Autoritățile nu au reușit până acum să acceseze fonduri europene pentru a construi măcar o autostradă care să lege Oltenia de restul țării, iar drumul expres Craiova – Pitești se află în chinurile facerii de mai bine de zece ani: lucrările nu au fost demarate nici până în ziua de azi.
În schimb, autoritățile locale din cele cinci județe ale Olteniei au reușit să acceseze sute de milioane de euro de la Uniunea Europeană pe POR 2007-2013 și se străduiesc să obțină finanțări și pe POR 2014-2020. Studiu de caz: micul municipiu Băilești, din județul Dolj, cunoscut drept „orașul lui Nea Mărin, Amza Pellea“, care a devansat Craiova în intenția de a dota municipalitatea cu autobuze electrice, printr-un proiect cu finanțare europeană nerambursabilă. Primăria Băilești a accesat bani europeni pentru a introduce transportul public de călători, pentru a construi parcări cu plată și pentru a reface rețeaua de drumuri.
Informația pe scurt:
• În Oltenia nu există nicio autostradă care să lege regiunea de restul țării.
• Drumurile precare din multe județe și municipii din regiune necesită modernizări.
• Pe Axa 1 a POR 2007-2013, în Oltenia au fost reabilitate și modernizate circa 150 km de străzi urbane.
• Pe Axa 2 a POR 2007-2013, în toate județele Olteniei s-au obținut finanțări pentru repararea și modernizarea mai multor kilometri de drumuri, după cum urmează:
• 487,29 kilometri (pe lungime) de drumuri județene;
• 16,9 kilometri de străzi orășenești;
• 20,65 kilometri șosele de centură (construite).
• Pe Axa 2 „Îmbunătățirea infrastructurii de transport regionale și locale“ a POR 2007-2013, Oltenia a accesat 165 de milioane de euro de la UE pentru modernizarea de drumuri și crearea de centuri ocolitoare.
• Cele mai mari investiții în infrastructura rutieră din Oltenia s-au făcut pe Axa 6 a POR 2014-2020.
• Municipiul Băilești, din județul Dolj, surprinde printr-un proiect de anvergură de aproximativ 10 milioane de euro, prin care se introduce transportul urban de călători cu autobuze electrice, se conturează parcări cu plată, piste de biciclete, se reabilitează drumuri urbane și chiar se pot închiria biciclete.
Oltenia nu are nicio autostradă care să lege regiunea de Est, Centru sau Vestul țării. De peste zece ani, autoritățile au promis fie construirea autostrăzii Craiova – Pitești, fie realizarea unui drum expres pe aceeași rută. Ultima variantă vehiculată în spațiul public este cea de realizare a unui drum expres pe ruta Craiova – Pitești, defalcat pe patru tronsoane, cu fonduri europene nerambursabile pe Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020 și cu cofinanțare de la bugetul de stat. În a doua parte a lunii octombrie, a ieșit la iveală faptul că lucrurile sunt departe de a fi „în grafic“. Și asta cu toate că, pe 1 octombrie, oficialii din guvern anunțaseră la Craiova, cu surle și trâmbițe, că au fost „desemnate contractele de proiectare și execuție“ pentru drumul expres Craiova – Pitești.
Nu doar drumul expres este așteptat cu mare interes în regiune, dar și centura ocolitoare a Balșului (județul Olt), cunoscut fiind faptul că în micul orășel pe care îl tranzitează toată lumea care vrea să ajungă la Pitești sau București se formează o aglomerație de nedescris.
Bani europeni, drumuri românești
Dacă la capitolul autostrăzi Oltenia lasă de dorit, mai multe drumuri județene și artere de circulație din municipii au fost reabilitate și modernizate cu bani de la Uniunea Europeană. Autoritățile publice din cele cinci județe ale Olteniei – Dolj, Gorj, Olt, Mehedinți și Vâlcea – au modernizat sute de kilometri de drumuri și au construit centuri ocolitoare cu fonduri europene, obținute pe cele două axe ale Programului Operațional Regional (POR) 2007-2013 destinate finanțării investițiilor în infrastructură, respectiv pe Axa 1 „Sprijinirea dezvoltării durabile a orașelor – poli urbani de creștere“ și pe Axa 2 „Îmbunătățirea infrastructurii de transport regionale și locale“.
„Ca urmare a implementării contractelor din cadrul Axei 1 a POR 2007-2013, s-au reabilitat și modernizat circa 150 km de străzi urbane. Aceste rezultate se adaugă celor obținute de către proiectele implementate în cadrul Axei 2, respectiv: 487,29 kilometri (lungime) drumuri județene reabilitate/modernizate; 16,9 kilometri de străzi orășenești reabilitate/modernizate; 20,65 kilometri lungime șosele de centură reabilitate/construite“, au precizat la solicitarea GdS și PressHub reprezentanții Agenției pentru Dezvoltare Regională (ADR) Sud-Vest Oltenia.
În cele ce urmează, detaliem pe fiecare județ ce fonduri europene s-au obținut pentru cele mai importante artere de circulație din cele cinci județe ale regiunii. Pe Axa 2 au fost depuse 49 de proiecte și au fost contractate 22 de proiecte, în valoare finală solicitată de 165 de milioane de euro.
Dolj: investiții mari în infrastructura rutieră
Sume mari au fost investite pe drumurile județene. Reabilitarea și modernizarea unui drum județean pe tronsonul Segarcea – Cârna (Dunăreni) a costat 45 de milioane de lei, din care banii nerambursabili de la Uniunea Europeană au totalizat 36 de milioane de lei. După lungi așteptări, asfaltarea s-a încheiat. Pe harta interactivă postată pe site-ul propriu de către ADR Sud-Vest Oltenia, proiectul figurează ca fiind finalizat.
Sume mari din fonduri europene au fost cheltuite pentru reabilitarea și modernizarea drumului județean DJ 606, de la Craiova (DN65) până la limita județului Mehedinți, iar pentru această investiție s-au cheltuit 86 de milioane de lei, din care fonduri europene au fost 70 de milioane de lei.
În Craiova au fost accesați bani europeni pentru cele mai importante artere de circulație din muncipiu, în special pentru bulevardele Decebal, Calea București, Nicolae Titulescu și Râului. Și centura ocolitoare a municipiului, cunoscută drept Centura de Nord a Craiovei, a avut o finanțare totală de 55 de milioane de lei, din care 42 de milioane au venit de la UE.
În unele cazuri au apărut probleme în implementare, însă unele au fost rezolvate pe parcursul derulării proiectului. La ora actuală, mai sunt probleme doar pe bulevardul Râului, unde a fost declarată câștigătoare asocierea de firme formată din Tel Drum – lider de asociere, Dancor Romconstruct, Imob Lux Construct și Garden Center Grup. Despre cum a fost făcută praf strada Râului, la doi ani de la finalizarea lucrărilor realizate de Tel Drum, citiți într-un articol anterior marca GdS și PressHub.
În Craiova, cea mai mare sumă din bani europeni a fost atrasă pentru construirea unui pasaj suprateran pe cea mai circulată arteră din urbe. Proiectul „Construirea unui pasaj suprateran în vederea descongestionării traficului rutier din zona metropolitană Craiova – realizare pasaj denivelat suprateran peste intersecția de la km 0 al municipiului Craiova în vederea preluării traficului auto pe E70, respectiv strada Calea București – bulevardul Nicolae Titulescu“ a avut o finanțare de 54 de milioane de lei, din care 42 de milioane de lei au reprezentat valoarea nerambursabilă. Pasajul suprateran a fost gândit ca să fluidizeze traficul din centrul municipiului, însă la nici doi ani de la darea în folosință, au apărut problemele. Tot în Zona Metropolitană a Craiovei a apărut pasajul denivelat subteran, pe sub intersecția străzii Arieș cu strada Al. I. Cuza și respectiv cu strada Împăratul Traian, în vederea preluării traficului auto din centrul orașului. Despre aceste pasaje vom discuta pe larg în articolele viitoare.
Proiectul intitulat „Fluidizarea traficului rutier în municipiul Craiova, pe axa de transport est-vest prin reabilitarea bulevardului Decebal – Dacia“ a avut o valoare de 33.315.683 de lei, din care peste 27 de milioane de lei au fost bani europeni nerambursabili.
În acest timp, municipiul Băilești achiziționează autobuze electrice înaintea Craiovei
Un municipiu din Dolj cu circa 17.000 de locuitori, cunoscut drept „orașul lui Nea Mărin“, pentru că acolo a trăit marele actor Amza Pellea, s-a transformat în „aspirator de fonduri europene“.
Pe vechiul POR, cu un proiect cu valoare totală de 38,5 milioane de lei, Primăria Băilești a modernizat o parte din străzile din municipiu. Fondurile europene accesate pe acel proiect au fost de 30,5 milioane de lei. Altă parte a drumurilor din Băilești va fi reabilitată începând de anul viitor, tot cu fonduri europene, dar într-un alt proiect mai mare.
În alt proiect, Primăria Băilești va achiziționa autobuze electrice înaintea Craiovei. Pe noul POR 2014-2020, Primăria Băilești a câștigat finanțarea pe un proiect integrat amplu pe un plan de mobilitate urbană durabilă, proiect ce totalizează aproape 10 milioane de euro (46 de milioane de lei). Pe Axa Prioritară 3, Obiectiv specific 3.2 „Reducerea emisiilor de carbon în zonele urbane, bazată pe planurile de mobilitate urbană durabilă“, Băileștiul lui Nea Mărin a câștigat un proiect numit „Îmbunătățirea mobilității urbane și reducerea emisiilor de CO2 în municipiul Băilești“.
„Suntem printre primele localități din țară care demarăm un astfel de proiect cu finanțare europeană, proiect care este conceput pe un plan de mobilitate urbană durabilă. Conține șapte proiecte integrate, printre care introducerea transportului ecologic în comun în Băilești, prin achiziționarea a cinci autobuze electrice, realizarea de parcări; centru intermodal, cu stație de capăt tot intermodală; reabilitarea trotuarelor; pistă nonmotorizată; dotarea cu 100 de biciclete pentru închiriat; introducerea unui sistem de e-ticketing pentru parcări, mașini și biciclete; proiectul cuprinde inclusiv modernizarea a 15,2 kilometri de străzi. Deja lucrurile sunt avansate pe acest proiect. Așteptăm să semnăm contractul de finanțare“, a declarat pentru GdS și PressHub primarul din Băilești, Costel Pistrițu.
El a mai precizat că, prin acest proiect integrat cu finanțare europeană, se va introduce transportul public de călători în municipiu: „Înființăm patru trasee, pentru transportul public din Băilești, plus un traseu de rezervă. Pe acele trasee vor circula cele cinci autobuze electrice pe care le achiziționăm prin proiect. Ca dimensiuni, sunt între un autobuz normal și un microbuz. Au 28 de locuri pe scaun și încă 30 de locuri în picioare. Am înființat firma care se va ocupa de transportul în comun, SC Trasnport Public Băilești, iar anul viitor încep lucrările pe acest proiect“.
Și în Filiași au fost atrase fonduri europene pentru modernizarea de străzi, pe un proiect de 14 milioane de lei, din care de la UE au fost atrași 11 milioane de lei.
În Dolj s-a mai realizat cu fonduri europene modernizarea DJ552, Craiova – Mofleni – Bucovăț – Terpezița – Sălcuța – Vârtop – Caraula – Cetate. În total, pe această axă au fost atrase fonduri europene de 180 de milioane de lei, iar contribuția națională a fost de 27 de milioane de lei. În total, valoarea proiectelor finanțate a fost de 213 milioane de lei.
Vâlcea: Cele mai mari sume atrase pe Axa 6 a POR 2014-2020
În județul Vâlcea, pe POR 2007-2013, pe Axa 1 „Sprijinirea dezvoltării durabile a orașelor – poli urbani de creștere“ a fost reabilitată artera de legătură între strada Știrbei Vodă și strada Morilor, inclusiv podul peste râul Olănești, cu o valoare totală de 5 milioane de lei, din care valoarea nerambursabilă a fost de 3,8 milioane de lei. Proiectul a fost finalizat la această dată, conform datelor publicate pe harta interactivă a proiectelor cu fonduri europene, postată de ADR Sud-Vest Oltenia.
Pe Axa 2 – „Îmbunătățirea infrastructurii de transport regionale și locale“, Consiliul Local Drăgășani a aplicat pentru a construi centura de ocolire a municipiului. Valoarea totală a proiectului a fost de 23.499.488 milioane de lei, din care 18 milioane de lei au fost bani de la UE.
Tot pe Axa 2 a fost reabilitat și modernizat un drum județean Ionești – Olanu-limita județului Olt, pe o porțiune de 9 kilometri. Proiectul a presupus și construirea a două poduri din beton armat. Valoarea totală a proiectului a fost de 26.401.746 de lei, din care 21 de milioane au fost bani nerambursabili. Și modernizarea drumului Bălcești – Gorunești – limita județului Olt a atras 14 milioane de lei din fonduri europene, tot pe Axa 2 a POR, valoarea totală a proiectului fiind de 19 milioane de lei.
Tot în Vâlcea, pe Axa 6 a POR 2014-2020 au fost atrași cei mai mulți bani europeni din toată regiunea, până la acest moment. Conform datelor furnizate de ADR Sud-Vest Oltenia, la solicitarea GdS, au fost depuse proiecte pentru reabilitarea mai multor drumuri din Vâlcea, cum ar fi: „Modernizare DJ 678 A, DN 64 (Tătărani) – Bratia Vale – Cocoru – Dealu Mare – Predești – Corbii din Vale – Popești – Ginerica – limita județului Argeș; modernizare DJ 703G, Jiblea – Sălătrucel – Berislăvești – limita județului Argeș; modernizarea DJ 678, de la limita județului Olt – Drăgoești – Casa Veche – Drăgioiu – Galicea – Bratia – Cremenari – Bercioiu – Ruda – Bârsești – Barza – Budești (DN7 – E81)“.
Banii europeni atrași de județul Vâlcea pe această axă au totalizat 268 de milioane de lei, contribuția națională fiind de 41 de milioane de lei. Valoarea totală a proiectelor este de 317 milioane de lei.
178 de milioane de lei de la UE pentru drumurile din Mehedinți
În județul Mehedinți, pe vechiul POR 2007-2013, tot pe Axa 1 au fost modernizate mai multe rețele urbane de străzi în Drobeta Turnu Severin. Și o serie de drumuri județene au prins contur cu bani europeni. Este vorba despre modernizarea și consolidarea DJ 670 Marga (DJ607B) – Baia de Aramă (DN 67D) de la kilometrul 21 la kilometrul 56. Valoarea întregului proiect a fost de 45 de milioane de lei, din care fondurile nerambursabile au totalizat 34,5 milioane de lei.
Tot în Mehedinți au fost depuse proiecte pentru modernizarea unor drumuri județene, proiecte depuse pe Axa 6 a noului POR 2014-2020, pentru care se așteaptă să se semeze finanțarea.
Printre cele mai importante proiecte de reabilitare și modernizare a drumurilor județene amintim: drumul Gruia – Rogova; Oprișor – Bălăcița – Gvardinita – Bâcleș; drumul Plopi – Izvoralu; Strehaia (DN 67A) – Grozești – Păsărani – limita județului Gorj.
Valoarea totală a proiectelor eligibile a fost de 213 milioane de lei, din care 179,8 milioane contribuția Uniunii Europene și 27,5 milioane de lei contribuția națională.
Președintele Consiliului Județean (CJ) Mehedinți, Aladin Georgescu, a precizat că 43% din rețeaua de drumuri județene va fi reabilitată cu fonduri europene. „Știm cu toții că proiectele cu finanțare externă nu sunt foarte ușor de gestionat, în sensul că de la depunerea cererii de finanțare până la începerea efectivă a lucrărilor se scurge timp necesar întocmirii documentațiilor, proiectului tehnic, la care se adaugă procedurile de licitație pentru proiectare și execuție efectivă. Din păcate, așa cum stau lucrurile, e greu să vorbim acum despre drumuri reabilitate cu fonduri europene. Putem vorbi însă despre contracte semnate pe Programul Operațional Regional 2014-2020 pentru modernizarea infrastructurii rutiere în județul Mehedinți în valoare de aproape 120 de milioane de euro. Aici vorbim despre peste 300 de kilometri de drumuri județene care sunt prinse în proiecte de reabilitare, cu finanțare europeană. Asta înseamnă 43% din drumurile județene din Mehedinți. Dacă este să vorbim despre axe, Axa Prioritară 6 – Îmbunătățirea infrastructurii rutiere de importanță regională este cea care ne-a oferit posibilitatea de a moderniza drumurile județene“, a precizat Aladin Georgescu.
Și în Olt și Gorj se investește în drumuri, cu fonduri europene
Autoritățile din Olt au obținut proiecte de finanțare pentru modernizarea drumului județean DJ 546, pe ruta Dăneasa (la intersecția cu DN6) – Slatina (intersecție DN65) – Verguleasa (intersecție DN67B).
Fondurile europene accesate pe Axa 6 de județul Olt se ridică la 104 milioane de lei, contribuția națională fiind de 16 milioane de lei. Valoarea totală a finanțărilor pe noul POR este așadar de 120 de milioane de lei.
Potrivit datelor de la ADR Sud-Vest Oltenia, în județul Gorj s-au obținut importante fonduri nerambursabile de la UE pe noul POR, pentru modernizarea drumului județean ce traversează localitățile Câmpu Mare – Albeni – Călugăreasa – Prigoria – Zorlești – Alimpești, până la intersecția cu DJ 675C. Alte fonduri importante s-au obținut și pentru modernizarea drumului județean (675C) cu originea în DN 67B, ce traversează localitățile Târgu Logrești, Popești, Bustuchin, Poiana Seciuri, Seciurile, Roșia de Amaradia, Becheni, Corsoru, Alimpești, Sârbești, Cipercenii de Olteț, până în DN 67.
Totalizând valoarea proiectelor pe Axa 6, aflăm că județul Gorj atrage bani europeni (de la FEDR) de 137 de milioane de lei. Finanțarea totală este de 166 de milioane de euro.