Gigantul constructor de automobile a confirmat vineri, 29 mai, că are în vedere suprimarea a 15.000 de locuri de muncă, dintre care 4.600 în Franța și 10.000 în restul lumii, cu scopul realizării, în decurs de trei ani, a unor economii în valoare de 2 miliarde de euro. Conducerea grupului a dat publicităţii un comunicat din care reiese că se au în vedere de asemenea alte ajustări de personal, fără concedieri, ci prin măsuri de reconversiune, mobilitate internă și plecări voluntare.
În afara Franței, proiectele de creștere a capacității de producție aflate „pe țeavă” în România și Maroc sunt suspendate. În Rusia „este în studiu adaptarea capacităților de producție”. Toate aceste măsuri se adaugă la una de anvergură, ce privește retragerea parțială de pe piața chineză.
Optimizarea aparatului industrial
Mai multe situri de producție din Franța sunt direct amenințate. Nu este folosit termenul „închidere”, fiind preferat cel al „optimizării” aparatului industrial. Turnătoria din zona Bretagne, situată la Caudan (districtul Morbihan) va face obiectul unei „revizuiri de strategie”. La fel este gândită soarta uzinei de la Dieppe, vizată pentru reconversie, până acum profilată pe modelul Alpine A110 (șapte unități pe zi).
Va fi lansată o „concertare” pentru crearea unui „pol de vehicule electrice și utilitare lejere pornind de la uzinele de la Douai și Maubeuge”. În ce privește cunoscuta uzină de la Flins, site mitic al grupului Renault, este avută în vedere „crearea unui sistem de economie circulară”, ceea ce echivalează cu încetarea activităților de asamblare al modelului Zoe electric și al Nissan Micra, produse în prezent la această uzină. Efectivul angajaților la Flins se va reduce de la 2.600 la 1.600, cu accent pe plecări naturale și voluntare.
Proiecte suspendate în străinătate
În afara Franței, proiectele de creștere a capacității de producție aflat „pe țeavă” în România și Maroc sunt suspendate, iar în Rusia „este în studiu adaptarea capacităților de producție”. Toate aceste măsuri se adaugă la una de anvergură ce privește retragerea parțială de pe piața chineză. De aici se economisesc în total 650 milioane euro, ceea ce reduce capacitatea anuală de producție a grupului de la 4 la 3,3 milioane de vehicule, pe baza a două echipe pe zi (o a treia se adaugă doar dacă vor există cereri insistente). „Revenim la fundamentele noastre”, a declarat directoarea interimară, Clotilde Delbos.
În cadrul eforturilor de restructurare, grupul Renault vizează de asemenea 700 milioane economii grație unei „eficientizări crescute a funcțiilor de suport”, ceea ce se va traduce și în zona respectivă prin suprimarea unor locuri de muncă.
1.500 posturi suprimate în sectorul inginerie
Potrivit primelor informații furnizate de conducerea grupului, și ingineria va fi amplu raționalizată. Centrul de la Guyancourt, care are 11.000 de salariați, își va vedea redus efectivul până la circa 1.500 persoane. Numărul prestatorilor va fi redus de la 8 la 4; Renault se va bizui pe capacitățile Franței în ce privește Cercetarea și dezvoltarea (R/D) și pe centrele sale situate în țări unde prețul de cost este scăzut, cum este România. Suprimările de posturi pe teritoriul Franței se vor concentra asupra cadrelor și inginerilor.
În alianța cu Nissan și Mitsubishi, este avută în vedere o ameliorare a eficienței evaluată la 800 milioane euro pe an.
Planul mai sus menționat va afecta în 2020 conturile grupului cu 1,2 miliarde de euro. Cea mai dificilă problemă pentru conducerea grupului este însă opoziția sindicatelor și a aleșilor locali. Apoi, grupul Renault se află și sub presiunea președintelui Emmanuel Macron, care a condiționat public semnarea unui împrumut de 5 miliarde de euro garantat de către stat de calitatea tratamentului acordat salariaților de la Douai și Maubeuge. O masă rotundă între diferitele părți implicate în aplicarea programului anunțat de Renault este anunțată pentru luni, 1 iunie.
Foto: By werner hillebrand-hansen – https://www.flickr.com/photos/, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=31266681