Una dintre preocupările de bază pentru educația viitorului este felul în care inteligența artificială (IA) poate fi valorificată pentru a crea experiențe de învățare personalizate, care să stimuleze implicarea elevilor și să susțină bunăstarea lor mentală și emoțională. IA este în
top 5 tendințe în educație și remodelează toate industriile, inclusiv educația. Modul în care învățăm trebuie să se schimbe – îmbrățișarea tehnologiei și a învățării pe tot parcursul vieții devin esențiale într-o lume în perpetuă transformare.
În acest context, înainte de începerea unui nou an școlar, 450 de profesori, elevi, părinți, consilieri școlari și decidenți în domeniul educației au participat la Conferința EduX: Viitorul Educației și Consilierii în Carieră a Elevilor, sub umbrela EduZ* Conference 2024: Transforming Learning in the World of AI, o dezbatere care modelează viitorul învățării.
Conferința Conferința EduX: Viitorul Educației și Consilierii în Carieră a Elevilor vine în continuarea lansării broșurii „Instrumente Digitale de Ghidare a Carierei Elevilor” și este o inițiativă în cadrulproiectului „EDU X: Viitorul Educației și Consilierii în Carieră. Utilarea CONSILIERILOR ȘCOLARI din SECTORUL 3 cu instrumente digitale de ghidare a CARIEREI ELEVILOR”, proiect derulat de Asociația INACO și finanțat de Primăria Sectorului 3 cu fonduri nerambursabile de la bugetul local.
„X reprezintă viitorul, necunoscutul care ne invită să îl desenăm, să îl proiectăm. O metaforă sugestivă pentru educație am găsit-o în proba regală K4 la kaiacul de performanță: elevul reprezintă ștrocul (primul din barcă), cel care ține cârma bărcii, stabilește direcția și frecvența pentru a înainta. Dar viteza bărcii depinde de împingători (următorii 3 din barcă): părinții, care oferă ghidaj și susținere, apoi profesorii care contribuie cu informația, inspirația și magnetismul lor. Al patrulea, ultimul în acest patrulater al sincronicității și al performanței, e cel ocupat de consilierul școlar, despre care vorbim, din păcate, cel mai puțin. De împingători depinde viteza cu care înaintează elevul, forța vântului din pânzele viitorului acelui copil. De la triunghiul educației (elev-profesor-părinte), trecem așadar la patrulaterul educației (elev-profesor-părinte-consilier de carieră), iar rolul fiecăruia e crucial.”, a declarat Andreea Paul, fondatoarea și președinta INACO – Inițiativa pentru Competitivitate.
Andreea Paul, președintă INACO
Asociația INACO a adus în atenția comunității școlare și a opinei publice o dezbatere în care au fost explorate noi orizonturi pentru a îmbunătăți orientarea profesională a elevilor, integrând metode moderne și instrumente digitale inovatoare.
Teme de discuție abordate:
- soluțiile digitale care pot transforma modul în care elevii își explorează opțiunile de carieră, facilitând accesul la informații relevante și personalizate – EvaluareaMAPP (MotivationalAppraisal PersonalPotential), Indicatorul de tip Myers-Briggs (MBTI), Evaluări Meta Career, Cidentify, BetterUp, KuderNavigator, VMock, HollandCode, CareerOneStop, CollegeBoardBright Future, O*NETOnline;
- aplicații interactive care ajută la evaluarea intereselor și abilităților;
- platforme de mentoring online care conectează elevii cu profesioniști în domeniile dorite;
- cele mai frecvente obstacole pe care le întâmpină elevii în explorarea opțiunilor de carieră și cum sunt sprijiniți în depășirea acestora de către consilierii de carieră;
- Diferențe în abordarea consilierii pentru elevii de gimnaziu față de cei de liceu;
- Tendințele actuale din piața muncii și felul în care se regăsesc în consilierea în carieră a elevilor;
- Consilierea elevilor în contextul creșterii importanței competențelor transversale (soft skills);
- Integrarea informațiilor din Ghidul Meseriilor Viitorului în consilierea elevilor pentru a-i pregăti pentru cariere emergente;
- Impactul pe care RoboChat Maria versiunea a doua îl are asupra modului în care elevii își explorează opțiunile de carieră;
- Competențele pe care consilierii trebuie să le dezvolte pentru a rămâne relevanți în fața noilor tehnologii;
- Evoluția strategiilor de consiliere pentru a pregăti elevii în profesii din domenii care astăzi nu există;
- Rolul parteneriatelor între școli și industriile de profil pentru îmbunătățirea consilierii în carieră;
Panelul de discuții a reunitspecialiști din domeniul educației, consilieri școlari și experți în tehnologie:
- Moderator: Serdal Uteu, EduZ Learning & Development Hub coordinator Lumina Instituții de Învățământ;
- Veli Kapcak (William Cognity), autorul cărții “A Comprehensive Guide for School Career Counsellors: Supporting 11-18 Year-Old in Their Career Journey”, Head of Meta Career;
- Marian Crăciun, Doctor în Științele Educației, Directorul Departamentului de Consiliere și Orientare pentru Carieră – Universitatea din București;
- Aura Stănculescu, profesor consilier școlar, director CMBRAE;
- Marcela Claudia Călineci, consilier școlar, Coordonator proiecte educaționale cu finanțare europeană CMBRAE;
- Selim Goruken, consilier școlar și de carieră, Highschool Career Counsellor, Liceul Internațional de Informatică Bucuresti
- Mihaela Hanganu, Consilier Școlar Gimnaziu, Liceul Internațional de Informatică București.
Broșura „Instrumente Digitale de Ghidare a Carierei Elevilor” completează activitatea robochatului Maria, primul consilier vocațional digital pentru elevii din România, care ajută elevii, profesorii, consilierii vocaționali și părinții să descopere meseriile viitorului și să se poată pregăti mai bine pentru acestea.
* EduZ Conference 2024: Transforming Learning in the World of AI este o conferință inovatoare dedicată transformării învățării în lumea inteligenței artificiale. Evenimentul din acest an s-a concentrat asupra impactului profund al inteligenței artificiale asupra motivării și bunăstării elevilor în școli. Experți renumiți, profesori dedicați și educatori deschiși la provocările viitorului din comunitatea educațională s-au reunit pentru a explora viitorul educației. Participanții au avut ocazia să înțeleagă și să aprofundeze concepte inovatoare, să împărtășească idei de pionierat și să se conecteze la cele mai bune practici pentru remodelarea peisajului educațional.Agenda evenimentului a cuprins discursuri care provoacă gândirea, ateliere interactive și sesiuni de colaborare concepute pentru a oferi strategii realiste de integrare a AI în sala de clasă.
Educatori cu experiență, directori de școală și pasionați de tehnologie au beneficiat de informații valoroase și instrumente practice care să îi ajute să navigheze și să prospere în această nouă eră a educației.
INACO – Inițiativa pentru Competitivitate este o comunitate non-profit de manageri, consultanți, analiști, experți în domeniul economic, educațional, conectată la rețeaua de specialiști în economia de stat și privată din România. INACO crede că raportarea la tendințele tehnologice, științifice, economice și sociale ale viitorului prin educație non-formală și consiliere vocațională este obligatorie pentru competitivitatea tinerilor, pentru a fi împliniți în viața profesională, prin corelarea propriilor aptitudini și vocații cu alegerile educaționale și profesionale potrivite.
Echipa de co-autori care a redactat broșura este compusă din consilieri școlari și vocaționali de la CMBRAE (Centrul Muncipiului București de Resurse și Asistență Educațională) și practicieni voluntari la INACO, sub coordonarea Conf. Univ. Dr. Andreea Paul: Adrian Tudor (integrarea versiunii Robochat Maria II), Ana Maria Oancea, Aurelia Florina Stănculescu, Claudia Ana Jarnea, Luminița Doina Mitrofan, Marcela Claudia Călineci, Mirela Mărcuț, Mirela Tanc, Robert Florin Florea, William Cognity, Zilola Navruz.
Parteneri strategici: Meta Career, CMBRAE (Centrul Muncipiului București de Resurse și Asistență Educațională, EduZ Conference 2024: Transforming Learning in the World of AI
Co-finanțatori privați: RBC – Romanian Business Consult, INGENIO Software SA, SCC Erbașu, Transilvania Investments, Infosys