Bugetul de stat pe 2019 este ,,fragil şi dezechilibrat” şi nu asigură susţinerea dezvoltării economice a investiţiilor, a declarat, luni, Florin Jianu, preşedintele Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), într-o conferinţă de presă.
Potrivit acestuia, bugetul se bazează pe nişte himere, în condiţiile în care este construit pe credite de angajament (5.794,52%), care înseamnă mutarea plăţilor de la un an la altul. Astfel, proiectul de buget nu poate susţine dezvoltarea economică a investiţiilor.
,,Bugetul este fragil şi dezechilibrat. Este construit pe credite de angajament, ca şi anul trecut. Adică nu pleacă de la premise realiste, aşa cum îşi fac bugetele antreprenorii. Bugetul de stat este construit pe nişte himere, adică pe aceste credite de angajament, care înseamnă că mutăm plăţile de la un an la altul, la fel cum în 2018 le-am mutat în 2019. Şi nu ne uităm cine trebuie să plătească la final nota de plată”, a semnalat preşedintele Consiliului Naţional pentru IMM-uri.
CNIPMMR a arătat că orice construcție bugetară bazată pe programare multianuală necesită prevederi distincte: execuția curentă a bugetului, pe de o parte, și execuția multianuală, pe de altă parte. Creditele de angajament privesc această execuție multianuală a bugetului, adică sumele destinate angajării de cheltuieli multianuale, care atrage efectuarea de plăți în exercițiile bugetare viitoare.
Aşadar, cu cât creditele de angajament prevăzute în prezent vor fi mai mari, cu atât mai mare va fi presiunea pe bugetele viitoare, prin plățile care trebuie efectuate în contul cheltuielilor angajate în trecut.
De asemenea, Florin Jianu este de părere că întârzierea cu care a fost adoptat bugetul pentru anul acesta este un lucru ,,foarte grav’’.
,,Atât Uniunea Europeană, cât şi multe ţări din UE îşi construiesc bugetul pe excedent, în timp ce România merge direct pe deficit. Ne-am uitat pe bugetele altor ţări, multe îşi construiesc bugetul pe excedent şi au avut excedent şi anul anterior. Spre exemplu, Suedia, Germania, Cehia, Danemarca, Croaţia, Grecia. Chiar Bulgaria, care are un nivel de taxare mai scăzut, dar care nu a modificat codul fiscal de 12 ani, are excedent bugetar”, a mai afirmat acesta.
Bugetul pentru IMM-uri, redus cu 28,9%
Privitor la reducerea bugetului programelor destinate IMM-urilor, proiectul bugetului pe anul 2019 prevede pentru Ministerul pentru Mediul de Afaceri Comerţ și Antreprenoriat un buget diminuat cu 28,9% comparativ cu 2018.
Potrivit Anexei nr. 3/60 din proiectul bugetului pe anul 2019, pentru programele naționale derulate de Ministerul pentru Mediul de Afaceri Comerţ și Antreprenoriat, comparativ cu realizările din 2017 (1.233.113 mii lei credite bugetare) este prevăzută doar suma de 545.520 mii lei credite bugetare, în condițiile în care, potrivit execuției preliminată 2018, pentru aceste programe anul anterior au fost 865.031 mii lei credite bugetare, fiind estimată și o continuă reducere a bugetului acestor programe (în 2020: 431.115 mii lei, credite de angajament și tot atât, credite bugetare; în 2021: 449.502 mii lei, credite de angajament și tot atât, credite bugetare; în 2022: 450.144 mii lei, credite de angajament și tot atât, credite bugetare).
Tot conform Anexei nr.3/60, se reduc drastic creditele bugetare aferente Programului pentru stimularea înființării IMM-urilor “Start-Up Nation – România” (de la 778.895 mii lei credite bugetare în 2018, la 383.597 mii lei credite bugetare în 2019).
De asemenea, se reduce semnificativ bugetul Programului pentru dezvoltarea activităților de comercializare a serviciilor pe piață (de la 49.949 mii lei credite de angajament în 2018, la 15.392 mii lei credite de angajament în 2019), iar pentru Programul național de microindustrializare creditele de angajament scad de la 74.359 mii lei, în 2018, la 22.678 mii lei, în 2019.