Mihai Nicuț (e-nergia.ro)
În condițiile unei cereri mai mari decât oferta, a capacității reduse de rafinare, a utilizării produselor petroliere în locul gazelor rusești și cu un embargou petrolier la orizont, situația de pe piața motorinei, oricum dificilă și acum, se va complica și mai mult.
În ciuda semnelor de slăbire a creșterii economice la nivel global, piețele regionale de motorină sunt strânse, iar situația s-ar putea înrăutăți și mai mult când va veni iarna și când Europa va interzice importurile de țiței și combustibili rusești, aplicând embargoul la care s-a angajat la sfârrșitul primăverii trecute, scrie OilPrice.com.
Iar stocurile de produse rafinate sunt scăzute și în Statele Unite și în Europa.
Stocurile din SUA nu au crescut în această vară ca de obicei și în iulie au înregistrat cea mai mare reducere lunară din ultimii 32 de ani pentru această perioadă a anului. Piața carburanților din Europa este și mai strânsă, deoarece industriile și companiile de utilități caută să înlocuiască utilizarea gazelor cu produsele petroliere, în condițiile în care prețul gazului a explodat ca urmare a reducerii livrărilor ruse către unele state europene.
În următoarele luni, situația va fi agravată și de începutul sezonului de încălzire, care acum va coincide cu interzicerea planificată de UE a importurilor de combustibili rusești, mai întâi petrol, la finalul lui 2022 și apoi produse rafinate, la începutul anului 2023.
SUA exportă volume tot mai mari de motorină în Europa, dar este puțin probabil să crească semnificativ livrările, deoarece stocurile americane sunt, de asemenea, cu mult sub mediile perioadei, în timp ce rafinăriile funcționează deja aproape la maximumul capacității.
Stocurile de distilate din Statele Unite au scăzut cu 2,4 milioane de barili în săptămâna 22- 29 iulie și sunt cu aproximativ 25% sub media pe cinci ani pentru această perioadă a anului, a arătat cel mai recent raport al Agenției Internaționale pentru Energie (IEA).
Cu un volum de 109,3 milioane de barili la 29 iulie, stocurile de motorină, combustibil de încălzire și alte tipuri de păcură se află în prezent la cel mai scăzut nivel pentru această perioadă a anului din 1996 încoace, potrivit estimărilor analistului de piață Reuters, John Kemp.
De obicei, stocurile de distilate din SUA cresc în timpul sezonului de vară, când rafinăriile procesează țițeiul producând multă benzină pentru a satisface cererea automobiliștilor din sezonul de vară. Dar anul acesta nu a fost cazul. De fapt, stocurile de distilate au scăzut în iulie cu până la 3 milioane de barili, ceea ce reprezintă cea mai mare reducere sezonieră din 1990 încoace, notează Kemp.
În Europa, embargoul UE asupra țițeiului și produselor rusești îi determină pe comercianți să cumpere cantități tot mai mari de motorină din surse non-rusești. SUA a fost una dintre aceste surse, iar exporturile sale au atins 1,4 milioane de barili pe zi (bpd) în iulie, cel mai mare volum mai mare din ultimii cinci ani. O mare parte din creșterea livrărilor s-a datorat achizițiilor din Europa.
Europa însăși nu a făcut un progres semnificativ în reducerea importurilor de motorină din Rusia – de fapt au crescut importurile de motorină rusească în iulie, au arătat datele companiei de analiză energetică Vortexa în această săptămână.
Importurile europene de motorină din Rusia au crescut la un nivel peste mediile perioadei – 680.000 bpd în iulie, în creștere cu 13% de la lună la lună și cu 22% de la an la an, surclasând livrările din afara Rusiei cu aproximativ 200.000 bpd, potrivit datelor Vortexa.
“În general, pare discutabil dacă europenii vor reuși să respecte pe deplin interdicția anunțată pentru importurile de motorină din Rusia, având în vedere prețurile record la motorină din ultimele cinci luni, dependența Europei de motorina rusească ce este în creștere mai degrabă decât în scădere, capacitatea redusă de rafinare la nivel global și, probabil, utilizarea produselor petroliere drept combustibil de înlocuire pentru gazul natural inclusiv în producția de energie electrică. Cele de mai sus vor fi foarte provocatoare pentru Europa și pentru politicienii săi în special”, a scris economistul șef Vortexa, David Wech.
În viitor, va fi important să vedem dacă rafinăriile americane – atrase de marjele mari din piețele europene – vor produce mai multă motorină pentru a fi exportată în Europa, a declarat Wech pentru Financial Times. Rafinorii din SUA nu sunt însă foarte optimiști.
Gary Simmons, vicepreședinte executiv și director comercial la Valero Energy, a declarat săptămâna trecută că „va fi o adevărată provocare pentru noi să putem furniza mult mai multă motorină în Europa”.
Având în vedere că stocurile din SUA sunt scăzute și consumul este ridicat Simmons a spus că îi este greu să creadă că vor crește susținut livrările pentru piețele europene.
Provocările din Europa centrală
Aprovizionarea cu combustibil în întreaga Europă este perturbată în continuare de nivelurile extrem de scăzute ale apei de pe râul Rin, un coridor major de transport al produselor petroliere.
Astfel, sudul Germaniei, Austria și Elveția se confruntă cu o penurie de păcură și motorină, închiderea mai multor rafinării din regiune coincizând cu o reducere a cotelor apelor Rinului, care este pe cale să se închidă din punct de vedere al traficului comercial. OMV, principalul acționar al Petrom, are probleme. Una dintre rafinăriile sale, cea din Germania, este în revizie, iar cea mare Austria funcționează la o capacitate de doar 20% în uma unei avarii. Compania a stopat livrările de păcură și motorină către clienți până la mijlocul lunii august.
Probleme sunt și în Ungaria, unde se vorbește despre o oarecare penurie, amplificată și de politica Guvernului Orban de a impune un plafon de preț încă din toamna trecută. Astfel, benzinăriile Lukoil permit alimentarea a doar 20 de litri pentru fiecare autoturism, iar la stațiile Mol se permite o singură alimentare pe zi. Măsurile sunt luate din cauza stocurilor mici de combustibil.
Și ieri zona noastră a mai primit o veste proastă. Ucraina a oprit fluxurile de petrol rusești către Europa centrală începând cu 4 august, deoarece în urma sancțiunilor occidentale nu a primit taxele de tranzit cuvenite de la Moscova, a anunțat chiar Transneft, compania rusă cate deține monopolul asupra sistemului rusesc de conducte, Rușii spun că au efectuat plățile pentru tranzitul petrolului din august către operatorul de conducte din Ucraina Ukrtransnafta pe 22 iulie, dar banii au fost trimiși înapoi pe 28 iulie, plata nefiind finalizată. Gazprombank, prin care s-a făcut plata, a declarat că banii au fost returnați din cauza restricțiilor Uniunii Europene, a spus Transneft într-un comunicat.
Rusia furnizează în mod normal petrol prin ramura de sud a conductei Druzhba (Prietenia) către Ungaria, Slovacia și Republica Cehă. Compania ungară MOL și cea cehă Unipetrol, controlată de PKN Orlen din Polonia sunt principalii cumpărători de petrol pe această ruta, în timp ce Lukoil, Rosneft și Tatneft din Rusia sunt principalii furnizori de petrol.
Dacă situația trenează, cea mai afectată țară va fi Ungaria, țară profund dependentă de importul de petrol rusesc prin această conductă. Rafinăria Duna a MOL, de lângă Budapesta, singura din Ungaria dar una dintre cele mai mari din zonă (8,1 milioane de tone de petrol pe an capacitate de rafinare) este conectată la conducta Drujba, de unde vine petrol din Rusia. Și din acest motiv, Ungaria s-a opus categoric oricărui embargou pe scară largă care impus livrărilor de petrol rusesc în Europa, pe motiv că este dependentă de acesta. Într-un final, a fost de acord cu el, dar doar după ce a fost exceptată.