Caută pe site
Publică anunț în ziar
curierul-national-logo Logo-Curierul-National-Blck
Publică anunț în ziar
  • Actualitate
  • Economie
    • Agricultură
    • Asigurări
    • Auto
    • Companii
    • Construcții
    • Energie
    • Finanțe și Bănci
    • Fiscalitate
    • HR
    • Imobiliare
    • IT
    • Retail
    • Transporturi
    • Turism
  • Extern
  • Politic
  • Cultură și Educație
  • Sport
  • Opinii
Reading: ”Un an şi o zi”, radiografie socială sub pretextul unui improbabil thriller
Distribuie
Curierul NationalCurierul National
Search
  • Actualitate
  • Economie
  • Extern
  • Opinii
  • Politic
  • Sport
  • Salvate
  • PUBLICAȚIA
    • Despre noi / Contact
    • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Redacția
Have an existing account? Sign In
Follow
Cultură și Educație

”Un an şi o zi”, radiografie socială sub pretextul unui improbabil thriller

Mihai Gîndu
Autor Mihai Gîndu
Publicat 29 ianuarie 2020
Distribuie

Încă de la începutul celui mai nou roman al său, ”Un an şi o zi”, apărut recent şi în România, la Editura Trei, în traducerea Nadinei Vlădescu, Pascal Bruckner jonglează cu elemente diferite, uneori contradictorii, trecând de la frica de accident cu avionul la un neverosimil număr de strip-tease al unei stewardese, prezentat, alături de anecdota privind cazul unui conferenţiar, cu un umor negru de cea mai bună calitate (ilustrat, mai târziu, şi prin butada ”Toate se pot întâmpla în avion. Chiar şi să ajungi la destinaţie”).

Cititorul este introdus într-un univers aparte, pe care l-a mai întâlnit în scrierile sale: pendulând între luciditate şi visare, între calm aparent şi fiori de groază.

De aici trece la un nivel superior, ce poate fi ilustrat prin cuvintele tatălui Jézabelei, fost pastor: ”Dumnezeu a inventat ceasurile pentru a prinde timpul şi a inventat timpul pentru a-i pedepsi pe oameni”. Refugiul acestuia în microuniversul unei ceasornicării reprezintă o fugă din faţa loviturilor nedrepte ale sorţii, dar şi asumarea unei misiuni, mai mult sau mai puţin imaginare, de a-l ajuta pe Creator să restaureze ordinea originară.

Un anumit fatalism se transmite de la tată la fiică. Jézabel ajunsese să se teamă ”ca nu cumva fiecare secundă de somn să nu fie poarta deschisă către moarte”.

Timpul este, astfel, văzut ca o sentinţă, nu ca o posibilă poartă spre eliberare.

Drumul către o cameră de hotel în care intenţiona să poposească o singură noapte pentru a lua apoi avionul spre Montréal se dovedeşte prilej pentru a intra într-o atmosferă kafkiană, dominată de absurd şi de promiscuu.

Încet-încet, romanul lui Bruckner alunecă (cum era de aşteptat, de altfel) într-un thriller încărcat de o atmosferă sumbră şi cu elemente de ficţiune ce îl fac să pară totuşi improbabil.

Se produce o dereglare în trecerea timpului, iar eroina devine captivă într-un păienjeniş de elemente pe care nu le desluşeşte. Prizonieră în contul unei datorii mult prea mari pentru şederea în hotel timp de un an şi o zi, în loc de o singură zi, Jézabel nu reuşeşte nici să evadeze, nici să înţeleagă ce se întâmplă.

Bizara închisoare în care era închisă devine prilej pentru Bruckner de a relua teme mai vechi, creând o atmosferă promiscuă şi morbidă. Totuşi lectura captivează, fiindcă textul este făcut cu stil.

Jézabel îşi rememorează scene din timpul vieţii tatălui ei. Chiar sarcina încredinţată de acesta, prezentarea ultimei creaţii, Revelaţie, la un salon de ceasornicărie pare un fel de misiune imposibilă, ceva similar căutării Graalului. De altfel, această idee salvează subiectul, care ar fi putut aluneca în banal (cu toate că este bine scris).

O austriacă, Frau Greta Müller, se interesează de tainele ceasului lucrat de tatăl lui Jazz (cum îşi mai numeşte autorul eroina), în timp ce fata căuta în continuare o soluţie pentru a ieşi din acel hotel blestemat.

Viaţa noastră pare a fi scrisă dinainte de societate

Trebuie spus că deseori scrierea lui Bruckner alunecă în satiră, un fel de radiografie parţial amuzantă a unei societăţi pline de arivişti, de snobi şi de persoane cu o moralitate îndoielnică (a se vedea şi portretul absurd, hilar şi ironic care îi este făcut unui milionar texan ce încerca să se apropie de lectură).

- Publicitate -

Spre final, misterul acelui un an şi o zi petrecute în aparenţă dormind este elucidat (deşi acţiunea în sine nu devine cu mult mai verosimilă, ceea ce îmi întăreşte convingerea că este un pretext pentru o analiză mai aprofundată), iar eroina se confruntă cu o problemă de conştiinţă: în schimbul reducerii pedepsei, i se propune să racoleze noi clienţi pentru acel hotel straniu.

Jézabel cedează şi semnează un pact imaginar care, teoretic, îi putea aduce eliberarea, dar practic echivalează cu un pact cu diavolul.

Scapă totuşi, pentru a se reîntoarce la hotel, apoi pentru a pleca din nou, iar în final retrăieşte scenele de la început, când se îmbarcase prima oară în avion.

De fapt, viaţa noastră pare a fi scrisă dinainte de societatea în care trăim, idee sintetizată de Bruckner astfel: ”Şi viaţa ei este un palindrom pe care ea îl trăieşte dinainte înapoi şi dinapoi înainte”. Q.e.d.

Nu este o carte de profunzime decât în unele fragmente. O găsesc mai puţin şocantă sau morbidă decât alte scrieri ale autorului (ceea ce de fapt este un avantaj), dar constituie o lectură plăcută şi incitantă, cu un şarm al ei.

Distribuie articolul
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Reddit Telegram Email Copy Link Print
Distribuie
Articolul anterior Piața de consultanță imobiliară românească și administrarea imobilelor
Articolul următor Calendar
Niciun comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

-Publicitate-
Ad imageAd image

Ultimele articole

Moțiunea de cenzură împotriva Guvernului a picat
Politic
Despre traseele de drumeție de la munte accesibile copiilor
Turism
Top 5 stațiuni montane din România pentru familii, cu facilități pentru copii
Turism

RSS Știri Financiare

  • IT&C becomes Romania’s leading services exporter, with a 6.67% contribution to GDP
  • Romania operates the third-largest deposit return system in the EU
  • IT&C devine liderul exporturilor de servicii. Contribuția la PIB a sectorului a ajuns la 6,67%
  • 1 din 2 români alocă un buget de până la 1.000 de lei pentru Crăciun și Revelion

Citește și

Cultură și Educație

Pianistul italian Roberto Prosseda revine la Ateneul Român,  într-un recital extraordinar

2 minute
Cultură și Educație

O nouă ediție TIFF Sibiu: filme exclusiv în aer liber, între 27 și 30 august

5 minute
Cultură și Educație

Crăciunul la Diva: Maratonul filmelor festive ajunge la final

6 minute
Cultură și Educație

Apostol Mărgărit – ctitorul școlilor românești din sudul Dunării, în a doua jumătate a secolului XIX

36 minute
favicon curierul national favicon curierul national
  • EDIȚIA DIGITALĂ
  • ABONAMENT DIGITAL
  • PUBLICĂ ANUNȚ ÎN ZIAR
  • CONTACTEAZĂ-NE

PUBLICAȚIA

  • Despre noi
  • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Anunțuri Mică Publicitate
    • Advertorial
  • Redacția
  • Contact

ȘTIRI

  • Actualitate
  • Extern
  • Cultură și Educație
  • Politic
  • Sport
  • București

BANI

  • Economie
  • Companii
  • IT
  • Agricultură
  • Energie
  • Fiscalitate
  • Imobiliare
  • Turism

PARTENERI

  • B1 TV
  • Gazeta de Sud
  • Money Buzz!
  • Știrile de Azi
  • Goool.ro
  • Bucharest Daily News
  • Slatina Buzz!

BUN DE AFACERI, DIN 1990

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?