Mihai Nicuț (e-nergia.ro)
La nivel mondial, prețurile carburanților au crescut, la nivel mondial, mult mai mult decât prețul țițeiului din care sunt fabricați, ceea ce indică o penurie care ar trebui să preocupe Guvernele, care sunt foarte atente la evoluția inflației, arată compania de consultanță în domeniu Facts Global Energy (FGE).
În doar câteva luni, emisfera nordică va intra în sezonul de iarnă, ceea ce va determina creșterea cererii de combustibil pentru încălzire. „Ar trebui să ne facem rezerve acum, deoarece de obicei stocurile încep să se epuizeze începând din septembrie”, a declarat Eugene Lindell, șeful departamentului de produse rafinate al FGE. Ea a adăugat că „există îngrijorarea că stocurile nu vor crește suficient până în octombrie iar atunci vom începe să vedem comportamentul care urmează la ceea ce amenință să fie o bază scăzută”.
Principalele preocupări legate de aprovizionarea cu motorină sunt legate acum de situația din Europa și de pe coasta atlantică a SUA, potrivit sursei citate.
Piețele petroliere au fost zguduite în ultimele săptămâni de o creștere rapidă a prețurilor carburanților, peste cele ale petrolului, pe măsură ce rafinăriile au redus livrările globale, în condițiile în care producătorii de țiței, inclusiv Arabia Saudită, țin barili în afara pieței.
Potrivit datelor companiei de consultanță Wood Mackenzie, stocurile de motorină din nord-vestul Europei vor scădea în următoarele luni. Deși situația este cumva obișnuită pentru această perioadă a anului, stocurile sunt sub mediile istorice, deși s-a remarcat o creștere. Producția europeană de motorină din statele membre OECD a fost cu 1,6% mai mică în iulie față de media istorică.
În mijlocul unei crize de aprovizionare în curs de desfășurare, piețele urmăresc îndeaproape China, în condițiile în care rafinăriile sale așteaptă o nouă rundă de cote de export de combustibil din partea guvernului, care să le permită să continue să aprovizioneze piața. Totuși, este puțin probabil ca livrările de motorină din China să crească chiar și după ce vor fi emise cotele, a declarat Jianan Sun, analist de petrol la Energy Aspects. Cererea internă de motorină din China „a crescut surprinzător”, deoarece cheltuielile pentru infrastructură au fost mai mari așteptările, și, ca urmare, stocurile nu s-au acumulat la un nivel confortabil nici măcar în timpul sezoanelor de cerere slabă, a spus Sun.