cu atenție documentele necesare
Documentele sunt partea esențială a procedurii de rambursare a taxelor. Fără documentele cerute de autoritățile fiscale nu veți putea începe acest proces. Nu există o listă universală a actelor, aceasta depinde în mare parte de țara în care ați muncit și de regulile pe care le urmează.
Rambursările de taxe din Olanda necesită o copie a actului de identitate, formularul Jaaropgave de la angajator, numărul de înregistrare (BSN) și un formular pentru declarația de impozit.
Dacă ați muncit în Germania, dosarul dumneavoastră are nevoie de mai multe documente, și anume: copie a actului de identitate, ultimul fluturaș de salariu sau fișa fiscală Lohnsteuerbescheinigung, codul de identificare fiscal și un certificat de rezidență eliberat de Serviciul Fiscal al țării de reședință. În plus pe lângă acestea, ar fi util contractul de închiriere și contractul de muncă. Examinați cu atenție aceste documente și trimiteți-le autorităților fiscale.
Când să apelați la ajutorul profesioniștilor?
Rambursarea taxelor dintr-o țară străină nu e un proces ușor însă vă adaugă o sumă frumoasă de bani în portofel, așa că de ce să nu profitați de această oportunitate?
Dacă veți întâmpina dificultăți la completarea declarației sau colectarea unor documente, să știți că nu sunteți singur în acest proces. Puteți apela la ajutor specializat care să preia responsabilitatea completării și trimiterii actelor.
Cea mai complicată parte a acestui proces este trimiterea și primirea actelor de către autoritățile fiscale străine. Dacă angajatorul nu poate fi contactat pentru furnizarea documentelor lipsă care nu permit finalizarea dosarului, ajutorul specialiștilor este excelent. Deși acest serviciu costă, el vă scutește de probleme care inevitabil vor apărea în acest demers. Lucrurile nu mai par atât de complicate atunci când procedurile sunt aranjate în locul dumneavoastră.