Caută pe site
Publică anunț în ziar
curierul-national-logo Logo-Curierul-National-Blck
Publică anunț în ziar
  • Actualitate
  • Economie
    • Agricultură
    • Asigurări
    • Auto
    • Companii
    • Construcții
    • Energie
    • Finanțe și Bănci
    • Fiscalitate
    • HR
    • Imobiliare
    • IT
    • Retail
    • Transporturi
    • Turism
  • Extern
  • Politic
  • Cultură și Educație
  • Sport
  • Opinii
Reading: Acest articol trebuia să fie despre Peter Strickland
Distribuie
Curierul NationalCurierul National
Search
  • Actualitate
  • Economie
  • Extern
  • Opinii
  • Politic
  • Sport
  • Salvate
  • PUBLICAȚIA
    • Despre noi / Contact
    • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Redacția
Have an existing account? Sign In
Follow
Cultură și Educație

Acest articol trebuia să fie despre Peter Strickland

Mihai Gîndu
Autor Mihai Gîndu
Publicat 9 octombrie 2019
Distribuie
sursa foto: By hinnk - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=72764344

Dacă m-ar întreba cineva pe cine aş nominaliza pentru titlul de ”copilul teribil al cinema-ului contemporan”, titulatură care ar include şi valoarea, nu doar atributul de a fi capabil de a produce filme-şoc, nu ştiu dacă aş da un răspuns cert, dar cu siguranţă aş oscila între următorii (ordine aleatorie): Yorgos Lanthimos, Peter Strickland şi Kim Ki-duk. (Posibil să omit pe cineva, neintenţionat, iar pe Gaspar Noé nu l-am numit fiindcă, deşi un regizor interesant, nu mi se pare a fi dat filme cu adevărat de valoare).

Despre Lanthimos am mai scris. Despre Kim Ki-duk o voi face după ce îi voi aprofunda filmografia, deocamdată mărginindu-mă să spun că Pieta este o adevărată ”bombă” cinematografică.

Peter Strickland mi-a revenit în atenţie când o cunoştinţă cinefilă s-a arătat entuziasmată de evoluţia fulminantă a acestuia, de la Katalin Varga (2009) la Berberian Sound Studio (2012), The Duke of Burgundy (2014) şi In Fabric (2018).

Am vizionat trailerele filmelor respective şi sunt de părere că afirmaţia ar putea avea deplină acoperire în realitate, poate doar cu rezerva că In Fabric pare uşor comercial.

Strickland pare a face ceva ieşit din comun, s-ar zice că sintagma film-cult a fost creată special pentru el. Îl vei iubi sau îl vei urî, dar nu te poate lăsa indiferent, fiindcă are un ”ce” aparte.

(Katalin Varga, care a fost turnat în România, l-am văzut în urmă cu mulţi ani şi mi s-a părut mediu ca valoare şi realizare).

Deci: unde vedem celelalte filme?

În căutarea… titlului pierdut

Pe DVD nu sunt de găsit, chiar şi pe site-uri mari, precum Cărtureşti sau Libris. Pe canalele HBO sau asemănătoare nici atât, acolo e patria mainstream-ului. Ultima speranţă era Youtube, dar şi aceea mi-a fost spulberată, fiindcă am găsit doar ”Berberian” şi doar în limba italiană, fără subtitrare măcar în engleză. Perseverând, am reuşit să găsesc totuşi un site care promitea, contra cost, vizionarea de filme-cult (o adevărată mină de aur, deşi nu avea o bază de date extrem de mare). Ghinionul a continuat, fiindcă deşi arăta destul de bine, la întrebări frecvente era menţionat ceva despre plată, cu menţiunea că pot apărea probleme fiindcă Paypal îi identifică drept spammeri, deşi nu sunt spammeri etc. Nu vreau să le fac antireclamă, motiv pentru care nici nu le dau numele, poate că oamenii sunt serioşi, dar n-am vrut să risc să încep să am probleme tocmai când folosesc cardul bancar…

După încă un ”maraton” pe parcursul căruia am aflat că site-uri precum Vudu, Tubi, Sony Crackle nu sunt disponibile în Europa, am crezut că am dat peste o nouă ”mină de aur”: serviciul Prime Video, de la Amazon, excelent organizat şi cu multiple posibilităţi de închiriere/abonament/cumpărare, cu o bază de date ce cuprindea şi filmele amintite. Am ajuns chiar până în punctul în care am vrut să închiriez un film, dar am fost înştiinţat, electronic, că plata mea nu a fost validată şi acceptată fiindcă îmi trebuie un card emis pe teritoriul SUA (!).

Reamintesc că am avut şi noi servicii locale de acest gen, Voyo, Digi Play, Seenow, toate ajungând rapid, cam după un an, să nu mai ofere aproape nimic consumatorilor.

În concluzie: n-am decât să rămân cu trailerele.

Stau şi mă întreb: oare trebuie să mai fac multe experimente de acest gen pentru a constata fie că nimănui nu-i pasă, fie că din diverse motive este practic imposibil ca publicul român să aibă acces şi la altceva decât filme unele dintre ele penibile, cu un scenariu demn de clasa a 9-a? Oare chiar trebuie să emigrez în State ca să văd filmele lui Strickland?

- Publicitate -

Fireşte, problema nu mă priveşte doar personal, ci se adresează unui segment mai larg de cinefili.

Şi aşa ajung la o problemă pe care am mai dezbătut-o: e limpede că poţi vedea titlurile cele mai cunoscute dacă te deplasezi până la cinematograf sau dacă plăteşti un abonament HBO sau Netflix. Dar ce facem cu filmele valoroase, dar mai puţin cunoscute?

E un cerc vicios. Marii distribuitori nu se înghesuie, fiindcă ştiu că încasările nu vor fi pe măsură, publicul nu dă năvală, preocupat să vadă Avengers şi Harry Potter, iar în site-urile de streaming gratuit nu am încredere, fiindcă majoritatea sunt pline de viruşi, malware, reclame care se deschid în toate direcţiile ş.a.m.d. Asta dincolo de faptul că nu sunt legale.

Ce facem cu următoarea situaţie: apare un regizor care sparge tiparele, precum Lanthimos sau Strickland, face vâlvă, dar filmele sale nu sunt de găsit sau de accesat legal pe minunatele plaiuri mioritice… (Nici Lanthimos nu are o difuzare cu mult mai bună, cu toate că am găsit The Lobster şi Dogtooth).

E drept? E fair? E de acceptat?

Acest articol trebuia să fie despre Peter Strickland…

Distribuie articolul
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Reddit Telegram Email Copy Link Print
Distribuie
Articolul anterior Lungmetrajul de debut al lui Liviu Săndulescu, Cărturan, va avea premiera mondială la Busan
Articolul următor Caricatura zilei
Niciun comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

-Publicitate-
Ad imageAd image

Ultimele articole

Ilie Bolojan cere verificări urgente în sistemul de justiție după dezvăluirile Recorder: „Lucrurile par grave”
Politic
Antifrauda ANAF, măsuri dure în transportul alternativ ilegal: Amenzi de 3,1 milioane lei și  peste 12.000 de autoturisme suspendate
Featured Fiscalitate
Raportul despre utilizarea Copilot Microsoft, în 2025 – o cale către interacțiunea om-AI
IT

RSS Știri Financiare

  • MedLife a devenit cea mai valoroasă companie a sectorului de sănătate din România
  • Hercesa depășește borna de 600 de apartamente în construcție pe plan local
  • Luca, Petru și Matei domină piața patiseriilor și simigeriilor
  • Campioni la neîncasarea taxelor în UE: România pierde o treime din TVA și din impozitul pe profit

Citește și

Cultură și Educație

Ministerul Educației a lansat proiectul sistemic «Profesionalizarea carierei didactice – PROF»

5 minute
Cultură și Educație

Scrisoare pentru Ciucă și Deca de la Uniunea Sindicatelor Europene din Educație, cu 11 milioane de angajați din sector: Profesorii merită și cer pe bună dreptate condiții decente

3 minute
Cultură și Educație

Manifestarea culturală “Tradiții și obiceuri românești“, pe locurile de naștere ale marilor noștri ierarhi

6 minute
Cultură și Educație

SATUL ÎN CARE ȘCOALA RESCRIE VIITORUL

11 minute
favicon curierul national favicon curierul national
  • EDIȚIA DIGITALĂ
  • ABONAMENT DIGITAL
  • PUBLICĂ ANUNȚ ÎN ZIAR
  • CONTACTEAZĂ-NE

PUBLICAȚIA

  • Despre noi
  • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Anunțuri Mică Publicitate
    • Advertorial
  • Redacția
  • Contact

ȘTIRI

  • Actualitate
  • Extern
  • Cultură și Educație
  • Politic
  • Sport
  • București

BANI

  • Economie
  • Companii
  • IT
  • Agricultură
  • Energie
  • Fiscalitate
  • Imobiliare
  • Turism

PARTENERI

  • B1 TV
  • Gazeta de Sud
  • Money Buzz!
  • Știrile de Azi
  • Goool.ro
  • Bucharest Daily News
  • Slatina Buzz!

BUN DE AFACERI, DIN 1990

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?