La fel ca fostul patron al Volkswagen, fostul PDG al grupului Audi, Rupert Stadler, a fost deferit justiției germane sub acuzația de «fraudă» în scandalul motoarelor diesel trucate.
Rupert Stadler, care a fost primul patron din sectorul automobile plasat în detenție provizorie în cadrul «afacerii Dieselgate», a fost trimis în judecată miercuri, 31 iulie, acuzat de «fraudă», «emitere de certificate false» și «publicitate mincinoasă». Stadler se află de acum încolo în același stadiu de procedură ca Martin Winterkorn, fostul PDG al VW (firma-mamă a grupurilor Audi, Porsche sau Seat), deferit justiției în luna aprilie pentru «fraudă agravată». Deși nu este anunțată deocamdată data primului proces și nici cine va fi primul în dezbaterea judiciară, se știe, acum, că ancheta a avut nevoie de patru ani pentru stabilirea cu exactitate a capetelor de acuzare.
Emisii de gaze poluante de 40 de ori peste normele legale
În septembrie 2015, agenția americană pentru protecția mediului, EPA, a descoperit la vehiculele fabricate de grupul Audi un computer ce truca indicele emisiilor de oxid de azot. Imediat, scandalul Dieselgate a luat o amploare fenomenală. Volkswagen a recunoscut atunci că a echipat 11 milioane de automobile cu computerul «criminal», dintre care 8,5 milioane rulau în Europa. Șocul a fost însă foarte mare, descoperind că emisiile reale de oxid de azot erau de până la 40 de ori mai mari în comparație cu limitele legale. Efectele asupra sănătății oamenilor erau grave și de necontestat. Potrivit unui studiu dat publicității în 2017, gazele poluante emise de vehiculele dotate cu computerul «traficant» aflate în circulație ar fi provocat circa 1.200 decese premature în Europa.
30 miliarde – prețul scandalului
Pentru repararea prejudiciului cauzat proprietarilor de automobile «trucate», procedurile sunt diferite de o parte și alta a Atlanticului. În Statele Unite, unde normele antipoluare sunt mult mai stricte, grupul a acceptat să repare sau să răscumpere aproape 600.000 de automobile și să acorde indemnizații proprietarilor. În Europa, unde au fost vândute majoritatea automobilelor incriminate, Volkswagen nu a despăgubit clienții, dar a recuperat automobilele respective. Scandalul a costat până acum VW circa 30 miliarde de euro. (MC)