- Consiliul Concurenței a publicat raportul de activitate pe anul 2019.
- Autoritatea de concurenţă a finalizat 14 investigaţii privind încălcarea Legii concurenţei, cu 1 mai puţin faţă de 2018.
- Din cele 14 investigaţii finalizate, jumătate au fost cazuri de abuz de poziție dominantă.
În 2019 au fost finalizate investigații de impact în domenii esențiale (farmaceutic, servicii conexe instalației de gaze, acces la infrastructura esențială, achiziții publice), care stabilesc poziția CC pentru cazuri viitoare.
Consiliul Concurenţei a aplicat anul trecut amenzi în valoare totală de 96.432.485 lei (20,3 milioane euro), din care companiile au recunoscut aprox 30%. Din totalul amenzilor, cele mai multe au fost aplicate pentru abuz de poziție dominantă, 91%, restul de 9% fiind aplicate pentru carteluri;
Care au fost cele mai importante amenzi din 2019
59.967.944 lei (12.857.897 euro): Roche România SRL pentru abuz de poziţie dominantă pe piața unor produse oncologice din România.
17.650.326 lei (aprox. 3,7 milioane euro): Distrigaz Sud Rețele SRL (DGSR) cu amendă în valoare de pentru abuz de poziție dominantă în zonele pentru care a deţinut licenţă de distribuţie.
6,3 milioane lei (aprox. 1,3 milioane euro): Premier Energy SRL, în calitate de succesor legal al companiei Gaz Sud SA, pentru abuz de poziție dominantă în zonele pentru care a deţinut licenţă de distribuţie
5.042.540 lei (aprox 1,1 milioane euro): 4 companii pentru trucarea unor licitaţii organizate de CNADNR (în prezent CNAIR) în anii 2012 şi 2013, în vederea atribuirii serviciilor de întreţinere curentă pe timp de iarnă (deszăpezire) a drumurilor naţionale şi autostrăzilor aflate în administrarea Direcţiei Regionale Drumuri şi Poduri Cluj Sancţiunile au fost aplicate, astfel: o Diferit SRL – 2,755,562 lei o Selina SRL 1,329,936 lei; o Athos Com SRL – 922,741 lei; o Ritorsa Trans SRL – 34,301 lei.
3.182.184 lei (667.000 euro) 4 companii pentru trucarea unor licitații privind achiziționarea de indicatoare rutiere și/sau lucrări de marcaje rutiere. Amenzile au fost aplicate astfel: o Vesta Investment SRL 725.267 lei; o Helvespid SRL 21.843 lei; o Loial Impex SRL 1.504.279 lei; o Girod Semnalizare Rutieră SRL 930.795 lei.
2.183.552 lei (460.000 euro): Netcity Telecom SRL (fostă Netcity Telecom SA) pentru abuz de poziție dominantă ➢ 449.529 lei (94.240 euro): Safety Securty SRL și Spartan Pază şi Protecţie SRL pentru trucarea unei licitații organizate de Regia Naţională a Pădurilor Romsilva RA, prin Direcția Silvică Hunedoara, în vederea atribuirii contractului: “Contract de prestare servicii de pază – DS Hunedoara 2017“
Ce investigații a declanșat Consiliul Concurenței
În 2019 au fost declanşate 9 investigaţii privind posibile încălcări ale Legii concurenţei, iar la sfârşitul anului, Consiliul Concurenţei avea în derulare 32 de investigaţii privind posibila încălcare a Legii concurenţei.
În 2019, au fost finalizate 9 anchete sectoriale/studii/ analize (Sare deszăpezire, Retail carburanţi, Iluminat public, Alimentare apă, Ciment, iar la sfârşitul anului erau în derulare 17 anchete sectoriale/studii/analize, dintre care 6 au fost declanşate în 2019.
Mai mult, pe parcursul anului, s-au desfăşurat 9 inspecţii inopinate la 44 de sedii şi puncte de lucru.
Concentrări economice
Consiliul Concurenţei a autorizat 75 de concentrări economice, din care una a fost autorizată cu condiţii, respectiv tranzacția prin care OMV Petrom Marketing a preluat a opt stații de distribuție carburanți de la compania ART Petrol. Cele opt stații de distribuie sunt localizate în București și în județele Ilfov, Ialomița, Dâmbovița, Teleorman, Giurgiu și Argeș.
OMV Petrom Marketing și-a luat angajamentul de a vinde patru stații de distribuție carburanți, împreună cu activele care contribuie la funcționarea curentă a acestora: în prezent, trei sunt operate de către Art Petrol (SDC Slobozia, SDC Potlogi, SDC Vasile Lascăr din București) și una de OMV Petrom Marketing, în orașul Alexandria (SDC Petrom 2 Alexandria).
De asemenea, OMV Petrom Marketing s-a angajat ca, pentru o perioadă de zece ani, să nu preia controlul asupra activității vreunei stații de distribuție de carburanți supusă vânzării.
Monitorul prețurilor
În 2019, CC a lansat „Monitorul Prețurilor pentru carburanți și alimente”. Aceasta este o platformă online prin intermediul căreia consumatorii pot verifica atât prețurile alimentelor, dar și ale carburanților, fără a mai fi nevoiți să se deplaseze la locațiile fizice ale magazinelor, respectiv ale benzinăriilor.
Astfel, consumatorii, vor afla care dintre comercianți are cea mai bună ofertă. Aplicația Monitorul prețurilor este dezvoltată de compania Maguay, iar căutările și consultarea aplicației pot fi efectuate doar pe teritoriul țării.
Consiliul Concurenței gestionează platforma, dar datele/informațiile sunt încărcate în aplicație, la nivel național, de către companiile partenere.
Proiectul are o valoare totală de 1.422.346,00 lei fără TVA (305.880 euro) și este finanțat integral de la bugetul de stat. Până la sfârșitul anului au fost înregistrate 5 milioane căutări.