Curierul Naţional a participat la o întâlnire cu reprezentanții industriei de plăți online și e-commerce din România pentru a afla detalii despre despre cel mai important eveniment de shopping al anului.
Analizând tranzacțiile realizate prin intermediul procesatorului de plăți PayU, Marius Costin, country manager PayU, a oferit câteva cifre-cheie: „Am început să tranzacționăm foarte mult în jurul orei 7:25 dimineața. Am scalat tranzacțiile de la 25-26 pe minut la 2.140 pe minut. Față de anul trecut avem cu 30% mai multe tranzacții. În ceea ce privește tranzacțiile cross-border, se vede o creștere cu 130% față de anul trecut. Dintre acestea, cele mai multe comenzi au fost lansate din UK. Scopul nostru a fost să înregistrăm cu 25% mai multe tranzacții ca anul trecut, dar în acest moment avem cu peste 30% mai multe. Credem că și valoarea cumpărăturilor va crește cu peste 20% față de anul trecut. În 2013, la primul Black Friday local, am procesat tranzacții de 18 milioane de euro, acum procesăm câteva sute de milioane.”
Acesta a adăugat: „Anul trecut am procesat peste 360.000 de tranzacții, iar protecția Consumatorilor ne-a anunțat că au primit în jur de 300-400 de reclamații. Este un procent rezonabil. Creșterea încrederii în plățile online este unul din motivele pentru care am introdus fast refund, un sistem prin care în maxim 30 de minute ai banii înapoi în cont, în cazul în care te răzgândești. Este un serviciu lansat în urmă cu câteva luni și cred că încrederea ajută la sporirea vânzărilor.”
În completare, George Anghel, director executiv al Asociației de Plăți Electronice din România, a spus că „scopul este să creștem încrederea oamenilor în achiziția cu cardul și plățile online. Este un număr din ce în ce mai mare de tranzacții online. A crescut și numărul de plăți cu un click, dar mai este de lucru pentru a face oamenii să dobândească încredere în salvarea cardului în site sau wallet. Deși avem o creștere a numărului de plăți online cu cardul, se observă că aproximativ jumătate din totalul de clienți și salvează datele de plată cu cardul în site-urile sau aplicațiile respective.”
Florinel Chiș, director executiv al ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online) a spus: „Poate fi cel mai mare Black Friday până acum. Avem un trend crescut încă de la primele ore ale dimineții. A crescut numărul de comenzi din mediul rural, care a trecut la comenzi de pe dispozitive mobile, precum și comenzile din diaspora. majoritatea clienților plătesc la livrare, dar observăm un trend de creștere al plăților cu cardul în e-commerce, sunt comercianți care au un nivel al plăților online de peste 30% și ne așteptăm ca anul acesta unii comercianți să treacă peste limita de 40%”.
Porcul, vedetă de Black Friday
Conform ARMO, un produs interesant care se vinde de Black Friday în acest an este carnea de porc (carcasă sau pulpă) de la un producător foarte cunoscut. O categorie aparte este reprezentată de analizele medicale, sau pachetele de vaccinare, ambele fiind pe un trend în creștere. De asemenea, sunt foarte căutate pachetele de vacanțe/excursii.
Florinel Chiș consideră că fenomenul de creștere a prețurilor înainte de Black Friday, pentru a fi reduse cu această ocazie, nu există. „E-commerce-ul vine cu transparență. Prețurile pot fi monitorizate pe parcursul întregului an. În online poți tot timpul să urmărești prețurile.”
Cât se cumpără online de Black Friday în România?
Conform datelor PayU, valoarea totală a volumelor tranzacţionate online, la ora 14:00, a ajuns la 130,55 milioane de lei, mai mult cu peste 16,4% faţă de anul trecut la aceeaşi ora, când s-au înregistrat aproximativ 112,51 milioane de lei.
Numărul de tranzacţii a ajuns la 200.653, mai mult cu aproximativ 34% faţă de anul trecut la aceeaşi oră. Minutul de aur rămâne 07:28 cu 2.140 de tranzacţii. Valoarea medie a coşului a scăzut de la 659 lei la 645 lei.
Ce se cumpără de Black Friday în România
- IT&C – peste 57% din totalul tranzacţiilor
- eTail – peste 26% din totalul tranzacţiilor
- Servicii – peste 7% din totalul tranzacţiilor
Black Friday în România rămâne un eveniment de interes şi pentru alte ţări
Valoarea totală a volumelor procesate din alte ţări a ajuns la 8,07 milioane de lei, cu peste 73% mai mult comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut
Top 3 ţări din afara graniţelor de unde se cumpără în România rămân:
- Marea Britanie: numărul de tranzacţii creşte la 10.838, peste 5% din totalul tranzacţiilor
- Ungaria: numărul de tranzacţii creşte la 3.867, aproximativ 2% din totalul tranzacţiilor
- Bulgaria: numărul de tranzacţii creşte la 628, aproximativ 0.3% din totalul tranzacţiilor
Cum cumpără românii de Black Friday:
Până la ora 14:00, românii au cumpărat online în rate în valoare de peste 55 milioane de lei. 46% din totalul volumelor tranzacţionate au fost făcute cu un singur click, iar valoarea acestora depăşeşte 60 milioane de lei.