Mariana Butnariu (gds.ro)
Programul “Noua Casă” este un program guvernamental care are ca obiectiv facilitarea accesului persoanelor la achiziţia unei locuinţe prin contractarea de credite garantate de stat.
În ceea ce privește dosarele Noua Casă, acestea sunt evaluate în ordinea înregistrării lor la Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii (FNGCIMM).
Finanțarea se acordă în lei, pentru achiziția unei singure locuințe. Valoarea maximă a creditului care poate fi accesat este de:
- 66.500 de euro – pentru locuințe al căror preț este de maximum 70.000 de euro, avansul solicitat fiind de 5%,
- 119.000 de euro – pentru locuințe al căror preț este de maximum 140.000 de euro, avansul solicitat fiind de 15%.
Condiţii pentru cei care vor să acceseze programul
Beneficiarii pot achiziţiona în cadrul programului următoarele tipuri de locuinţe:
- locuinţe noi, destinate achiziţionării, inclusiv cele construite prin programele derulate de ANL;
- locuinţe consolidate, destinate achiziţionării;
- alte categorii de locuinţe, recepţionate la terminarea lucrărilor de construcţii noi sau de intervenţie în vederea consolidării şi/sau reducerii riscului seismic, după caz, cu mai mult de 5 ani înainte de data solicitării creditului garantat.
- procentul de garantare se aplică în funcţie de categoria de locuinţă.
Documente necesare pentru înscrierea în programul Noua Casă
După aprobarea finanţării, banca, transmite catre FNGCIMM solicitarea de garantare/promisiunea de garantare prin intermediul unei aplicaţii web, puse la dispoziţie de către FNGCIMM şi ataşează în aplicaţie următoarele documente:
- Solicitare de garantare/ Solicitare de emitere a promisiunii unilaterale de creditare şi Promisiunea de garantare dacă este cazul;
- Documentul de identitate al beneficiarului/beneficiarilor, precum şi al soţului/soţiei, dacă este/sunt căsătorit/căsătoriţi, din copie certificată;
- Declaraţia pe propria răspundere a beneficiarului;
- Antecontractul de vânzare-cumpărare autentificat sau sub semnătură privată cu dată certă;
- Extras de carte funciară privind locuinţă ce urmează să fie achiziţionată din finanţare, eliberat cu cel mult 15 zile dinainte de data solicitării de garantare;
- Certificatul de eficienţă energetică pentru una dintre clasele A, B sau C de eficienţa energetică;
- În cazul acordării unei promisiuni de garantare se ataşează şi promisiunea unilaterală de creditare emisă de către Bancă;
- În cazul achiziţionării unui imobil care a mai facut obiectul unei finanţări garantate din cadrul Programului, pentru care interdicţia de înstrăinare a expirat, acordul emis de MFP pentru înstrăinarea locuinţei achiziţionate din cadrul Programului şi pentru ridicarea temporară a interdicţiei de grevare cu sarcini a locuinţei achiziţionate de către vânzător.