Destinată regizorilor aflați la primul sau al doilea film de ficțiune, competiția oficială TIFF 2019 include 12 opere singulare, puternice și provocatoare, din care juriul va alege la final un singur câștigător al Trofeului Transilvania.
„În acest an m-au interesat în principal acele filme care nu se agață conjunctural de contextul sociopolitic actual, alegând fie să-l eludeze complet fie să-l insereze subtil în povești intimiste, explorate temerar dincolo de orice consecințe’’, declară Mihai Chirilov, director artistic TIFF.
Premiile acordate proiectelor unor tineri regizori la edițiile anterioare ale platformei de coproducții Transilvania Pitch Stop (TPS) lansate de TIFF se materializează astăzi în două filme din competiție.
„Monștri” este debutul regizorului Marius Olteanu și, totodată, singurul titlu românesc din cursa pentru Trofeul Transilvania. O poveste de dragoste despre compromis, presiuni sociale și revelații dureroase din viața unui cuplu, un film de-o admirabilă rigoare formală, prezentat în premieră în secțiunea Forum a Berlinalei din acest an, care ajunge la TIFF după un intens parcurs festivalier internațional, deja soldat cu Marele Premiu la Sofia.
Din rândul descoperirilor TPS este și „Omul care i-a surprins pe toți (The Man Who Surprised Everyone)”, cel de-al doilea film al duo-ului rusesc Natasha Merkulova și Aleksei Chupo, care i-a adus actriței Natalya Kudryashowa un premiu de interpretare la Veneția, unde a fost proiectat în secțiunea Orizzonti. Îmbinând elemente din folclorul rus cu probleme sociale circumscrise drepturilor LGBT, filmul spune povestea unui pădurar din taigaua siberiană care, atunci când află că mai are doar două luni de trăit, recurge la o soluție radicală pentru a trișa moartea.
Tot din Rusia vine, în premieră internațională la TIFF, și „Umoristul (The Humorist)”, debutul regizoral al lui Mihail Idov despre o săptămână din viața lui Boris Arkadiev, un actor de stand-up comedy din Uniunea Sovietică a anilor 80, chinuit nu numai de cenzura regimului, ci și de propriile nesiguranțe. Faima lui uriașă, dublată însă de lipsa libertății personale, îi trezește dorința de răzbunare într-o scenă de antologie cu final neașteptat.
Răzbunarea este și motorul poveștii mocnite din cel de-al doilea lungmetraj al islandezului Hlynur Palmason, câștigătorul Premiului pentru cea mai bună regie la TIFF 2018 cu „Iarna trădării (Winter Brothers)”.
Proaspăt selecționat în secțiunea Semaine de la critique de la Cannes, „Alb cât vezi cu ochii (A White, White Day)” îl are ca protagonist pe un polițist taciturn pe care gândul că soția l-ar fi înșelat îl obsedează chiar și la doi ani după moartea acesteia.
Despre răzbunare, dar și despre condiția femeii în societatea tradițională, vorbește și „Pauză (Pause)”, debutul nu lipsit de umor negru al scenaristei, regizoarei și producătoarei cipriote Tonia Mishiali. Captivă într-un mariaj opresiv, lipsit de dragoste, eroina se refugiază într-un imaginar dominat de violență vindicativă până în punctul în care realitatea și fantezia ajung să se confunde.
Lupta unei fetițe de 9 ani de a recâștiga iubirea mamei și locul ei în familie transformă „Copilul-problemă”, prezentat la Berlinala din acest an, într-o experiență viscerală și devastatoare, despre încercările disperate ale sistemului de asistență socială de a o salva pe mica eroină de monștrii din mintea ei psihotică atunci când mama o abandonează pentru a-și proteja ceilalți copii.
De la Berlinală, unde a fost proiectat în secțiunea Forum, ajunge la TIFF și misterul din „Crimă în familie (Belonging)”, o poveste personală din viața tânărului regizor turc Burak Çevik.
Despre dragostea care sfidează normele sociale și consecințele ei vorbește și „Scarborough” (r. Barnaby Southcombe), în care două cupluri intergeneraționale își consumă în paralel poveștile de iubire interzisă departe de ochii lumii, în intimitatea unui orășel parcă suspendat în timp de pe litoralul britanic.
O iubire extrem de complicată este și subiectul sofisticatei comedii romantice „Un om fidel (Un homme fidele)”, distribuită în România de Independența Film.
O poveste de dragoste complicată, de data asta în cheie SF, propun și frații Cesar și José Esteban Alenda în „Fără sfârșit (Not The End)”, în care protagonistul călătorește în timp pentru a repara greșeala cu consecințe tragice din trecut.
Reminiscent marelui câștigător de la TIFF „Stockholm”, această dramă intimistă în doar două personaje a fost nominalizată la Premiile Goya din acest an.
„Monos” este singurul film din competiție care ne plonjează în vremurile agitate pe care le trăim, deși nici el nu recurge la un context sociopolitic explicit. Combinație dinamită între „Apocalipsul acum și Împăratul muștelor”, această fabulă tribală despre supraviețuire, putere și anarhie în rândul unui grup de copii războinici se poate întâmpla oriunde și oricând.
Printre primele nume confirmate în juriul oficial al Competiției TIFF 2018 se numără Denis Côté, Mike Goodridge, precumşi regizorul şi scenaristul Constantin Popescu Constantin Popescu, informează, într-un comunicat transmis presei, Transilvania International Film Festival, Cluj-Napoca.