Potrivit Comitetului Economic și Social European, UE trebuie să se concentreze mai mult pe politica de concurență pentru a-și consolida competitivitatea la nivel mondial, pentru a crește productivitatea și pentru a se asigura că piața unică rămâne un pilon al forței economice.
În cadrul ședinței plenare din ianuarie, Comitetul Economic și Social European (CESE) a adoptat avizul ”O politică în materie de concurență în centrul competitivității UE”. Avizul solicită o integrare mai profundă a economiilor naționale și strategii mai inteligente de ajutor de stat pentru a debloca potențialul economic al Europei și pentru a aborda provocările globale cheie, inclusiv digitalizarea, schimbările climatice și reziliența.
Politica de concurență: un instrument strategic pentru creștere
CESE a subliniat faptul că politica concurenței este esențială pentru stimularea inovării, sustenabilității și creșterii economice. „Nu există niciun conflict între concurență și competitivitate”, a spus raportorul Isabel Yglesias. „Cu proceduri simplificate, instrumente flexibile și resurse suficiente, politica de concurență poate genera prosperitate pentru întreprinderile și cetățenii UE.”
Noile reguli de concurență ale UE, cum ar fi Digital Markets Act (DMA) și Foreign Subsides Regulation (FSR), abordează deja distorsiunile pieței și îmbunătățesc poziția globală a blocului. Cu toate acestea, CESE solicită adoptarea de măsuri suplimentare pentru a moderniza evaluările concentrărilor și pentru a se asigura că fuziunile bazate pe inovare sunt controlate în mod eficient, chiar dacă acestea scad sub pragurile actuale ale UE.
Coordonarea ajutorului de stat pentru un impact maxim
Avizul subliniază rolul vital al ajutorului de stat în sprijinirea tranziției ecologice și digitale. Cu toate acestea, subvențiile prost coordonate riscă să submineze productivitatea și creșterea. Studiile arată că o mai bună coordonare în cadrul UE ar putea crește productivitatea cu peste 30%. CESE recomandă alinierea subvențiilor între statele membre pentru a îmbunătăți lanțurile valorice europene și a preveni ineficiența.
Proiectele importante de interes european comun (IPCEI) și Fondul european de competitivitate propus ar trebui concepute cu o perspectivă paneuropeană pentru a stimula inovarea industrială la scară largă. Aceste instrumente trebuie să se asigure că beneficiile sunt distribuite în mod echitabil în întreaga Uniune, promovând sustenabilitatea și reziliența.
Se cer reguli mai stricte
Pentru a poziționa UE ca lider global, CESE subliniază necesitatea următoarelor aspecte:
– o mai bună integrare pentru a reduce subvențiile alocate greșit și pentru a crește productivitatea;
– reguli mai stricte pentru a proteja inovația europeană în timpul achizițiilor străine;
– proceduri simplificate și mai rapide de concurență și de ajutor de stat pentru a crește eficiența;
– o politică de fuziune echilibrată care promovează inovația, sustenabilitatea și investițiile în infrastructură.
CESE salută propunerea de Fond european pentru competitivitate, calificând-o drept un pas în direcția corectă. Fondul ar trebui să se concentreze pe consolidarea lanțurilor valorice europene și să fie gestionat la nivelul UE pentru eficiență și corectitudine maximă.
Un efort unit pentru leadership global
În timp ce Europa se confruntă cu provocări globale complexe, CESE subliniază că politica în materie de concurență trebuie să rămână esențială pentru asigurarea liderului economic global al UE. Prin adâncirea integrării pieței și încurajând inovarea, Europa își poate menține avantajul competitiv, sporind în același timp durabilitatea și rezistența.
”O politică în materie de concurență în centrul competitivității UE” –
noul limbaj de lemn european ascunde de fapt o politica vamala protectionista impotriva concurentilor cu potential mare (China)
ceea ce descurajeaza inovatia in industria auto europeana cata vreme Comisia UE o „apara” de concurenta chineza.
Chestia asta nu poate tine la infinit:
– la Chisinau se pot cumpara masini electrice chinezesti fara taxe vamale exagerate (probabil au un 10% taxe)
– si alte tari europene din afara controlului Comisiei UE (Serbia, Albania, Macedonia, Belarus, Rusia etc.) pot deveni porti de intrare pentru masini chinezesti la preturi mici