Un comandant-șef de artilerie francez critică strategia coaliției internaționale împotriva grupului Statul Islamic în Siria și Irak

Colonelul François-Régis Legrier, comandant în cadrul coaliției internaționale la operațiuni derulate în Irak și Siria la finele anului 2018 și începutul anului 2019, publică în «Revue de Défense Nationale» un articol ce pune în cauză strategia coaliției internaționale împotriva Statului Islamic, implicând o durată prea mare a operațiunilor, un cost exorbitant și numeroase distrugeri.

Dând drept exemplu luptele pentru cucerirea punctului întărit Hadjin din Siria (lângă frontiera cu Irakul), colonelul Legrier susține că jihadiştii nu au putut alinia decât în jur de 2.000 de combatanți, lipsiți de mijloace tehnologice puternice. Ei nu aveau sprijin aerian, nici mijloace de război electronice, nici forțe speciale, nici sateliți. Or, spune colonelul francez, ar fi fost suficienți doar 1.000 de militari cu dotările de care dispune coaliția internațională și misiunea de la Hadjine ar fi fost îndeplinită în doar câteva săptămâni, scutind populația de distrugerile provocate de mai multe luni de bombardamente. În general, spune comandantul francez de artilerie ce a acționat în sprijinul forțelor kurde, victoria împotriva Statului Islamic în Siria ar fi putut fi obținută mult mai rapid și cu mai puține distrugeri dacă occidentalii ar fi angajat trupe la sol. Or, coaliţia internațională anti-Statul Islamic, sub comandă americană, a procedat, în esență, la operațiuni aeriene, venind în ajutorul Forțelor Democratice Siriene anti-Assad (FDS) și al combatanților kurzi, cu excepția câtorva forțe speciale la sol, în special americane și franceze. În decurs de șase luni, reamintește colonelul francez, mai multe mii de bombe au fost deversate asupra unui spațiu de câteva zeci de kilometri pătrați, având drept rezultat principal distrugerea infrastructurilor (spitale, autostrăzi, poduri, clădiri publice, locuințe etc). Coaliția a «renunțat la libertatea sa de acțiune și a pierdut controlul strategic, conferind FDS desfășurarea operațiunilor la sol», relevă colonelul francez. Legrier a deranjat conducerea superioară militară a Franței prin criticile aduse modului de acțiune a coaliției internaționale împotriva Statului Islamic. Statul Major francez contestă afirmațiile lui Legrier (care-și încheie misiunea actuală în Irak în cursul acestei luni) și sunt în discuție sancțiuni împotriva sa. I s-a precizat că «nu este vorba de libertate de expresie, ci de datoria de a fi rezervat și a păstra secretul legat de operațiunile militare». Colonelul Legrier a fost vizitat la începutul lunii ianuarie în zona în care acționa de chiar ministrul francez al Apărării, dna Florence Parly. Articolul său, intitulat «Victorie tactică, înfrângere strategică?» a fost retras din situl publicației «Revue de Défense Nationale» pe motivul că pune în discuție operațiuni în curs de desfășurare, dar el a fost deja preluat de rețelele de socializare.

- PUBLICITATE -

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!