Să fii mai productiv profesional înseamnă să lucrezi mai inteligent, nu mai mult, și să dai tot ceea ce ai mai bun în fiecare zi. Deși nu este un lucru ușor, este posibil să atingi maximul de performanță la locul de muncă fără să te suprasoliciți, dacă iei în calcul adoptarea unor bune obiceiuri. Iată mai jos câteva sfaturi pe care le poți pune în aplicare.
Importanța unui echilibru între viața personală și cea profesională
Acest echilibru se bazează pe starea ta de sănătate psihică și fizică. Atunci când oboseala începe să își facă simțită prezența, este important să faci un pas înapoi pentru a-ți reîncărca bateriile. Primul pas în acest sens este să ai grijă de sănătatea ta, construindu-ți o strategie solidă:
- Controalele și analizele regulate te pot ajuta să previi anumite probleme medicale care pot apărea în diverse etape ale vieții. În funcție de sex, controlul ginecologic, dermatologic, stomatologic, cardiac, diverse tipuri de screening, precum cel pentru cancerul la prostată ori mamar sau cel pentru diabet pot fi metode utile de a avea grijă de starea ta de sănătate.
- Indiferent că lucrezi pe cont propriu sau ești angajat ori ai propria firmă, este recomandat să te protejezi cu o asigurare de sanatate. Înainte de a o încheia, evaluează în mod corespunzător nevoile pe care le ai și situația în care te afli, pentru a putea face cea mai bună alegere.
- Toți știm motto-ul ”Minte sănătoasă în corp sănătos”. Activitatea fizică regulată reduce stresul și declanșează producția de hormoni ai fericirii (endorfine) în organism. Exercițiile fizice regulate, timp de cel puțin 30 de minute pe zi, pot fi utile atât pentru sănătatea fizică, pentru a evita dureri de spate sau alte tipuri de disconfort provocate de sedentarism, cât și pentru a fi mai relaxat și pentru a lucra mai eficient.
- Somnul de calitate este foarte important pentru a fi într-o formă fizică și mentală bună. Potrivit medicilor, un somn de proastă calitate te face mai puțin productiv și duce la incapacitatea de a procesa informațiile. Este recomandat să dormi suficient, 7-8 ore pe noapte.
- Vacanțele sunt o modalitate de a te deconecta de la grijile și sarcinile cotidiene. Este recomandat să renunți la computer și la telefonul mobil în vacanță pentru a-ți putea elibera mintea de toate grijile. Momentele în care te distrezi și petreci timp de calitate cu cei dragi sunt necesare pentru o minte echilibrată.
Construiește un program de lucru eficient
Productivitatea începe cu ordinea: tot ceea ce utilizezi frecvent la serviciu ar trebui să fie accesibil rapid. Asigură-te că toate lucrurile de care ai nevoie sunt ordonate în fiecare zi. Nu uita că și atmosfera de la locul de muncă este importantă. Un spațiu de lucru ordonat și plăcut are un impact semnificativ asupra productivității.
Organizează-ți programul și stabilește termene clare. În funcție de ritmul propriu, finalizează sarcinile prioritare mai devreme în timpul zilei sau imediat după prânz, când concentrarea și energia ar trebui să fie la un nivel maxim. Dacă lași sarcinile mai dificile pentru partea a doua a zilei, când ești deja obosit, riști să prelungești inutil rezolvarea lor din cauza faptului că nu ești în formă maximă. Ține minte că obiectivul tău este să termini ceea ce aveai de făcut în timpul programului și să nu lucrezi peste program decât în mod excepțional.
Elimină factorii care îți pot distrage atenția
Rețelele de socializare sunt unul dintre factorii care te pot face să amâni constant sarcinile, iar pentru a evita o astfel de capcană digitală, este recomandat să dezactivezi toate alertele. Poți să consulți rețelele de socializare în pauza de masă. Dacă tentația este prea mare, poți să instalezi pe computer un program care blochează accesul la astfel de platforme.
De asemenea, redu timpul petrecut pentru consultarea e-mailurilor. Poți să îți aloci 15 – 30 de minute dimineața, apoi la sfârșitul zilei, pentru citirea corespondenței. Sau optimizează-ți timpii morți, de exemplu, între două întâlniri, profitând de acele momente pentru a-ți citi mesajele. Organizarea căsuței de e-mail, prin sortarea mesajelor pe categorii, poate fi, de asemenea, o metodă bună de a eficientiza timpul de lucru.
Comunică eficient și acordă-ți recompense
Comunicarea eficientă cu cei din jur te poate ajuta să îți îndeplinești sarcinile în timp util și să eviți eforturi suplimentare pentru a rezolva posibilele erori. Indiferent de slujba pe care o ai, este inevitabil să nu lucrezi în echipă la un moment dat. Acesta este motivul pentru care trebuie să îți consolidezi abilitățile de comunicare și colaborare. Evitând neînțelegerile, vei elimina munca suplimentară inutilă. Poți începe prin a-ți îmbunătăți abilitățile de ascultare activă și prin a lucra la cele de sinteză.
Nu uita nici de pauze, pentru că, după câteva ore de muncă, creierul obosește și are nevoie de relaxare timp de câteva minute, pentru a rămâne eficient. Iar, pentru a rămâne motivat și productiv, trebuie să fii fericit cu slujba ta. După ce ai ajuns la sfârșitul unui proiect, ia-ți timp pentru a face un bilanț și a nota lucrurile pozitive pe care le-ai realizat și acordă-ți recompense pentru a te motiva pentru viitor.
Sfaturile de mai sus te vor ajuta dacă vrei să fii mai eficient, să limitezi stresul și să respecți termenele limită, pe scurt, să devii mai productiv, fără ca acest lucru să-ți afecteze sănătatea fizică și echilibrul mental.
Sursa foto: Shutterstock