Guvernul României a adoptat miercuri, 25 septembrie a.c., Hotărârea privind aprobarea Strategiei naționale pentru dezvoltarea turismului pentru perioada 2025-2035. Documentul programatic național se suprapune Cadrului Financiar Multianual 2021-2027, precum și Planului Național de Redresare și Reziliență, și urmărește să ghideze și să adopte un plan de acțiune prin care problemele sectoriale să fie abordate și rezolvate în timp util. În același timp, strategia va oferi îndrumare autorităților locale, în stabilirea priorităților de dezvoltare și investiții.
„Pentru prima dată, turismul din România beneficiază de un cadru strategic național, adoptat prin Hotărâre de Guvern, care stabilește direcțiile prioritare pentru transformarea acestui sector într-un motor important al creșterii economice. Strategia națională pentru dezvoltarea turismului pentru perioada 2025-2035 are două obiective generale. Primul se referă la crearea de locuri de muncă în comunitățile locale, inclusiv pentru grupurile vulnerabile. În completare, cel de-al doilea vizează creșterea ponderii turismului în economie, fiind necesară îmbunătățirea accesibilității zonelor turistice, dar și modernizarea infrastructurii, astfel încât să putem atrage turiști cu bugete peste medie”, a declarat ministrul economiei, antreprenoriatului și turismului, Ștefan-Radu Oprea.
Strategia vizează, totodată, întărirea capacității de elaborare a politicilor în domeniul turismului, creșterea gradului de digitalizare și o mai bună adaptare a instrumentelor de marketing la specificul piețelor cu potențial mare. Mai mult, în document au fost introduse și prevederi referitoare la turismul adaptiv, pentru a încuraja crearea de programe dedicate incluziunii persoanelor cu dizabilități. Scopul final este ca, până în anul 2035, România să devină o destinație turistică bine cunoscută, de înaltă calitate, pe parcursul întregului an, axată pe unicitatea patrimoniului său cultural și natural, care să ofere servicii de calibru internațional pentru toți vizitatorii.
„România se menține în topul destinațiilor turistice din întreaga lume care s-au remarcat prin capacitatea de revenire după criza COVID. Organizația Mondială a Turismului semnalează că, pe primul trimestru al acestui an, ne situăm pe locul 6 la nivel mondial și pe locul 4 la nivel european, din perspectiva încasărilor provenite din sosirile turiștilor internaționali, comparativ cu anul pre-pandemic 2019. Acest trend pozitiv s-a observat și în 2023, când creșterea înregistrată a fost de 44%. Ne dorim să continuăm acest parcurs foarte bun, iar strategia națională va oferi, cu siguranță, instrumentele necesare pentru valorificarea și maximizarea potențialului României turistice”, a subliniat ministrul Ștefan-Radu Oprea.
Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului va avea rolul principal în coordonarea elaborării și implementării activităților prevăzute în planul de acțiune al strategiei, colaborând cu alte autorități publice centrale, care vor avea competențe în îndeplinirea unor obiective specifice. Totodată, ministerul de resort va fi responsabil de evaluarea rezultatelor finale ale strategiei. În acest sens, vor fi implementate mecanisme eficiente de monitorizare, cu raportări periodice și ajustări ale acțiunilor în funcție de evoluțiile pieței și nevoile identificate.
Strategia națională pentru dezvoltarea turismului pentru perioada 2025-2035 a fost elaborată în baza dialogului public-privat, de o echipă de lucru a Băncii Mondiale, Secretariatul General al Guvernului, în colaborare cu autoritatea națională în turism. Documentul a fost actualizat în anul 2022, de Ministerul Antreprenoriatului și Turismului.