Caută pe site
Publică anunț în ziar
curierul-national-logo Logo-Curierul-National-Blck
Publică anunț în ziar
  • Actualitate
  • Economie
    • Agricultură
    • Asigurări
    • Auto
    • Companii
    • Construcții
    • Energie
    • Finanțe și Bănci
    • Fiscalitate
    • HR
    • Imobiliare
    • IT
    • Retail
    • Transporturi
    • Turism
  • Extern
  • Politic
  • Cultură și Educație
  • Sport
  • Opinii
Reading: Suzan Pitt, o voce de avangardă a artei moderne
Distribuie
Curierul NationalCurierul National
Search
  • Actualitate
  • Economie
  • Extern
  • Opinii
  • Politic
  • Sport
  • Salvate
  • PUBLICAȚIA
    • Despre noi / Contact
    • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Redacția
Have an existing account? Sign In
Follow
Cultură și EducațieOpinii

Suzan Pitt, o voce de avangardă a artei moderne

Mihai Gîndu
Autor Mihai Gîndu
Publicat 11 iunie 2024
Distribuie
Suzan Pitt Foto: mubi.com

Puțini artiști contemporani au reușit să îmbine originalitatea, pasiunea și elementul-șoc, păstrându-se însă între granițele artei autentice așa cum a făcut-o Suzan Pitt. Văzându-i picturile, îți amintești de Kandinsky și de Dali, văzându-i scurtmetrajele gândul te poartă la Alejandro Jodorowsky, dar în același timp îți dai seama că ai de-a face cu o operă originală, care nu a mai fost concepută și redată astfel.

Cu tușe aparte și care intrigă, pictorița, regizoarea și designer-ul Suzan Pitt este, fără îndoială, o voce de avangardă a artei moderne.

La cinci ani de la trecerea în neființă, am ales să prezentăm iubitorilor de artă câteva impresii, date biografice și cronici la două dintre cele mai cunoscute scurtmetraje ale sale.

Suzan Pitt Kraning (născută Suzan Lee Pitt, la 11 iulie 1943, în Kansas City, decedată la 16 iunie 2019, în Taos, New Mexico), a fost o regizoare de film și de animație, designer și pictoriță americană, faimoasă pentru scurtmetrajele sale suprarealiste.

Deși este cunoscută mai mult pentru filme, succesul financiar i-a fost asigurat în primul rând de picturi, care au fost expuse la Muzeul de Artă Modernă din New York, Centrul de Artă Walker, din Minneapolis, și Muzeul Ludwig din Köln. A predat, de asemenea, animație la Universitatea Harvard, Colegiul de Design și Artă din Minneapolis și Institutul de Arte din California (date preluate de pe Wikipedia).

Asparagus (1979)

Foto: IMDb

Animație suprarealistă încărcată de erotism și simboluri bizare, pe un fundal sonor straniu, Asparagus oferă cinefilului o evadare într-un microunivers de factură psihedelică

În aceeași tentă de animație suprarealistă cu care ne-a obișnuit, Suzan Pitt încearcă în Asparagus, parcă mai mult decât oricând, să-și hipnotizeze spectatorul.

Pe un fundal sonor care trece de la un scurt fragment de muzică jazz la acorduri ciudate, pe ecran se succed cadre bizare, desprinse parcă dintr-o experiență psihedelică.

Văzându-le, te gândești la pictorii suprarealiști, la magia asocierilor stranii și, într-o anumită măsură, la Alejandro Jodorowsky, care într-unele pelicule ale sale încearcă să surprindă cinefilii prin mijloace similare (fără a face însă animație).

Fie că agreezi acest tip de experiență cinematografică sau nu, un lucru e cert: vei intra, pentru aproximativ 18 minute, într-o altă lume.

- Publicitate -

O lume paralelă, o lume a imaginației și reveriei, o lume în care desenele prind viață.

Plante exotice, simboluri falice, decoruri stranii se succed într-un ritm amețitor.

Imaginea tremură uneori, muzica stranie continuă, eroina acestei animații – văzută aproape tot timpul din spate, apoi, când unghiul se schimbă, va purta o mască – se pierde într-o experiență hipnotică în care apar, la un moment dat, și niște măști stranii.

Apoi femeia (care nu are un chip definit) ajunge într-un teatru ciudat, unde cavalcada suprarealistă continuă, iar spectatorii sunt ei înșiși niște păpuși animate.

Acest laitmotiv însoțește privitorul de la un cap la altul al peliculei – poate părea repetitiv, dar în ansamblul ales de Suzan Pitt îți vei da seama că nu mai era loc și pentru altceva, fără să apară ca disonant.

Amestecați un pic de Dali, un pic de Kandinsky, un pic de Huxley, condimentate cu viziuni de factură psihedelică și un erotism fățiș, dar întrucâtva amortizat de pretextul animației și veți avea Asparagus, o realizare neconformistă marca Pitt (care a mai pus în scenă și Jefferson Circus Songs).

Este o realizare care merită cu siguranță să se înscrie într-un top al scurtmetrajelor de văzut și eventual de revăzut, o creație care condimentează ansamblul cu ingrediente de calitate, purtând departe imaginația cinefilului dornic de experiențe noi.

Jefferson Circus Songs (1975)

Foto: mubi.com

Animație suprarealistă cu un fond sonor de efect, joncțiune între universul copilăriei și cel al vieții adulte, scurtmetrajul Suzanei Pitt este un mozaic interesant conceput.

Într-o tentă suprarealistă, cu o animație de efect, Jefferson Circus Songs îmbină elemente stranii cu cele obișnuite în astfel de scurtmetraje și, după o părere personală, face o joncțiune reușită artistic între universul copilăriei și cel al vieții adulte.

Cu un fond sonor care ajută spectatorul să plonjeze într-un microunivers aparte, pelicula regizoarei Suzan Pitt atinge, cu siguranță, și anumite zone ale subconștientului.

Universul magic al scenelor care pot fi întâlnite la circ sau într-o reprezentație oarecare se întrepătrunde cu anumite viziuni, după cum spuneam, de factură suprarealistă ale cineastei americane, care a fost cunoscută și pentru filme de animație, pictură și design de modă. O creatoare originală și plurivalentă.

Cavalcada scenelor cu personaje pitorești, costumate bizar, se succede cu repeziciune și ar putea oarecum șoca privitorul neavizat, însă sunt convins că cei care au luat deja contact cu scurtmetrajele cu elemente de fantezie, încărcate de simboluri neobișnuite vor aprecia Jefferson Circus Songs ca o realizare aparte, ce își păstrează o notă de originalitate, o tușă distinctivă.

Cromatica amețitoare și fondul sonor hipnotic au un efect aparte într-o animație al cărei fundal feeric este întrepătruns de elemente ușor disonante.

Concepută ca o mini-reprezentație teatrală/de circ atemporală, situată de asemenea într-un spațiu nedefinit, Jefferson Circus Songs își propune să se adreseze spectatorului în primul rând prin mijloace senzoriale, prin îmbinări de efect între imagine, cinematică și sunet.

În partea finală, face de două ori referire la naștere, care este văzută ca un element definitoriu pentru caruselul vieții și al morții, pentru ciclul etern al existenței terestre.

Spre deosebire de unele creații ale lui Peter Tscherkassky, cu care are vagi tangențe, scurtmetrajul Suzanei Pitt are mai multă continuitate și cursivitate, deși își păstrează cursul strident, un pic nenatural (însă în sensul bun al cuvântului).

Per ansamblu, o realizare memorabilă în genul său, dătătoare de fiori și emoții ușor contradictorii, o privire sur-realistă aruncată asupra unui mozaic animat interesant conceput.

Distribuie articolul
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Reddit Telegram Email Copy Link Print
Distribuie
Articolul anterior Comitetul Internațional al Crucii Roșii dorește o mai amplă cooperare cu China
Articolul următor Omar Khayyam – un geniu al Orientului medieval
Niciun comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

-Publicitate-
Ad imageAd image

Ultimele articole

Vizite la Brno
Cultură și Educație
Surpriză în finala Cupei Mondiale a Cluburilor: Chelsea cucerește trofeul învingând la scor de neprezentare PSG!
Sport
Simina Tănăsescu este noul preşedinte al Curţii Constituţionale
Politic

RSS Știri Fotbal

  • Start în trombă pentru „Șepcile Roșii”: 4-1 în deplasare cu Metaloglobus
  • Victorie la scor pentru Steaua în primul meci din Bulgaria. Transfer în defensivă!
  • Steaua peste FC FCSB! Cum s-au clasat cele două cluburi în topul academiilor de fotbal
  • Spectacol total în primul amical al Stelei din această vară! S-au marcat șapte goluri!
  • Cinci dintr-o lovitură! Steaua a transferat doi spanioli și trei români

Citește și

Cultură și Educație

Ioan-Aurel Pop, al doilea mandat de președinte al Academiei Române

2 minute
Cultură și Educație

Gânduri și trăiri curate alături de ”frații întru condei ” din Cluj și Baia Mare

8 minute
Cultură și Educație

”Cea mai rea fată din lume”, o poveste despre devenire și maturizare, în cinema din 4 februarie

3 minute
Cultură și Educație

Steagul secuiesc a fluturat în armata lui Mihai Viteazul contra turcilor și a nobililor!

7 minute
favicon curierul national favicon curierul national
  • EDIȚIA DIGITALĂ
  • ABONAMENT DIGITAL
  • PUBLICĂ ANUNȚ ÎN ZIAR
  • CONTACTEAZĂ-NE

PUBLICAȚIA

  • Despre noi
  • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Anunțuri Mică Publicitate
    • Advertorial
  • Redacția
  • Contact

ȘTIRI

  • Actualitate
  • Extern
  • Cultură și Educație
  • Politic
  • Sport
  • București

BANI

  • Economie
  • Companii
  • IT
  • Agricultură
  • Energie
  • Fiscalitate
  • Imobiliare
  • Turism

PARTENERI

  • B1 TV
  • Gazeta de Sud
  • Money Buzz!
  • Știrile de Azi
  • Goool.ro
  • Bucharest Daily News
  • Slatina Buzz!

BUN DE AFACERI, DIN 1990

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?