Orice fermă din România poate viza creșterea rentabilității, chiar dacă nu este o fermă mare sau una cu o activitate stabilă, la momentul actual. Inclusiv fermierii care trec prin anumite dificultăți financiare pot dezvolta strategii pentru a ieși la liman și a-și crește rentabilitatea. Totul ține de o bună planificare strategică și de utilizarea eficientă a resurselor.
Printre cele mai eficiente metode de creștere a rentabilității se află accesarea unui credit agricol potrivit nevoilor fermei, dar mai sunt și alte strategii, ce vor fi prezentate în continuare.
Cât de importantă este creșterea rentabilității pentru agricultori?
Creșterea rentabilității este esențială pentru orice afacere din domeniul agricol, asigurându-i acesteia sustenabilitatea și competitivitatea pe piață. O rentabilitate ridicată le permite fermierilor să facă investiții în tehnologii avansate, precum și să adopte practici durabile și să îmbunătățească infrastructura.
Toate aceste lucruri duc la creșterea productivității și reducerea costurilor, iar o agricultură rentabilă poate să genereze venituri sigure și stabile, oferindu-le antreprenorilor din acest sector și întregii comunități rurale siguranță și bunăstare. Cum? Prin crearea de locuri de muncă, dezvoltare rurală și accesul la alimente de bună calitate.
Rentabilitatea în agricultură este, așadar, un catalizator al dezvoltării, atât în comunitatea locală, cât și în economia națională, promovând inovația și competitivitatea.
5 strategii de a crește rentabilitatea în domeniul agricol
Sunt câteva inițiative pe care le poți avea în vedere pentru a spori rentabilitatea fermei, indiferent că este vorba de o fermă vegetală sau de una zootehnică:
- Achiziționarea unor echipamente și tehnologii agricole avansate
Sistemele de precizie, cum sunt dronele, senzorii și sistemele GPS sunt tot mai utilizate și în agricultura din România, pentru monitorizarea și administrarea eficientă a terenurilor. Aceste sisteme ultramoderne pot reduce costurile și pot spori randamentul culturilor. De asemenea, sistemele automatizate de plantare, irigare sau recoltare pot reduce necesarul de forță de muncă și pot crește eficiența.
- Diversificarea culturilor
Este cunoscut, în domeniul antreprenoriatului, că nu este indicat să pui „toate ouăle într-un singur coș”. Acest lucru se aplică mai ales în domeniul agricol, unde nu trebuie să te bazezi pe o singură cultură, din cauza riscurilor, mai ales în fața vremii imprevizibile și ostile (secetă, inundații). Diversificarea sau rotația culturilor reprezintă o strategie esențială pentru creșterea și menținerea rentabilității, deoarece reduce riscurile și crește oportunitățile de venit.
- Accesarea unui credit agricol
Un ajutor în bani, cum este cel provenit dintr-un credit agricol, te poate scoate din dificultăți și te poate propulsa către dezvoltare. Cu noi resurse financiare atrase, poți investi în utilaje și echipamente moderne, îți poți moderniza infrastructura, poți achiziționa terenuri, poți achiziționa un sistem modern de irigații sau poți cumpăra semințe, îngrășăminte sau pesticide de calitate superioară. Toate acestea vor stimula creșterea producției și vor impulsiona calitatea recoltei.
- Colaborarea între fermieri sau formarea de cooperative agricole
O altă strategie ce poate fi luată în considerare pentru creșterea rentabilității poate fi colaborarea între agricultori și organizarea acestora în cooperative agricole. Acest lucru îți permite să achiziționezi inputuri la prețuri mai mici, datorită volumului mai mare, și să negociezi prețuri mai bune la produse. De asemenea, membrii cooperativei pot împărți costurile pentru achiziționarea și utilizarea unor echipamente agricole scumpe. Un alt lucru important este că poți avea acces la formări și consultanță specializată, pentru a-ți îmbunătăți cunoștințele și competențele.
- Îmbunătățirea managementului și a marketingului
Alt lucru important pe care trebuie să-l faci pentru a crește rentabilitatea este să utilizezi instrumente de management, astfel încât să planifici, să monitorizezi și să analizezi mai bine operațiunile. În acest mod, poți identifica oportunitățile de reducere a costurilor și de creștere a productivității. Este necesar să investești în pregătirea și dezvoltarea ta și a echipei tale, inclusiv în ceea ce privește marketingul și vânzarea directă către consumatori.
Sporirea rentabilității se poate obține în cazul tuturor fermierilor. Este necesar, însă, să te reorganizezi și să ai în vedere îmbunătățirea anumitor aspecte, precum și accesarea unui credit agricol, diversificarea culturilor sau colaborarea strânsă cu alți specialiști în domeniu.