În sesiunea plenară din aprilie a Comitetului Economic și Social European (CESE) a fost adoptat un aviz privind costul ridicat al vieții, ca parte a pachetului de avize ale CESE privind criza costului vieții. Pachetul este alcătuit din șapte avize sectoriale care urmează să fie adoptate în sesiunile plenare din aprilie și iunie, plus un aviz general care va fi adoptat în iulie.
Investițiile în infrastructură, competitivitate și servicii publice esențiale sunt esențiale pentru abordarea actualei crize alarmante a costului vieții, care se răspândește în toată Europa și are consecințe grave pentru gospodării și întreprinderi.
În calitate de voce a societății civile organizate, CESE elaborează și propune în mod activ soluții concrete de politică structurală. În acest sens, Comitetul a tras un semnal de alarmă în sesiunea plenară din aprilie, adoptând avizul său privind creșterea prețurilor în transporturi, energie și locuințe: rolul serviciilor publice de calitate în combaterea costului ridicat al vieții, elaborat de Thomas Kattnig. În aviz, Comitetul afirmă că UE trebuie să consolideze rolul Serviciilor de Interes General pentru a viza investițiile în infrastructură, locurile de muncă de calitate și producția de energie curată și accesibilă în Europa, asigurându-se că nimeni nu este lăsat în urmă, în special în ceea ce privește mobilitatea și sărăcia energetică.
„Creșterea prețurilor la energie și inflația ridicată asociată acesteia au dus la creșteri considerabile ale costurilor începând cu 2021 în multe sectoare ale economiei. Drept urmare, costul vieții pentru persoane și companii a crescut dramatic, iar acest lucru a avut un impact corespunzător asupra competitivității, precum și asupra costurilor sociale și a coeziunii sociale”, a declarat dl Kattnig. ”Serviciile de interes general pot asigura accesul tuturor persoanelor și părților interesate la serviciile esențiale – energie, apă, mobilitate, educație și locuințe – care formează baza unei vieți decente acum și în viitor, indiferent de mecanismele pieței, indiferent de bugetul fiecăruia. Aceste servicii sunt inima Europei noastre sociale. În plus, ele pot atenua impactul inflației și al crizelor datorită spiritului lor non-profit”, a concluzionat el.
Concentrare pe serviciile publice
În opinia CESE, statele membre au nevoie de flexibilitate, autonomie și libertate de alegere pentru a organiza serviciile publice în funcție de propriile alegeri, nevoi și tradiții, asigurând în același timp standarde înalte precum calitatea, siguranța, accesibilitatea și accesul universal. În fața tulburărilor geopolitice, UE trebuie să aibă curajul de a regândi regulile fiscale existente: nu trebuie să fie o contradicție să investești simultan în securitate, protecția climei și infrastructura socială.
Subvențiile pentru combustibili fosili (SCF) continuă să reducă spațiul fiscal al statelor membre pentru a finanța alte priorități, cum ar fi SIG-urile de înaltă calitate și măsurile durabile pe termen lung pentru a atenua criza costului vieții și a crește competitivitatea întreprinderilor. O reducere a SFC-urilor bazată pe o analiză cost-beneficiu poate, prin urmare, oferi sprijin pe termen scurt pentru gospodăriile vulnerabile și soluții mai durabile pentru sisteme de electricitate și încălzire decarbonizate, renovări și acces la SIG-uri accesibile.
Normele speciale pentru SIG-uri și SIEG-uri privind ajutoarele de stat și achizițiile publice trebuie, de asemenea, revizuite temeinic, deoarece limitează modul în care SIG-urile și SIEG-urile pot fi organizate și finanțate. Trebuie stabilit în mod clar care servicii de interes general (SIEG) sunt excluse din legislația privind ajutoarele de stat. De exemplu, pentru anumite SIEG, cum ar fi cele din domeniul locuințelor, al asistenței medicale și al serviciilor sociale, CESE sugerează acordarea unor ajutoare de stat mai mari și a unor termene mai lungi pentru compensarea prestării de servicii.
Propunerile CESE în domeniul transporturilor, energiei și locuințelor
O preocupare majoră este sărăcia energetică și cea a transporturilor, care sunt interconectate și cu care se confruntă un număr tot mai mare de persoane. Pentru a le combate eficient, Fondul social pentru climă și planurile sociale pentru climă sunt instrumente extrem de valoroase. Transportul public joacă un rol crucial în protejarea unei mobilități de înaltă calitate, universale și accesibile și, prin urmare, necesită investiții sociale și ecologice în multimodalitate și interconexiuni. Cu toate acestea, pentru a combate sărăcia în domeniul transporturilor, este esențial să existe o definiție clară, obiective obligatorii și schimb de bune practici.
În ceea ce privește energia, CESE este în favoarea extinderii accelerate a rețelelor și a energiei regenerabile prin procese de acordare a autorizațiilor mai rapide și simplificate. Comitetul susține, de asemenea, eforturile de încurajare a marilor consumatori să genereze propria energie regenerabilă și dezvoltarea rețelelor transeuropene ca infrastructură critică. Reforma pieței energiei electrice introdusă anul trecut nu poate fi decât primul pas către separarea prețurilor la energie electrică și gaze.
În cele din urmă, referindu-se la locuințe, este important de menționat că, în ultimele două decenii, chiriile și prețurile locuințelor au crescut semnificativ mai mult decât venitul mediu disponibil în întreaga UE, constituind un eșec al pieței. În acest context, CESE consideră că investițiile publice în locuințe accesibile și la prețuri accesibile ar trebui să fie o prioritate pentru noul cadru financiar multianual (CFM). Simplificarea normelor, precum și cercetarea și inovarea pot accelera construcția și renovarea și pot reduce costurile acestora. De asemenea, ar trebui acordată o atenție deosebită locuințelor sociale și locuințelor la prețuri accesibile pentru tineri, deoarece acestea sunt puternic afectate de costurile ridicate ale locuințelor.
Criza costului vieții este alarmantă
Conform datelor Eurostat din octombrie 2024, chiriile au crescut cu 3% în ultimul an, în timp ce prețurile locuințelor au crescut cu 2,9% și s-au dublat în nouă state membre ale UE din 2010. Chiriile au crescut în toate statele membre, cu excepția unuia, cele mai mari creșteri fiind în Estonia (+203%), Lituania (+178%), Irlanda (+106%) și Ungaria (+104%). Drept urmare, mulți oameni reduc cheltuielile, în special pentru transportul public.
Economia este încă puternic dependentă de combustibilii fosili, iar acest lucru este legat de multe crize actuale. Pentru a reduce costurile locuințelor și a aborda criza costului vieții, politicile bune în domeniul locuințelor sunt cruciale. Cu toate acestea, pentru a menține nivelul de trai, sunt necesare alte abordări care să garanteze accesul la servicii publice de calitate, cum ar fi asistența medicală, îngrijirea copiilor, educația, alimentarea cu apă, transportul și energia.
Cheltuirea a 40% din venituri pentru locuințe reprezintă o problemă reală, în special pentru persoanele cu nevoi semnificative de asistență medicală și transport, cu excepția cazului în care aceste servicii sunt accesibile ca preț. Transportul public accesibil și o aprovizionare sigură cu energie sunt vitale pentru o transformare echitabilă a sistemului nostru de transport și a economiei. Impactul inflației asupra gospodăriilor este, de asemenea, puternic și rămâne puternic, deși converge spre obiectivul mediu de 2%. Cu toate acestea, inflația variază între statele membre, iar costul vieții rămâne ridicat.